IZBORI 2022: Novac građana stavljen u službu promocije političkih stranaka
U protekla dva mjeseca posmatrači Transparency Internationala u Bosni i Hercegovini (TI BiH) zabilježili su preko 1.300 primjera korištenja javnih resursa za promociju stranaka i kandidata i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu.
Centralnoj izbornoj komisiji upućeno je 36 prijava zbog preuranjene kampanje, kršenja Zakona o financiranju političkih partija i zloupotrebe javnih resursa koja nažalost nije adekvatno regulirana ni najnovijim izmjenama Izbornog zakona koje je nametnuo OHR. Tako je CIK odbacio prve prijave TI BIH, jer se zabrana zloupotrebe javnih resursa odnosi samo na period zvanične izborne kampanje koja kreće 2. rujna, tako da će sve ono što se dešavalo u proteklom periodu proći nekažnjeno.
CIK je za sada sankcionirao samo pojave preuranjene kampanje, a po prijavama TI BIH izrečeno je osam sankcija
TI BIH ipak već dugo upozorava da se izborna kampanja vodi javnim sredstvima, a jedan od najskorijih primjera je plaćena promocija dokumentarnog filma “Od vizije do pobjede” koji emitira RTRS, a za čiju promociju je postavljeno desetine billboard-a sa likom direktora UKC-a RS Vlade Đajića koji je i kandidat za narodnog poslanika. Isti slučaj su i plaćeni bilbordi JU Nacionalni park Drina na kojima se promovira direktor ove ustanove Radomir Pavlović koji je također kandidat za poslanika, a oba slučaja su prijavljena CIK-u.
Iako kampanja traje 30 dana, političke stranke odavno su počele sa otvorenim održavanjem predizbornih skupova, od kojih je najveći broj održala SDA. Na velikom broju njih primijećeno je učešće zaposlenih u javnih institucijama te čak i policijskih službenika.
U proteklom periodu zabilježen je i veliki broj primjera zloupotrebe događaja koje organiziraju javne institucije za promociju stranaka i kandidata, ali nažalost i ova pojava je zabranjena zakonom samo u vrijeme zvanične izborne kampanje.
Posmatrači TI BIH ispratili su 350 javnih događaja u organizaciji institucija, a na 67 posto prisustvovali su kandidati na izborima
Čak 32 događaja u protekla dva mjeseca odnose se na koncerte koje su organizovale lokalne zajednice, a na jednom od njih tijekom “Zenica Summer Fest” gradonačelnik Fuad Kasumović držao je političke govore i indirektno pozivao na glasanje.
Na koncertima povodom “Zvorničkog ljeta” korištena su grafička rješenja u bojama SNSD-a dok je na jednom od koncerata u Banjoj Luci okupljenima prikazan spot sa ispunjenim predizbornim obećanjima aktuelnog gradonačelnika. U Banjoj Luci i okolnim lokalnim zajednicama održana je serija manifestacija “Krajiško večer” na kojima je rađena direktna promocija kandidata SNSD-a, a ove događaje organizira agencija koja preko tendera dobiva značajna javna sredstva.
Nažalost, za razliku od zemalja okruženja, BiH nije uvela ograničenje javne potrošnje u predizbornom periodu, što je i ove godine ključni resurs koji se zloupotrebljava za kupovinu glasova i promociju kandidata
Zbog toga je TI BIH objavio online mapu predizbornih radova čiji je početak ili završetak promoviran u protekla dva mjeseca. Podaci pokazuju da je u cijeloj BiH od 1. srpnja započelo 249 radova vrijednih 845 miliona KM, završeno je 227 radova vrijednih 175 miliona KM, a ukupna vrijednost javnih radova u ova dva mjeseca već je premašila godišnju vrijednost svih radova koji su po podacima Agencije za javne nabavke ugovoreni cijele prošle godine.
Dodatna praksa koja je uvedena je predstavljanje planova gradnje infrastrukturnih objekata, za koje još nisu ni pokrenute procedure, a u prethodna dva mjeseca vrijednost ovakvih obećanih projekata je preko 500 miliona KM.
Zabilježeno je i značajno povećanje jednokratnih davanja usmjerenih na razne grupe stanovništva, gdje se u većini slučajeva radi u indirektnoj kupovini podrške birača javnim sredstvima.
Tako je od 1. srpnja kroz jednokratna davanja svih nivoa vlasti građanima podijeljeno preko 200 miliona KM, a najznačajnija su izdvajanja entitetskih vlada od preko 100 miliona za jednokratnu pomoć penzionerima, borcima, mladima i socijalnim kategorijama
Pored ovih, o kojima je TI BiH već izvještavao, izdaju se jednokratne subvencije struje od 100 Km za 70.000 korisnika u FBIH, pomoć Vlade Tuzlanskog kantona svim penzionerima od po 100 KM, pomoć vlade Hercegovačko-Neretvanskog Kantona nezaposlenima od 100KM, pomoć općine Prnjavor mladima za odlazak na ekskurziju i jednokratnu pomoć medicinskim radnicima u Banjaluci, Drvaru i Prijedoru. Zabilježeno je i 17 slučajeva povećanja plata zaposlenima u javnom sektoru kao i 41 primjer povećanog zapošljavanja u javne institucije i poduzeća.
TI BiH ističe da svi ovi primjeri kao i značajno povećanje javne potrošnje u predizbornom periodu pokazuju da u BiH nisu stvoreni uvjeti za fer i poštene izbore, jer značajnu prednost imaju kandidati i stranke koji raspolažu sa javnim resursima. TI BiH će i nakon zvaničnog početka izborne kampanje nastaviti pratiti aktivnosti funkcionera, stranaka i kandidata, posebno se fokusirajući na kršenje pravila ponašanja u kampanji, zloupotrebe javnih resursa, pritiske na birače i druge pojave, te će pratiti i troškove kampanje pojedinačnih stranaka.
TI BiH stoga ponovo poziva građane da sve ove nepravilnosti prijave putem mobilne aplikacije Reflektor: Izbori 2022, koja omogućava brzu i laku prijavu, a koja se može preuzeti preko linka: https://reflektor.ba/