Detaljno izvješće Odsjeka za inspekcijske poslove i komunalni red, potrebno povećati ispunjenje predviđenih normi nadzora
Općinsko vijeće Prozor-Rama održalo je 28. ožujka 2023. godine redovnu sjednicu na čijem se Dnevnom redu našlo i Godišnje izvješće Odsjeka za inspekcijske poslove i komunalni red.
U sastavu Odsjeka za inspekcijske poslove i komunalni red nalaze se slijedeće inspekcije: Sanitarno-komunalna inspekcija i inspekcija zaštite okoliša, Tržno-ugostiteljska inspekcija, Urbanističko-građevinska inspekcija i inspekcija prometa i putova, Građevinska inspekcija. Također, Odsjeku pripadaju aktivnosti i mjere komunalnog redarstva kojeg sukladno važećim propisima i općinskim Odlukama obavljaju komunalni redari.
Izvješća su za prethodnu 2022. godinu dostavili: Sanitarno-komunalne inspekcije i inspekcije zaštite okoliša, Tržno-ugostiteljske inspekcije, Urbanističko-građevinske inspekcije i inspekcije prometa i putova i komunalni redari.
U 2022. godini obrađeno je ukupno 439 predmeta, što je za 68 nadzora više u odnosu na prethodnu godinu
Prema Godišnjem planu rada po inspekcijama: Sanitarno-komunalna i okolišna inspekcija 160 nadzora, Tržno-ugostiteljska inspekcija 160 nadzora, građevinsko-urbanistička i inspekcija prometa i putova 120 nadzora te komunalni redari 300 nadzora.
Broj izvršenih predmeta od strane inspekcija sa postotkom postignutog plana za 2022. godinu: Sanitarno-komunalna i inspekcija zaštite okoliša 129 predmeta (81 %) plana, Tržno-ugostiteljska inspekcija 29 predmeta (18 %) plana, Urbanističko-građ. i insp. prometa i putova 24 predmeta (20 %) plana i komunalni redari 257 predmeta (86 %) plana.
Sanitarno-komunalna inspekcija i inspekcija zaštite okoliša
Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolest, Zakon o zaštiti pučanstva od zaraznih bolest, Odluka o komunalnom redu općine Prozor-Rama, Odluka o zaštiti izvorišta vode za piće „Krupić“, Zakon o vodama HNŽ, Zakona o upravljanju otpadom, Zakon o zaštiti okoliša FBIH, samo su neki od usvojenih uredbi i pravilnika sukladno kojima ova inspekcija djeluje.
Inspekcija tako ima svoje uredske aktivnosti, rad sa strankama i slično, terenski rad koji se obavlja na osnovu pismenih zahtjeva pravnih i fizičkih lica.
Inspekcija također vrši svoje sanitarno-higijenske nadzore i to:
Poštivanju sanitarno-higijenskih mjera, propisa: Mjere su naložene rješenjem i provjerene ponovnom mjerom tj. izvršenjem rješenja, Nadzori nad provedbom mjera d.d.d. poslovnih subjekata 29 nadzora, provedba mjera d.d.d. osnovnih škola, javnih površina i objekata na području općine Prozor-Rama 4 nadzora, redovito i vanredno obavljanje mjera d.d.d. proljetna i jesenska, javnog kanalizacijskog sustava urbane sredine, napuštenih i devastiranih objekata, površina, natkrivenog potoka, groblja 2 nadzora te Nadzori sanitarno-higijenskih uvjeta u osnovnim školama 5 nadzora.
Ova inspekcija također vrši mikrobiološke kontrole uzoraka hrane, brisova ruku, radnih površina, alata i opreme. Prilikom uzorkovanja prehrambenih proizvoda kod subjekata u poslovanju sa hranom izvršeno je 8 inspekcijskih nadzora. Mikrobiološka analiza urađena je u sljedećim slučajevima: gotovih prehrambenih proizvoda 4 uzorka, raznih peciva 3 uzorka, domaći med 1 uzorak, radnih površina, alata i opreme 4 uzorka. Svi uzeti uzorci bili su ispravni.
Nadzori u kontroli rokova proizvoda:
Izvršeno je 11 nadzora i pregledano 1025 prehrambenih proizvoda, pronađeno 8 proizvoda isteklog roka trajanja i odmah uklonjeno sa polica trgovačkih radnji.
Nadzor nad vodom za piće, komunalnim i drugim javnim objektima
Kontrolu kvalitete vode iz sustava javne vodoopskrbe svaki mjesec (uzima uzorke i dostavlja vodu na analizu u ZZJZ- Mostar) javno komunalno poduzeće „Vodograd“ d.o.o. kojem je ustupljena nadležnost nad upravljanjem, isporukom i distribucijom vode za piće, kao i obveza obavještavanja javnosti o svakoj organoleptičkoj promjeni i kvaliteti vode za piće.
U 2022 godini od strane J.K.P. „Vodograd“ d.o.o. uzeto je 28 uzorka vode za piće iz javne vodoopskrbe sa čitavog područja općine Prozor-Rama, gdje je javni vodovodni sustav u funkciji i proslijeđeni na analizu u mikrobiološki laboratorij ZZJZ, HNŽ/K Mostar. Od dostavljenih i analiziranih uzoraka 26 odgovaralo je Pravilniku o zdravstvenoj ispravnosti vode za piće, dok 2 uzorka nisu odgovarala Pravilniku zbog nepravilnog uzorkovanja vode
Blic kontrole
Sanitarni inspektor vršio je i redovite provjere vode javnog vodovoda (blic kontrole), odnosno vršio mjerenje prisustva koncentracije klora u vodi za piće, prisutnost rezidualnog klora instrumentom klor-komparatorom (Chlorine free Cl2).
Tijekom mjerenja, blic kontrola vode javnog vodovoda utvrđeno je prisustvo, zadovoljavajuće količine rezidualnog klora, sukladno propisima. Mjerenja tijekom 2022 god. od njih ukupno (10) nisu pokazala nepravilnosti, niti prekoračenja MDK (maximalno dozvoljenoj količini slobodnog-rezidualnog klora u vodi za piće).
Nadzori komunalno-okolišne inspekcije
Sukladno donesenim propisima općinskih Odluka kao i najčešće korištene općinske Odluke o komunalnom redu, iz nadležnosti komunalno-okolišne inspekcije izvršeno je 58 raznih mjera. Po zahtjevu stranaka 7 te Nadzor po službenoj dužnosti 51. Najviše aktivnosti odnosilo se na prikupljanje, odvoz, deponiranje otpada, nadzor deponije 14, održavanje čistoće, pranje javnih prometnih, zelenih i drugih površina 6.
Broj izvršenih inspekcijskih nadzora
U periodu 2022 god. od strane sanitarno-komunalne i okolišne inspekcije izvršeno je 129 inspekcijskih nadzora. Po službenoj dužnosti 118 nadzora, po zahtjevima stranaka 11 nadzora, broj napisanih zapisnika 65, po službenoj dužnosti 59, po zahtjevu stranki 6 , broj donesenih rješenja 21, po službenoj dužnosti 19, po zahtjevu stranki 2, Izvršenja rješenja 18.
Nadležni sanitarno-komunalni inspektor i inspektor zaštite okoliša nije u potpunosti ispunio predviđenu normu u 2022 godini. Predviđena norma je ostvarena u procentu od 81%. Za narednu 2023 godinu inspektor mora u potpunosti pojačati svoj rad i aktivnost na terenu do ispunjavanja predviđene norme.
Izvješće o radu tržno – ugostiteljske inspekcije
Inspekcija ima svoje redovite uredske aktivnosti: pisanje rješenja kao i drugih obveza ugostiteljsko tržne inspekcije. Rad na terenu sastojao se u inspekcijskim pregledima i nadzorima po službenoj dužnosti, po zahtjevu stranke.
Tržno-ugostiteljska inspekcija u skladu sa propisima nadležna je da vrši inspekcijski nazor na unutarnjem tržištu odnosno nadzor u oblasti trgovine, obrta i ugostiteljstva. Odlukom Vlade FBIH o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena, utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode.
Općinski tržno-ugostiteljski inspektor tijekom 2022 godine izvršio je ukupno 29 inspekcijskih nadzora kod 26 poslovnih subjekata. Najviše nadzora urađeno je u trgovinama, poduzećima, café barovima i crpkama.
Sedam objekata je ispunjavalo minimalne tehničke uvjete prostora, za četiri su naložene određene mjere, u jednom objektu po zahtjevu stranke nije izvršen nadzor i nisu poduzete mjere.
Do ostvarenja planiranih i predviđenih aktivnosti od strane općinske tržno-ugostiteljske inspekcije nije došlo, što je i vidljivo iz broja i vrste ukupnih nadzora na godišnjoj razini.
Od predviđenih 160 nadzora na godišnjoj razini, izvršeno je samo 29 nadzora što predstavlja u procentima (18%) izvršenih, od planiranih aktivnosti. Razlog tomu je neodgovornost prema poslu, neaktivnost u izvršavanju obveza od strane tržno-ugostiteljske inspekcije.
Izvješće urbanističko – građevinske i inspekcije prometa i putova
U izvještajnom periodu za 2022. godinu, inspektor je obavljao nadzore iz područja urbanizma i graditeljstva kao i nadzore po zahtjevima stranaka te rješavao predmete usmenim nalaganjem mjera, usmenim opomenama, vršio nalaganje mjera sukladno zakonskim propisima, sačinjavao zapisnike i uručivao rješenja strankama.
U navedenom periodu izvršena su 24 inspekcijska nadzora/pregleda. Napisana su i uručena 22 inspekcijska zapisnika, izdato strankama 2 rješenja o nalaganju mjera, na nadležno postupanje dostavljena su 2 predmeta, pritužbe, prijave, dostava informacija 1 predmet, rješavanje po žalbama 2 predmeta, uvid u urbanističke suglasnosti 33 uvida, uvid u građevinske dozvole 29 uvida.
Po službenoj dužnosti izvršeno je 9 inspekcijskih nadzora, po zahtjevu stranki izvršeno je 15 inspekcijskih nadzora
Zahtjevi su se odnosili na sljedeće aktivnosti: Kontrola i bespravna izgradnja stambenih objekata 10 nadzora, bespravna izgradnja garažnog objekta 3 nadzora, nezakonito korištenje vodnih tokova 2 nadzora, kontrola izgradnje javnih objekata 4 kontrole, izvođenje radova na lokalnim putevima 4 nadzora, bespravna izgradnja stepeništa 1 nadzor.
Urbanističko-građevinska inspekcija i inspekcija prometa i putova također je ostvarila mali postotak u izvršenju nadzora nad građenjem iz svoje oblasti. Manji postotak izvršenih nadzora razlog je smanjenja obima gradnje objekata kao i rezultat prethodne provjere neophodne dokumentacije za izvedbu građevinskih radova u nadležnoj općinskoj Službi. Tamo gdje je potrebna dokumentacija izdata od strane nadležne Službe bila uredno podnesena, izvršen je uvid u istu, inspektor nije izlazio na lice mjesta.
Izvješće komunalnih redara
Komunalni redari općine Prozor-Rama, u periodu od 1.1. 2022. do 31.12. 2022. godine, obavljali su poslove i zadatke preventivnog službenog nadzora, kao što je održavanje reda i čistoće na svim javnim površinama (parkovima, sportskim, dječjim, školskim igralištima, nogostupima, prometnicama i drugim javnim površinama, odvozu i postupanju sa komunalnim i ambalažnim otpadom.
Osim redovitih kontrola javnih površina komunalni redari obavljali su poslove na terenu po zahtjevu rukovoditelja Odsjeka te po telefonskom, usmenom i službenom zahtjevu građana i drugih poslovnih subjekata.
Na osnovu prijava i saznanja komunalni redari su izlazili na lice mjesta, pronalazili počinioca u većini slučajeva, sačinjavali zapisnike, fotografirali lokacije, poduzimali aktivnosti u cilju rješavanja problematike iz prijava.
U 2022 god. obavljeno je ukupno 257 nadzora na osnovu zaprimljenih prijava stranaka i po službenoj dužnosti
Redovite aktivnosti: 100 zapisnika (nepravilnosti u održavanju prometnica, zelene tržnice, gradskog parka, kontejnerskih mjesta, odvoza otpada i drugih javnih površina, uklanjanje snijega, leda i ledenica)
Nadzor grada: 80 zapisnika.
Po zahtjevu građana: 18 zapisnika sa različitom vrstom prijava.
Po zahtjevu šefa odsjeka: 32 nadzora i napisani zapisnici.
Po pozivu građana: Podneseno je (7) službenih zahtjeva od strane građana zbog utvrđivanje granica puta s privatnim zemljištem, odvod vode s javnih površina, pomicanje kontejnera, problem oborinskih voda, septičkih jama, piljenje drva na javnim površinama i uzurpacija javnih površina kao i odlaganje otpada na divljim odlagalištima.
Po zahtjevu JKP „Vodograd“ d.o.o.: Podnesena su (3) zahtjeva od strane JKP „Vodograd“ d.o.o., zahtjevi su bili bazirani na odlaganju šuto materijala i zemlje u kontejnere za komunalni otpad.
Po nalogu šefova drugih općinskih službi: Sačinjeno je (17) zapisnika.
U periodu od 22.3. 2022-30.3. 2022 god. komunalni redari učestvovali su u nadzoru prijevoza učenika na području općine Prozor-Rama. Izvršeno je (46) nadzora, utvrđeno činjenično stanje, izvješće podneseno šefovima nadležnih općinskih Službi.
Komunalni redari postigli su zadovoljavajuće rezultate u izvršavanju svojih aktivnosti i nadzora nad provedbom općinskih Odluka ali ne u 100% izvršenju predviđenim Planom aktivnosti. U periodu 2022 god. smanjen je broj zahtjeva za nadzor od strane fizičkih osoba kojih je bilo tek 18 prijava na godišnjoj razini.
Zaključak izvješća
Djelovanje i rad općinskih inspekcija i komunalnih redara u Odsjeku, u protekloj 2022 god. može se smatrati dijelom zadovoljavajućim i drugim nezadovoljavajućim. Inspekcija je svoje aktivnosti provodila na osnovu izvida i stanja na terenu, dojava i prijava građana, nadzora po službenoj dužnosti, anonimnih prijava mještana, zapažanjem nepravilnosti, slobodnim izborom, obilaskom terena i subjekata na području općine.
Obavljanjem kontrola kod subjekata nadzora od strane svih općinskih inspekcija postižu se vidni pozitivni pomaci u ozbiljnosti od strane subjekata nadzora u ispunjavanju uočenih nedostataka pri vršenju službenih nadzora.
Pristup inspekcije u kontrolama težio je prevenciji, pravu i pomoći strankama u postupku u cilju primjene propisa i mjera, rokova za otklanjanje nedostataka. U slučaju nesuradnje što je bilo rijetko, primjenjivale su mjere sankcioniranja.
Prilikom službenih kontrola poslovnih, ugostiteljskih, trgovačkih, dr. objekata kao i fizičkih osoba suradnja sa inspekcijama se odvijala bez većih problema.
Prijedlozi za unapređenje rada
Za bolje djelovanje, unaprjeđenje u radu svih općinskih inspekcija i komunalnih redara za narednu 2023 god. neophodno je stvarati potrebne uvjete, povećati broj nadzora svih inspekcija i komunalnih redara, kontinuirano provoditi zakonom utvrđene mjere i propise, uticati na timski rad, primjenjivati mjere sukladne zakonskim i pod zakonskim odredbama i općinskim Odlukama.
Prijedlozi šefa Odsjeka
Revidiranje, dopunjavanje i kreiranje nove „ Općinska odluka o komunalnom redu“, pojača rad i aktivnost općinskih inspekcija, utvrde i ažuriraju obveznici inspekcijskog nadzora, nastavi i pojača suradnja i zajedničko djelovanje s ostalim općinskim službama u obavljanju inspekcijskih nadzora, unaprijedi informiranje javnosti, o djelokrugu i radu svih općinskih inspekcija i komunalnih redara u svrhu upoznavanja sa njihovim radom, načinu prijavljivanja nepravilnosti i slično.
Izvješće je pred Općinsko vijeće Prozor-Rama dostavio šef Odsjeka za inspekcijske poslove i komunalni red mr. Zvonimir Faletar dipl.ing. v.r.