• Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta
  • Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta

Armenci – najstarija kršćanska nacija svijeta

Armenci su najstarija kršćanska nacija na svijetu. Još u 6. st. pr. Kr. imali su svoju državu na području poznatom kao “Velika Armenija”, između Crnog mora, Kaspijskog jezera, Sirije i Perzije. Kada je armenski kralj Tiridat 295. godine prihvatio kršćanstvo, Armenija je postala prvom kršćanskom državom na svijetu. Malo kojem narodu je povijest bila tako nesklona, a Crkva tako dragocjena za opstanak kao Armencima. Armensko kraljevstvo propada u 5. st. te postaju plijenom raznih osvajača (Bizant, Perzijanci, Seldžuci). Bježeći pred progonima, jedan dio Armenaca se u 11. st. seli prema Sredozemlju i u maloazijskoj pokrajini Ciliciji (uz obalu južne Turske) osniva samostalnu državu sa sjedištem u gradu Sisu, ali ono 1375. propada. Armenci su bili proganjani osobito pod Turcima, a što je kulminirao 1915.-1917. kada je turska otomanska vlast nad Armencima u istočnoj Turskoj izvršila genocid. Stradalo do 1,5 milijuna ljudi. O 100.oj obljetnici armenska Crkva ih je kanonizirala kao mučenike. Preživjeli ostatak iselio se u ruski dio Armenije, Europu i svijet. Godine 1918. stvorena je Armenska republika, koja je već 1920. pripojena SSSR-u. Konačno 1991. god. nastaje nezavisna Armenija. Cilicijski Armenci su iz Turske uglavnom  protjerani u Siriju, Libanon i Irak, gdje su danas opet izloženi teroru.

Armenski-krscani1

Armenski samostan podno biblijske planine Ararat

Propašću armenske države u 5. st., Crkva postaje glavnim nositeljem identiteta. Biti Armencem je kroz povijest značilo biti kršćaninom, a često i mučenikom. Po tradiciji prvi su u Armeniju donijeli kršćanstvo apostoli Juda Tadej i Bartolomej, no pravi utemeljitelj kršćanske Armenije bio je sv. Grgur Prosvjetitelj (240-332) koji je pokrstio armenskoga kralj 295. Tijekom 4. i 5. st. postupno razvijaju svoj vlastiti identitet, osamostalivši se konačno od matične Crkve u Cezareji Kapadocijskoj. Poglavar Armenske Crkve od najranijih dana nosi naslov katolikos (u značenju sveopći poglavar) sa sjedištem u armenskom gradu Ečmiadzinu. Karizmatska osoba rane Crkve bio je sv. Nerzes Veliki, koji je 365. godine sazvao prvi armenski crkveni sabor. Krajem 4. st monah Mesrop (361-440) je sastavio posebno armensko pismo s 38 slova, čime je potaknut razvoj vlastite armenske kulture, a početkom 5. st. prevedena je i Biblija. U to vrijeme cvate i monaštvo, u čijim redovima se prevode grčki i sirijski otački tekstovi. Veliki armenski monah i teolog sv. Grgur iz Nareka (951.-1003.) proglašenjem pape Franje postao je ove godine naučiteljem i Katoličke Crkve.

Premda armenski biskupi nisu sudjelovali na Kalcedonskom saboru 451. god., zbog loših političkih odnosa s Bizantom (a time i s Carigradskom Crkvom), te uslijed misionarskog djelovanja sirijskih monofizita, Armenci su se priklonili monofizitstvu. Na sinodi u Dvinu, 506. god., Armenska je Crkva i službeno odbacila zaključke Kalcedonskog sabora.

Tako, i danas Armenska apostolska Crkva spada u tzv. staroistočne “predkalcedonske” Crkve, nazvane i “monofizitske”, zajedno sa Sirijskom (jakobitskom), Kotpskom i Etiopskom. Krajem 20. i poč 21. st. Armenska je Crkva potpisala zajedničke deklaracije i s pravoslavnima i s katolicima o jedinstvenoj vjeri u svim bitnim dogmatskim pitanjima.

Armenski-krscani2

Armenski oltar je uvijek povišen i redovito u apsidi, a ograđuje se svečanim zastorom

Uslijed teške povijesti i migracija Armenska Crkva danas ima 2 katolikata i 2 patrijarhata u 4 države. Prvi i vrhovni duhovni poglavar svih Armenaca je katolikos u Ečmiadzinu (Armenija). Osnivanjem armenskog kraljevstva u Ciliciji u 13. st. nastao je i Armenski katolikat Cilicije (danas ima sjedište u Antelijasu, Libanon). Godine 1311. nastaje Armenski patrijarhat Jeruzalema (Armenci su od davnina prisutni u Svetoj zemlji), a 1461. god. i zaseban Armenski patrijarhat Carigrada u Turskoj. Sveukupno Armenska apostolska crkva broji oko 8 milijuna vjernika diljem svijeta (u Armeniji, Turskoj, Libanonu, Siriji, Iranu, Iraku, Grčkoj, Rusiji, Ukrajini, Izraelu, Jordanu, Cipru, Americi i Australiji).

Katolički redovnici su misionarili među Armencima još od 14. st. Papa Benedikt XIV. utemeljio je 1742. god. Armenski katolički patrijarhat Cilicije za sjedinjene Armence na Bliskom istoku, čime je nastala i Armenska katolička Crkva. God. 1883. u Rimu je osnovan i poseban Armenski kolegij za izobrazbu klera. Postoje i armenski katolički redovnici (dominikanci, mehitaristi). Armenska katolička Crkva ima danas oko 600,000 pripadnika, uglavnom na Bliskom Istoku, u Europi i SAD-u. Patrijarh ima sjedište u Beirutu.

Armenski-krscani3

Čitanje Evanđelja na liturgiji

Armenski obred je zaseban obred u kršćanskoj liturgijskoj obitelji. Vrlo je sličan starom bizantskom obredu, s naglašenom ceremonijalnošću i izraženom estetikom. Preko Kapadocije su Armencima preneseni elementi siro-antiohijske liturgije, a stvaranje vlastite liturgijske i duhovne baštine traje od 5. do 7. st., kada nastaju mnogi specifično armenski liturgijski tekstovi i običaji. Premda u mnogočemu originalan, armenski je obred bio stalno otvoren i utjecajima drugih kršćanskih tradicija. Na armenski obred je jak utjecaj izvršio Jeruzalem, zatim Sirijci, od 9. do 13. st. carigradski (bizantski) obred, a od 12. do 14. st. (za križarskih ratova) i rimski. Proces oblikovanja armenskog obreda trajao je do 15. st., a u njemu je sudjelovalo mnogo vrsnih teologa i skladatelja.

Liturgijski jezik armenskoga obreda je i danas staro-armenski književni jezik gabar koji se od 8. st. više ne govori. Vrlo je originalan i prilično zamršen armenski liturgijski kalendar,  sklon pomičnim datumima. Nedjelja je uvijek ostavljena za svetkovine Gospodnje i Marijine. Srijedom i petkom je uvijek post i isključuju blagdane. Glavne svetkovine su jednake kao i kod drugih kršćana. Posebno se ističe Teofanija (Bogojavljenje) – stari kršćanski običaj sačuvan jedino u Armenaca da se 6. siječnja skupa slavi Božić i Bogojavljenje. Sve druge svetkovine su pomične i redovito se prebacuju na najbližu nedjelju. Uvijek im prethodi tjedan dana posta, a slijedi više dana “poblagdana”, od kojih je prvi dan uvijek spomen na mrtve. Uz uobičajena liturgijska vremena tu su još i “Došašće Duhova”, “Varvardar” (Vrijeme Preobraženja), Vrijeme Usnuća Bogorodice, Vrijeme Uzvišenja sv. Križa. Kod preklapanja više blagdana ništa se od službi ne dokida, već umnožava i kombinira.

Obredi su dugi i vrlo svečani, s brojnim ophodima. Armenci zovu euharistijsko slavlje badarak (božanska služba). Od svih istočnih kršćana, jedino u Armenaca je euharistijski kruh beskvasan kao kod Latina. Jedinstveno je njih i to što se vino u kaležu ne miješa s vodom. Liturgijsko ruho je vrlo bogato. Svećenici nose bogato vezen plašt s visokim ovratnikom, a na glavi krunu kao bizantski biskupi. Biskupi pak nose rimski tip mitre. Korski pjevači, podjednako muško i žensko, za vrijeme službe nose posebne liturgijske tunike. Liturgijsko pjevanje Armenaca je jedno od najegzotičnijih na Istoku i obiluje melankoličnim i razvijenim  napjevima. U bogoslužju se koriste i orgulje. Armenske crkve su četvrtaste ili križolike s čunjastom ili piramidalnom kupolom u sredini. Ukrašene su vrlo razvijenim figuralnim i ornamentalnim reljefima. Oltar je jako povišen, poput pozornice, a zastire se zastorom u određenim djelovima liturgije.
Armenski časoslov ima 9 molitvenih časova i svakodnevno se služi kao javna molitva u crkvama.Pored psalama i molitava sadrži i preko tisuću himana.

Armenski obred poznaje svih 7 sakramenata. Pored biskupa, prezbitera i đakona, poseban nesakramentalni stalež u crkvi jesu vartabeti (učitelji teologije, duhovnjaci) koji žive u beženstvu i u samostanima, a ima ih 14 stupnjeva. Sačuvane su i đakonise – obično igumanije u manastirima. Laici imaju jako izraženu ulogu, više no u ijednoj neprotestantskoj kršćanskoj Crkvi. Monasi žive po pravilu sv. Bazilija Velikog kao i kod pravoslavnih, a prepoznatljivi su po kukuljicama stožastog oblika.

prema: www.krizevacka-eparhija.com

Foto:

Tatev-Monastery-Complex32 tatev-monastery1531 tatev-monastery-0130 tatev-monastery29 tatev228 tatev_778327 sanahin-monastery26

Sanahin Monastery, near Alaverdi, Northern Armenia

Sanahin Monastery, near Alaverdi, Northern Armenia

sanahin24 sanahin (1)23 noravank-monastery-armenia--3045122 Noravank21 Khor-Virap-Mount-Ararat-Armenia20 Khor-Virap-Mount-Ararat19 khachkars-on-the-rock18 Hor-Virap17 Goshavank-111 geghard-monastery1116 geghard-monastery115 geghard-monastery0114 Geghard_Monastery12 geghard_monastery_armenia13 geghard_6406 (1)10 etchmiadzin9 d5bef284195a8 axtamar7 Armenski-krscani Armenia_Haga6 Ararat4 ararat___hystorical_mountain_by_rikitza-d8ime805 Amberd_013

From "Wings of Tataev" cable car, view of the road to Tataev from Halidzor.

From “Wings of Tataev” cable car, view of the road to Tataev from Halidzor.

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar