Elektroprivreda HZHB u 2024. zaposlila 20 osoba bez javnog natječaja, revizija upozorila na sponzorstva bez koristi za poduzeće
Ured za reviziju institucija Federacije BiH objavio je izvještaj o financijskoj reviziji JP „Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne“ d.d. Mostar za 2024. godinu. Dok su financijski izvještaji ocijenjeni pozitivno, revizori su za usklađenost poslovanja izdali mišljenje s rezervom, navodeći ozbiljne nepravilnosti u javnim nabavama, zapošljavanju i troškovima sponzorstava, piše Hercegovina.info.
Ukupno planirana proizvodnja električne energije za 2024. godinu iznosila je 1.778 GWh, a ostvarena je od 1.587 GWh, očekivana ukupna potrošnja bila je 1.482 GWh, a ostvareno je 1.526 GWh i očekivana prodaja bila je 697 GWh, a ostvareno je 515 GWh. Za uravnoteženje Elektroenergetskog bilansa je predvidjelo nabavku nedostajućih količina električne energije na tržištu u ukupnom iznosu od 400 GWh (200 GWh na tržištu, 181 GWh na prijenosnom i distribucijskom nivou- EP BiH, ERS i HEP) i 19 GWh iz obnovljivih izvora), a realizirano je 504 GWh.
Pozitivno mišljenje za izvještaje, ali ne i za poslovanje
Revizori su zaključili da financijski izvještaji „istinito i fer prikazuju stanje“ na dan 31. prosinca 2024. godine. Međutim, poslovanje nije u potpunosti bilo u skladu sa zakonima i propisima. Posebno su problematični postupci javnih nabava u vrijednosti od najmanje 8,6 milijuna KM, gdje nisu ispoštovana načela jednakog tretmana ponuđača i transparentnog planiranja.
Kao što je navedeno u Izvještaju: 1. Kod provođenja postupaka javnih nabavki roba, usluga i radova u iznosu od najmanje 8.588.054 KM Društvo nije postupalo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama u dijelu: sačinjavanja tehničkih specifikacija i omogućavanja jednakog i nediskriminirajućeg tretmana za sve sudionike i detaljnog planiranja i objave Plana nabavki.
20 nezakonitih zapošljavanja
Izvještaj navodi da je 20 zaposlenika primljeno bez javnog oglasa, koristeći Uredbu o prijemu na određeno vrijeme do šest mjeseci. Time nije ispoštovana transparentnost, što je suprotno Zakonu o radu i stvara prostor za zloupotrebe.
U izvještaju se taj dio posebno naglašava: “Skrećemo pažnju na sljedeće pitanje: Prijem 20 zaposlenika u radni odnos izvršen je putem Uredbe o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru u FBiH na određeno vrijeme do šest mjeseci, bez provođenja postupka javnog oglašavanja (točka 4. Izvještaja).
Na 31. 12. 2024. godine u Društvu je bilo zaposleno 2.349 radnika što je u skladu sa planiranim brojem zaposlenika prema Revidiranom planu poslovanja za 2024. godinu. Tijekom 2024. godine izvršen je prijem 147 novih zaposlenika, dok je radni odnos u tom periodu raskinut sa 142 zaposlenika. Zapošljavanje je najvećim dijelom, izvršeno putem javnog oglašavanja i provedene konkursne procedure. Uvidom u dokumentaciju konstatirano je da je 20 zaposlenika primljeno u radni odnos putem Uredbe o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru u FBiH na određeno vrijeme do šest mjeseci. Od tog broja je 16 zaposlenika ranije angažirano putem ugovora o stručnom usavršavanju. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o radu, član 20. a), koji nalaže obavezno provođenje procedure javnog oglašavanja zbog čega nije ispoštovana transparentnost prilikom zapošljavanja.
Preporuka: prijem u radni odnos vršiti u skladu sa Zakonom o radu, s ciljem osiguranja transparentnosti i jednakog pristupa zapošljavanju” stoji u revizorskom izvještaju.
Sporna sponzorstva
Troškovi reklame i sponzorstva iskazani su u iznosu od 1.953.977 KM.
Revizori su upozorili da EP HZ HB dodjeljuje sponzorstva i reklamne ugovore bez ikakve analize opravdanosti i koristi za poduzeće. Dio tih troškova nije knjižen u skladu sa Zakonom o donacijama i Zakonom o javnim poduzećima. Posebno je istaknuto oglašavanje putem nogometnog kluba, gdje nisu ispoštovane odredbe Zakona o javnim nabavama.
Najveći dio ovih troškova odnosi se na zaključene ugovore o reklami i sponzorstvu sportskih klubova i udruženja, prema kojima bi za novčanu naknadu sponzorirana lica trebala reklamirati Društvo putem svojih kanala oglašavanja.
Tijekom 2024. godine zaključen je veliki broj ugovora o reklami i sponzorstvu od kojih su najveći sa nogometnim klubovima Široki Brijeg (200.000 KM), HŠK Posušje (200.000 KM), RTV-om Herceg Bosne (57.952 KM), nogometnim klubom Gošk (57.915 KM), Večernjim listom (57.330 KM), rukometnim klubom Izviđač (49.000 KM), G-tour-om Međugorje (23.283 KM).
Pravilnikom o sponzorstvu definirano je da se sponzorstva dodjeljuju na osnovu planiranih sredstava u trogodišnjem planu. Planom poslovanja, troškovi reklame i sponzorstva, planirani su u ukupnom iznosu od 1.955.000 KM, a Rebalansom plana poslovanja povećani su na iznos od 2.011.000 KM.
Internim aktom definirana je i obveza Sektora korporativnih komunikacija za izradu analize ovih troškova i dostavljanje izvještaja upravi o odobrenim i realiziranim sponzorstvima. Troškovi reklame i sponzorstva iskazani su na osnovu primljenih računa, ali nisu dostavljeni pojedinačni izvještaji u kojima je urađena analiza u kontekstu opravdanosti troškova i ostvarene koristi za Društvo. Realizacija ugovora nije ispoštovana u potpunosti budući da u zaključenim ugovorima stoji da je obaveza sponzorirane strane da izvrši obveze koje su predmet ugovora i da dostavi dokaze o njihovom izvršenju u roku od 30 dana nakon isteka ugovora ili završetka događaja (Večernji list, Gtour Međugorje, Radiotelevizija Herceg-Bosne).
Neispunjavanjem obaveza u skladu sa ugovorom može se zaključiti da nisu nabavljene usluge, već da se radi o donacijama, koje bi se morale isplaćivati iz dobiti i za koje je potrebno dobiti suglasnost Nadzornog odbora, u skladu sa Zakonom o donacijama poduzeća u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom u FBiH. Dodjeljivanje donacija koje su u suprotnosti sa odredbama važećih propisa o njihovom dodjeljivanju je nedopuštena aktivnost prema odredbama člana 41. Zakona o javnim poduzećima u FBiH. U proteklom periodu izdvajani su skoro pa identični iznosi za ove namjene, sponzorirali su se u većoj mjeri isti subjekti, a nije analizirana njihova opravdanost i utjecaj na financijski rezultat u uvjetima evidentnog pada prihoda, stoji u izvještaju revizora.
Neregulirani imovinski odnosi i dobit svedena na minimum
Poduzeće još uvijek nije uspostavilo registar nekretnina niti riješilo sve imovinsko-pravne odnose, unatoč ranijim preporukama. Revizori su ponovno naglasili da je nužno uskladiti knjigovodstveno stanje s podacima zemljišnih knjiga.
Iako su u 2023. godini ostvarili dobit prije oporezivanja od 52,4 milijuna KM, u 2024. godini taj iznos pao je na svega 696 tisuća KM. Prihodi su iznosili 374,4 milijuna KM, a rashodi 373,7 milijuna KM.
Troškovi plaća i primanja zaposlenih
Ukupni troškovi plaća i ostalih osobnih primanja u 2024. iznosili su 134,1 milijun KM.
Od toga: plaće i naknade plaća: 104,1 milijun KM, ostala primanja i materijalna prava (topli obrok, prijevoz, regres, otpremnine, jubilarne nagrade, pomoći): 29,1 milijun KM, službena putovanja: 218 tisuća KM, naknade članovima odbora i komisija: 400 tisuća KM, naknade ostalim fizičkim osobama: 233 tisuće KM.
Samo na topli obrok otišlo je 12,7 milijuna KM, na regres 3,8 milijuna KM, dok je kroz novčane pomoći zaposlenicima (u skladu s Vladinom uredbom o pomoći zbog rasta cijena) isplaćeno ukupno 5,6 milijuna KM.
Najviša plaća isplaćena u tijeku 2024. godine iznosila je 7.578 KM, a najniža 856 KM (sa uključenim minulim radom i poslije poreza na dohodak).
Javne nabavke
U 2024. godini EP HZ HB provodila je nabave na temelju privremenog i redovnog Plana javnih nabavki, no plan nije objavljen u zakonskom roku, a tijekom godine mijenjan je čak osam puta. Ukupna vrijednost planiranih nabavki iznosila je 241,9 milijuna KM, što je za 113,4 milijuna KM više od prvotnog plana, ali su u realizaciji utvrđena značajna odstupanja. Revizija je zaključila da mnogi projekti nisu ni pokrenuti zbog nepostojanja zahtjeva organizacijskih jedinica ili preusmjeravanja sredstava na druge radove i projekte.
Revizija je ispitivala 46 postupaka javnih nabavki, uključujući faze od početka do realizacije ugovora i pravne zaštite. U postupku nabavke brojila električne energije vrijedan gotovo osam milijuna KM, kriteriji su ograničili konkurenciju i favorizirali ponuđače povezane s tehnologijom Landis+Gyr. Tendersku dokumentaciju preuzelo je devet ponuđača, ali su ponude dostavila samo dva, a e-aukcija nije donijela uštede. Kod nabavke reklamnih usluga, uvjeti su bili postavljeni tako da ih može ispuniti samo NK Široki Brijeg, pa je ugovor vrijedan 200.000 KM zaključen upravo s tim klubom. Revizori su istaknuli da su uvjeti diskriminirali druge sportove i klubove, čime nije osigurana aktivna konkurencija. U slučaju održavanja klima-uređaja, ugovor vrijedan 400.000 KM dodijeljen je jedinom ponuđaču, uz kriterije koji su favorizirali određene brendove i ograničili tržište. Također, postupak nabavke konzultantskih usluga za restrukturiranje kasnio je dva mjeseca i sadržavao uvjete koji su mogli diskriminirati ponuđače izvan EU i Energetske zajednice. Ukupno, u postupcima vrijednim najmanje 8,6 milijuna KM Društvo nije postupalo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
Sudski sporovi protiv Aluminija
EP HZ HB je u 2024. godini imala niz pokrenutih postupaka za naplatu dugova i neovlaštenu potrošnju električne energije.
Pet ključnih sporova vođenih protiv Aluminija d.d. Mostar, ukupne vrijednosti 216,99 milijuna KM, okončani su u korist EP HZ HB.
Međutim, revizori navode da dosuđeni iznosi po presudama nisu naplaćeni.
Samo u ispravci vrijednosti potraživanja prema kupcima, najveći dio odnosi se upravo na dug Aluminija – čak 292,9 milijuna KM iskazano je kao sporno ili nenaplativo.
Revizija je podsjetila i na zakonsku obvezu razdvajanja distribucije i formiranja Operatora distribucijskog sistema (ODS) do 17. kolovoza 2025. godine. Do tog roka, EP HZ HB nije uskladila poslovanje s novim Zakonom o električnoj energiji, što se ocjenjuje kao značajan rizik.
Revizorski nalazi jasno pokazuju da se u Elektroprivredi HZ HB ponavljaju problemi s transparentnošću i upravljanjem javnim sredstvima. Posebno zabrinjava što dosuđeni iznosi od Aluminija nisu naplaćeni, dok se paralelno milijuni izdvajaju za plaće i sponzorstva bez jasne koristi. Preporuke Ureda za reviziju sada su test odgovornosti uprave i institucija koje bi trebale osigurati zakonito i racionalno poslovanje poduzeća koje opskrbljuje oko 190.000 domaćinstava u BiH.