Djelatnici Srednje škole Prozor svečano ispratili u mirovinu profesora Ivana Zadru i nastavnika Matu Džankića
Svjetski Dan učitelja obilježava se 5. listopada. To je povod za različite aktivnosti, od onih edukativnih pa sve do svečarskih i izletničkih. Tom prigodom djelatnici Srednje škole Prozor uz svečanu večeru u restoranu Ramsko jezero ispratili su u mirovinu kolege profesora matematike Ivana Zadru i nastavnika praktične nastave strojarske struke Matu Džankića.
U ime kolega, Ivanu i Mati za dugogodišnji rad, riječi zahvale uputila je Anđa Mlakić, ravnateljica Srednje škole Prozor. Također im je uručila i prigodne poklone kao znak zahvale u ime škole i Općine Prozor-Rama. Nikola Zadro uručio je prigodni poklon u ime sindikalne organizacije Srednje škole Prozor.
Bio je to povod za nekoliko riječi razgovora s Ivanom i Matom.
Profesor matematike Ivan Zadro je proveo čak 36 godina u školi
Od toga je u radu s učenicima proveo 30, a kao ravnatelj provo je 6 godina. Svoj radni vijek započeo je u srednjoj školi u Jablanici u veljači 1981. godine i tu ostaje dvije godine plus služenje vojnog roka. Od 1984. godine u velječi stiže u Srednju školu Prozor. Imao je samo jedan prekid od četiri godine kada je radio u Općini Prozor-Rama.
O radu profesora matematike Ivan je kazao: “Problem je u tome što učenici koji znaju matematiku idu na bolja radna mjesta kao što su strojarstvo i elektrotehnika. Obično u jednom odjelu bude 4-5 učenika koji vole raditi. Ostali samo gledaju izvući ocjenu i time se zadovolje.“
Ima li budućih matematičara među učenicima profesor Zadro je naglasio: „Evo primjer je učenik Dominik Ivančević koji je ove godine završio srednju školu i upisao je matematiku. Bilo je takvih učenika i ranije kao što su Ines Kudić, pa onda Franjo Šarčević koji je doktorirao matematiku i predaje na fakultetu u Sarajevu.“
O tome kako će provoditi umirovljeničke dane Zadro je kazao da može još intenzivno raditi u nastavi. Inače i dalje daje instrukcije. Tu i tamo naći će se prostora i za druge aktivnosti. Bit će potrebno vremena da se navikne na mirovinu. Sve ovisi kako će zdravlje služiti.
“Matematika je dobra za predavati. Sat brzo prođe. Urade se tri-četiri primjera i prođe 40 minuta u odnosu na neke predmete. Tu dolazi do izražaja logika, zaključivanje. Postavljam često potpitanja da vidim kako učenici razmišljaju svojom glavom. To je danas problem, jer im je sve servirano. Tehnika nam je otupila razmišljanje. Sve imamo na internetu. Učenici su naučili da im je sve servirano. Čak imaju aplikacije za rješavanje zadataka”, kazao je Zadro o radu u školi.
O nužnosti reforme obrazovanja profesor Zadro je mišljenja: „Kod nas je najveći problem što učenici sami ne znaju što će studirati. Učenike bi trebalo testirati prema sposobnostima kao što je na Zapadu. Dolaze do četvrtog gimnazije, a ne znaju što će studirati. Kada bi znali učenici što će dalje dobro bi bilo povećati fond sati u zadnjim razredima prema studiju i budućim zanimanjima. To bi bilo idealno uklopiti; sposobnosti prema afinitetima.“
Status profesora je na marginama s obzirom na primanja
„Kakva su primanja i odnos u društvu, mi smo na marginama. Problem je što nas je puno i teško je sve to financirati. Vlade na nama štede. Kolega moj koji je završio tehnički fakultet ima najmanje dvostruku plaću. Zanimljiva je činjenica kad sam ja išao na županijska natjecanja bude dvadesetak žena i samo ja od muških. Znači muškarci se uglavnom opredjeljuju za tehničke fakultete a žene za prosvjetna zanimanja najviše iz praktičnih razloga”, kaže prof. Zadro.
Na kraju našeg razgovora profesor Zadro je poručio: „Volimo ono što radimo i radimo ono što volimo najbolji je recept za uspjeh.“ Profesor Zadro je svoje kolege počastio tortom koja je posebno pripremljena za ovu prigodu.
Nastavnik praktične nastave za učenike strojarskih zanimanja Mato Džankić je u Srednjoj školi Prozor odradio 29 godina. Prije toga radio je u UNIS-u i Republici Hrvatskoj.
Tijekom svog rada u školi mnoge mladiće poučavao je radu u strojarskom zanimanju. Mnogi od njih su postali vrsni majstori svog zanata, a neki su vrijeme prakse propustili pozorno pratiti i praktično razvijati svoje vještine.
“Uvijek ima učenika koje zanima ono što se radi, a i onih koji manje prate. Nastojao sam cijeli svoj rad u praktičnoj nastavi učiniti korisnim za učenike. Oni učenici koji su uvijek iskazivali interes postali su dobri majstori, a oni koji nisu žalili su za vremenom koje nisu iskoristili. Nakon nekog vremena susreo bih svoje bivše učenike koji su znali reći da im je žao zašto nisu slušali i pratili što sam im govorio i poučavao ih. Naravno, dosta je onih koji su odmah pronašli posao, posebice u Republici Hrvatskoj i postali dobri majstori svog zanata”, kazao je Mato o svom iskustvu u radu s učenicima.
Da roditelji imaju važnu ulogu u obavljanju praktične nastave Mato je potvrdio riječima: „Roditelji imaju veliku ulogu u obavljanju prakse jer trebaju poticati djecu da se posvete praksi i da ne pravdaju tako lako njihove izostanke. Učenike treba poticati, a kada vide što mogu naučiti i kako to mogu dobro raditi bit će ponosni i na sebe, a i roditelji na njih.“
O obrazovnom sustavu i čemu treba posvetiti pozornost Mato je istaknuo: „Praktična nastava u obrazovanju za zanimanja je itekako važna. Njoj se treba posvetiti još veća pažnja. Svaki zanat danas zlata vrijedi. Zato budući učenici u zanimanjima slušajte svoje nastavnike kako u teorijskoj nastavi tako i u praktičnoj. Nemojte dozvoliti da vam kasnije bude žao zašto niste više slušali i praktično učili.”
Mato je svoje kolege počastio lijepom košarom voća.