‘Formula 1’ između Jablanice i Mostara: Bahati vozači plaćaju 500 KM da im nestanu kazne
Bosna i Hercegovina bilježi sve više prometnih nesreća, dok stručnjaci godinama upozoravaju da bez izmjena zakona, jačih kazni, promjene mentaliteta i bolje infrastrukture nema ozbiljnog napretka.
O tome su u emisiji “Novi dan” na N1 govorili Semir Šut, koordinator za poboljšanje stanja sigurnosti u prometu u Kantonu Sarajevo, policijski komesar Zeničko–dobojskog kantona Admir Gazić te poduzetnik Adi Sarić, koji živi i vozi na relaciji BiH–Švicarska.
Sugovornici su za N1 iznijeli frapantne podatke o potezima bahatih vozača.
Istaknuli su tri ključna problema: neadekvatan zakonodavni okvir, “subkulturu nasilja” u prometu i lošu infrastrukturu, te s druge strane opisali kako u Švicarskoj funkcioniraju drakonske kazne, progresivno kažnjavanje u odnosu na primanja i obvezne edukacije za vozače.
Šut: Subkultura nasilja i zakon koji nikoga ne plaši
Govoreći o stanju na cestama u BiH, Semir Šut naglasio je da se uzroci mogu svesti na tri velika područja – zakoni, kultura i infrastruktura – te da godinama nema ozbiljnog iskoraka ni u jednoj od tih oblasti.
Upozorio je da trenutačne kazne nemaju odvraćajući učinak i da je u prometu prisutna “subkultura nasilja” koja dolazi iz šireg društvenog okvira.
“Još jednom dobro jutro, zahvaljujem na pozivu i zahvaljujem televiziji N1 što kontinuirano i uporno prati ovu problematiku, iako na polju ovih problema o kojima ste pitali nemamo baš značajne rezultate. Ali pozivam i vas da budete uporni i da inzistirate na rješavanju ovih pitanja. Zašto nemamo rezultate? Zato što ni na jednom području – ako podijelimo uzroke stanja u našem prometu – nismo napravili značajan iskorak. Već četiri–pet godina inzistiramo, zajedno s vama i medijima, na izmjenama Zakona o osnovama sigurnosti prometa i na povećanju novčanih kazni. To se nije dogodilo. Koga danas može zastrašiti kazna od 40, 50 ili 100 konvertibilnih maraka za najteže prekršaje? Nemamo riješeno pitanje Zakona o prekršajima i problem vozača koji ne žele plaćati svoje novčane kazne”, rekao je Šut.
Govoreći o mentalitetu i kulturi vozača, Šut je istaknuo:
“Moramo biti samokritični – kod nas je prisutna subkultura nasilja na prometnicama. Ona dolazi s ulica, iz navika i poimanja tuđeg života, zdravlja i prava na sudjelovanje u prometu. Imate primjere gdje se pitanja prvenstva prolaza rješavaju tučnjavama i potezanjem oružja. Sve je to odraz opće kulture, odraz prometne kulture, odraz mentaliteta. Olako se kod nas odnosi prema svom i tuđem životu.”
Šut smatra da policija ne može sama riješiti problem jer bez visokih kazni sav njihov trud “ispari”: “Potroše se resursi, ali bez progresivnih kazni nema efekta.”
Gazić: M-17 kao “put smrti”, dronovi, oduzimanje vozila i rupe u sustavu
Policijski komesar ZDK-a Admir Gazić govorio je o ponašanju naših građana čim prijeđu granicu, o problemu infrastrukture na magistralnom putu M-17 te o mjerama koje policija provodi – od radara i motocikala do dronova.
Naglasio je da M-17 između Zenice i Doboja s razlogom nazivaju “putem smrti” i da policija pokušava nadomjestiti sustavne nedostatke maksimalnim angažmanom na terenu.
Govorio je i o pojavi “profesionalnih preuzimača kazni” koji umjesto počinitelja preuzimaju kaznene bodove za novac, te otkrio da policija sve češće oduzima vozila višestrukim povratnicima – samo ove godine više od stotinu.
Upozorio je i na alarmantne brojke vožnje pod utjecajem alkohola i droga: svake sedmice na području ZDK-a između 80 i 130 vozača zatečeno je alkoholizirano, od čega 10 posto s više od 1,5 promila alkohola.
Posebno je iznio prijedlog o hitnom uvođenju prometne edukacije u sve razrede osnovne i srednje škole.
Sarić: Švicarske kazne i “Formula 1” između Jablanice i Mostara
Poduzetnik Adi Sarić, koji živi i radi u BiH i Švicarskoj, govorio je o drastično različitim sustavima.
Naveo je primjer iz Švicarske kada je za vožnju 65 km/h u zoni 50 km/h dobio 500 franaka kazne i 500 franaka sudskih troškova, te upozorenje da mu se pri ponavljanju oduzima vozačka dozvola. Kazne se tamo obračunavaju prema visini bruto plaće – nekad i 50 posto godišnjeg prihoda.
Opisao je i opasnu vožnju između Jablanice i Mostara, koju je nazvao “Formulom 1”, uz masovna riskantna pretjecanja:
“Potrebna je edukacija da shvate da vožnja 80 ili 90 km/h ne donosi stvarnu uštedu vremena, ali donosi rizik po život.”
Naveo je da u Švicarskoj pretjecanje u tunelu, parkiranje “na duplo” ili na nogostupu završava trenutnom sankcijom i pritiskom javnosti, dok se u BiH takve radnje toleriraju.











