Informacija o stanju lokalnih i nekategoriziranih putova na području općine Prozor-Rama

Informacija o stanju lokalnih i nekategoriziranih putova na području općine Prozor-Rama

Općina Prozor – Rama zauzima kompletan prostor koji pripada slivu rijeke Rame te pritoka Crime, Ljubunčice ili Dušćice i Volujaka. Taj prostor je omeđen sa sjevera planinama Raduša, Makljen i Gorača, sa zapada planininom Ljubušom, sa juga Vran planinom i sa istoka Bokševicom, Zec planinom te razdjelnicom između slivova rijeke Rame i Neretve.

U cjelokupnom prostoru dominiraju vještačka akumulacijska jezera HE Rama i HE Jablanica koja su potopila značajne površine plodnog zemljišta i uvjetovale koncentriranu izgradnju naselja na svojim obodima i u okruženju. Ta naselja i brojna druga naselja koja su razasuta po brdovitim i planinskim prostorima Općine su razlog da Općina Prozor – Rama ima razuđenu mrežu putova. Dio tih putova je malih širina (i do 2,5 metra), strmih nagiba i bez kolnika, tako da oni predstavljaju pristupne staze pojedinim prostorima.

  • Ukupna površina Općine je 47700 ha
  • Ukupna dužina lokalnih i nekategoriziranih putova bez magistralnih i regionalnih cesta je 217,70 km.
  • Ukupna dužina gradskih ulica koje nisu podudarne sa magistralnim i regionalnim cestama je 4,2 km.
Cestovna mreža

Cestovnu mrežu općine čine:

1. Magistralna cesta M16.2 (Bugojno – Gornji Vakuf – Prozor/Rama – Jablanica), odnosno njen dio kroz područje općine, koja ćini okosnicu prometa u općini (na slici predstavljene u linijama zelene boje).

Ona prolazi smjerom sjeverozapad – jugoistok (Sičaja – Makljen – Prozor – Gračanica – Gračac – Slatina – brana HE Jablanica) i ima dužinu od 31.2 km i širinu kolnika 6 i 7 m. Na dijelovima kroz grad i preko prevoja Makljen ima dodatnu traku za spora vozila kao i jedan kružni tok za promet.

Elementi trase su prilagođeni terenskim uvjetima, tako da su mjestimično loši. Kolnik je asfaltni.

Razvoj ceste M16.2. je od posebnog značaja za općinu pa u tome pravcu neophodna je stalna i produktivna saradnja sa preduzećem „Ceste Federacije BiH“ u smislu održavanja i izgradnje tehničkih elemenata ove ceste.

U planu je rekonstrukcija magistralne ceste na Duškoj kosi odnosno lokacija gdje se lokalna cesta iz smjera Duga i Krančića priključuje na magistralnu cestu M16.2 – „raskrsnica za Duge“.

2. Regionalna cesta R418 (Mokronoge – Ravno – Prozor/Rama), odnosno njen dio koji prolazi kroz područje Općine (na slici predstavljene u linijama crvene boje).

Ona prolazi smjerom zapad – istok (Ravno – Varvara – Rumboci – Jaklići – Ripci -Ometala – Prozor) i ima dužinu od 23.9 km i širinu kolnika 4.5, 5 i 6 m. Elementi trase su različiti po pojedinim dijelovima, pojedini djelovi ceste su rekonstruirani a ostali djelovi uglavnom loši.

U 2018 godini rekonstruisan je dio ceste R418 od Podborskog raskržja do mjesta Hačimića u dužini od 1 km.

Također, duž ceste R418 vrši se rekonstrukcija glavnog transportnog vodovoda za mjesta raspoređena po obodu Ramskog jezera. Ovaj vodovod je pružen rubom regionalne ceste, tako da dolazi do prokopavanja, te vračanja u prvobitno stanje kolnika trake.

Prema tome određeni dio regionalne ceste R418 još uvjek je sa mnogobrojnim oštećenjima, ulegnućima te udarnim rupama. Ova cesta prolazi kroz gusto naseljena mjesta tako da je od velikoga značaja za našu općinu.

Ministarstvo prometa i veza odnosno Javna uprava za ceste HNŽ/K je nadležno za održavanje ove ceste pa u tome smjeru se planira stalna i produktivna saradnja sa ovim institucijama.

Jedan od značajniji elemenata na ovoj cesti jeste Jaklički most, za koji je neophodno preventivno izvoditi sanaciju.

3. Regionalna cesta R418b (Prozor/Rama – Mejnik – Solakova Kula – Bilići), odnosno njen dio koji prolazi kroz područje Općine (na slici predstavljene u linijama crvene boje).

Ona prolazi smjerom zapad – istok (Prozor – Dobroša -Mejnik – Here – Solakova Kula), ima dužinu od 27,40 km i u nastavku je ceste R418.

Na prvom dijelu od Prozora do Herske krivine, ova cesta je rekonstruirana, tako da ima osnovnu

širinu asfaltnog kolnika od 5 m. Dužina ovog dijela je 11,50 km.

Na drugom dijelu, od Herske krivine preko Mednika, pa do Rike (pored Kuta) do Šćipa cesta je makadam, a kolnik je širine 3 m. Dužina ovog dijela je 5 km.

Na trećem dijelu, od Rike do Šćipa ova cesta je rekonstruirana, tako da ima osnovnu širinu asfaltnog kolnika od 3,5m. Dužina ovog dijela je 2,7 km.

Na četvrtom dijelu od Šćipa do granice Općine, cesta je makadamske podloge, tek toliko da je samo grubo probijena. Dužina ovog dijela je 8,2 km.

Prema odluci Vlada Federacije BiH moguće je da će se od 2018. godine izvršiti nova kategorizacija cesta što znači da bi se neke lokalne ceste mogle preimenovati u regionalne ceste, kako je bilo definisano predhodnom Odlukom Vlade F BiH koja je povućena odnosno prolongirana do 2018. godine te do danas još nije urađena.

Lokalni i nekategorizirani putovi

Mreža lokalnih i nekategoriziranih putova na području općine Prozor-Rama je veoma razgranata i velika tako da ukupna dužina ovih putova iznosi oko 217,70 km. Ove ceste povezuju brojna sela sa magistralnim i regionalnim cestama ili međusobno kao i sa gradom Prozorom. Suglasno svom prostornom položaju one imaju različit značaj u odvijanju lokalnog prometa (na predhodnoj slici prikazano u linijama žute boje).

U prošloj godini izvršene su sanacije i rekonstrukcije pojedinih dijelova lokalnih cesta, definisano Okvirnim sporazumom o izvođenju radova na asfaltiranju i održavanju lokalnih cesta i ulica s prilazima na području općine Prozor-Rama, br. 01/1-19-324/22-7, i to:

  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u Rumbocima, od R418 – krak prema Crkvi sa prilazima;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste Ripci – Šćit sa autobuskim stajalištima i prilazima;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u mjestu Lovnica sa prilazima;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u mjestu Gračac krak prema Trišćanima;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u mjestu Neraji;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u mjestu Lug i Studenac;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u mjestu Paljike;
  • Asfaltiranje i sanacija lokalne ceste u mjestu Gmići sa prilazima;
  • Asfaltiranje ulica u naselju Hurije sa parkingom i platoima kod dječjeg vrtića;
  • Sanacija lokalne ceste u mjestu Papci – krak prema groblju;
  • Sanacija lokalne ceste u Rumbocima, krakovi na Poljanima;
  • Sanacija lokalne ceste u Rumbocima, u mjestu Turbe;
  • Sanacija lokalne ceste u mjestu Orašac;
  • Sanacija lokalne ceste u mjestu Matkovići – Kozare;
  • Sanacija loklane ceste u mjestu Šćipe;
  • Izrada horizontalne i vertikalne prometne signalizacije u mjestu Prozor i Šćit;
  • Izrada AB potpornih zidova na lokalnoj cesti u mjestu Perići;
  • Izrada AB potpornog zida u ulici Mijata Tomića u Prozoru;
  • Čišćenje i betoniranje puta u mjestu Parcani;
  • Sanacija i nasipanje lokalnih makadamskih puteva u mjestima Rumboci, Ripci i Draševo;
  • Čišćenje i nasipanje lokalnih puteva u mjestima Duge, Mađari, papci, Varvara i put ka Višnjanima.

Svi ostali prilazi zaseocima ili objektima kojima se služi više korisnika, a koji nisu obuhvaćeni mrežom lokalnih i nekategoriziranih cesta prikazanih u tabeli, prikazani su zbirno po pojedinim lokalitetima, i to:

  • u području uz M16.2 sjeverno od grada 3,30 km,
  • u području uz M16.2 južno od grada 7,20 km,
  • u području uz R418 zapadno od grada 11,0 km,
  • u području uz R418b istočno od grada 10,3 km.
Gradske ceste

U gradskom području, pored ulica koje su podudarne sa magistralnom cestom M16.2 i regionalnom cestom R418 te lokalnim cestama ima oko 4,2 km gradskih ulica. One imaju skromne širine kolnika čak i na dijelovima novih naselja.

U 2015. godini izvršena je kompletna rekonstrukcija glavnih gradskih ulica (elektro, vodo-kanalizacijone, mreže, mreže javne rasvjete, kolnika ceste, trotuara, ivičnjaka i sl.).

Zaključak

Iz svega navedenog zaključujemo da općina Prozor/Rama ima razvijenu mrežu lokalnih cestovnih prometnica. One su u značajnom dijelu asfaltirane. Njihovo stanje je dosta neujednačeno, i to:

  • Ceste oko akumulacije HE Rama su rađene po projektnim rješenjima, ali sa skromnim tehničkim elementima. Obzirom da su one davno građene, kolnik im je dotrajao i obiluje oštećenjima. U ovu grupu pripada i regionalna cesta R418 čiji jedan dio je neophodno sanirati;
  • Mostovi preko akumulacije HE Jablanica (kod brane i na Jasenu) sa pripadajućim cestama su znatno mlađi od HE Jablanica. Ipak potrebno je provjeriti u kakvom su stanju (preventivni pregledi);
  • Most preko akomulacije HE Rama (u naselju Jaklići) sa regionalnom cestom R418. Potreban je kontinuirani nadzor i kontrola stanja njegovih elemenata (preventivno);
  • Dio cesta u istočnom dijelu Općine, odnosno u području Ljubunci i Uzdol su rađene prije 9-10 godina. To su ceste Dobruša – Uzdol (Krančići) i dio ceste R418b Dobruša – Here. One su rađene po projektnim rješenjima i u zadovoljavajućem su stanju, te predstavljaju ključne prometnice u prostoru. Potrebo ažurno održavanje pošto je dionica podložna odronima, a na nekom mjestima postoji potreba ugradnje sepertina kako bi se znatno spriječili mogući odroni;
  • Drugi dio cesta u zapadnom dijelu Općine i kroz naselja u podnožju Makljena i Raduše su većim dijelom asfaltirani putovi koji međusobno povezuju naseljena mjesta sa regionalnom cestom R418 i/ili međusobno. Njihovo stanje je pretežito zadovoljavajuće;
  • Ostale ceste koje vode do udaljenijih planinskih naselja i do šumskih revira su makadamske ili zemljane. Bez obzira na slabo ili loše stanje, povremeno se saniraju, te kao takve one služe namjeni;
  • Poželjno je izvršiti kategorizaciju mreže lokalnih cesta u saradnji sa MPV HNŽ;
  • Gustoća mreže lokalnih cesta i javnih staza u odnosu na kopneni dio Općine je 0.36 km/km2.
  • Gustoća magistralnih i regionalnih cesta je 0.17 km/km2.

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar