‘JAJAČKA AJA SOFIJA’ Medžlis tvrdi da je crkva njihova džamija, a franjevci žele zajednički spomenik kulture
Iz Muftijstva Travničkoga smatraju da isključivo pravo na nekadašnju crkvu, pa potom džamiju, imaju isključivo oni. Međutim, iz Franjevačkog samostana Sv. Luke u Jajcu ne žele vraćanje nekadašnje katoličke crkve. Čak što više, drže da se radi o objektu od iznimne vjerske i kulturne važnosti za obje konfesije i oba naroda, i Hrvate i Bošnjake
U sljedeća dva do tri tjedna izrjekom Općinskog suda u Jajcu doznati će se tko će upravljati ili bolje kazati čija je Crkva sv. Marije sa zvonikom sv. Luke, odnosno, Sultan Sulejmanova džamija, poznata i kao Fethija džamija. Naime, ovaj povijesni objekt, od konca 12. do početka 16. stoljeća bio je katolička crkva koja je nakon propasti bosanskog kraljevstva 1463. godine, nekoliko desetljeća kasnije, godine 1528. adaptirana u džamiju Fethiju – Sultan Sulejmanovu džamiju. Iz Muftijstva Travničkoga kojem gravitira Medžlis islamske zajednice Jajce, smatraju da isključivo pravo na nekadašnju crkvu, pa potom džamiju, imaju isključivo oni.
Međutim, iz Franjevačkog samostana Sv. Luke u Jajcu ne žele vraćanje nekadašnje katoličke crkve. Čak što više, drže da se radi o objektu od iznimne vjerske i kulturne važnosti za obje konfesije i oba naroda, i Hrvate i Bošnjake, te da kao takva i dalje treba biti pod nadležnošću ‘Agencije za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala Grada Jajca’ i imati status nacionalnog spomenika. Cijeli slučaj je na sudu jer je lokalna islamska zajednica podigla tužbu protiv Agencije jer su uvjereni da im je ovaj vjerski objekt otet te žele da ime se ‘vakuf’ vrati. Prema svemu sudeći, i u BiH postoji sličan slučaj kao kod istanbulske Aja Sofije, koja je kao crkva nakon turskih osvajanja pretvorena u džamiju, da bi je utemeljitelj turske Republike Mustafa Kemal Atatürk (Otac Turaka) pretvorio u muzej. Međutim, suprotno njegovoj odluci, inicijativa sadašnjeg predsjednika Turske Recepa Tayyipa Erdoğana je da se Aja Sofija ponovno proglasi džamijom. No, ovo nije priča o Aja Sofiji nego o Crkvi sv. Marije sa zvonikom sv. Luke, odnosno – Sultan Sulejmanovoj džamiji, i borbom za povijest, ali i njenom zatiranju.
IZ ultimativno tražio ključeve crkve/džamije
Ravnatelj ‘Agencije za kulturno-povijesnu i prirodnu baštinu i razvoj turističkih potencijala Grada Jajca’ Anto Brtan, koja upravlja spornim kulturno-vjerskim objektom, za Dnevni list je potvrdio da će o ovom slučaju posljednju riječi imati sud. Nakon njegovog imenovanja za ravnatelja Agencije, Medžlis islamske zajednice Jajce dao mu je rok od sedam dana za predavanje ključeva crkve/džamije, dok se to isto nije tražilo od njegova dva prethodnika Bošnjaka.
“Točno je da se ovaj slučaj nalazi na sudu i za nekoliko tjedana imat ćemo konačnu odluku. Agencija je tužena na Općinskom sudu u Jajcu, a o ishodu ćemo uskoro znat”, kratko je mogao kazati o ovom problemu Brtan.
On je u otvorenom pismu u travnju ove godine istaknuo da je Crkva sv. Marije sa Zvonikom sv. Luke u Jajcu u siječnju 2003. proglašena nacionalnim spomenikom BiH i to Odlukom Povjerenstva za zaštitu nacionalnih spomenika BiH te da se u službenoj upotrebi koristi novi, prošireni naziv „Crkva sv. Marije (pretvorena u Fethija odnosno Sultan Sulejmanovu džamiju 1528. godine) sa Zvonikom sv. Luke“.
“Ovaj spomenik kulture pod zaštitom je države više od 125 godina te je država (od Austro-Ugarske do danas) provodila sva istraživanja, konzervatorske radove, rekonstrukcije i zaštitu. Austro-Ugarska je ovaj spomenik kulture upisala u zemljišne knjige kao javno dobro pod pokroviteljstvom Zemaljskog muzeja, a prilikom uspostave prve gruntovnice 1898. godine austrougarske vlasti su ga upisale kao vlasništvo „Sjedinjenih vakufa u Jajcu“, pragmatično kako bi izbjegli međuvjerske netrpeljivosti ali i ublažili otpor lokalnog muslimanskog stanovništva prema okupatoru. Vlasti socijalističke BiH osnažile su status ovog spomenika kulture u smislu „općedruštvenoga dobra“ te su proveli više arheoloških istraživanja i zaštitnih mjera“, tada je napisao ravnatelj Agencije Anto Brtan.
On je podsjetio da je prije njegovog dolaska na čelo Agencije dvoje direktora bilo iz reda bošnjačkog naroda te da su oni udarili temelje ovoj ustanovi. „ Sve što sam zatekao u Agenciji produkt je njihovog višegodišnjeg rada. Zatekao sam i ključeve crkve/džamije, jer je Agencija brinula o održavanju tog nacionalnog spomenika, kao što brine i sada i brinut će sve dok se ne donese neka drugačija odluka“, zaključuje on.
Islamska zajednica ne želi o tome kako je crkva pretvorena u džamiju
Međutim, iz Muftijstva travničkog nekadašnju Crkvu sv. Marije nazivaju ‘takozvanom’ te ističu da je odlukom osmanskih vlasti iz 1528. godine, kako navode, “zbog određenih razloga” taj objekt pretvoren u Sultan Sulejmanovu džamiju i da je u tu svrhu korišten sve do 1832. godine, kada je stradao u požaru. “Određene razloge” pretvaranja crkve u džamiju, povijesno-činjenično nimalo miroljubive, nisu željeli pojašnjavati, ali istodobno pozivaju na pravo i ističu da im je vlasništvo priznato i od nekadašnje, Austro-ugarske vlasti.
“Osmanske vlasti su taj objekt kategorizirale kao vakuf, što znači da je postao neotuđivo vlasništvo Islamske zajednice. Austro-ugarske vlasti su potvrdile prethodnu imovinsko-pravnu kategorizaciju, te su isti objekt upisale kao vlasništvo Islamske zajednice, što su učinili i svi kasniji državno-pravni sustavi, sve do danas. Dakle, i u gruntovnim i u katastarskim knjigama taj objekt se vodi kao vakuf, odnosno vlasništvo Islamske zajednice u BiH, s potpunim pravom korištenja kao i svih drugih vjerskih objekata u vlasništvu Islamske zajednice. Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika BiH 2003. godine taj objekt je proglasila nacionalnim spomenikom BiH, što nije utjecalo na vlasništvo nad objektom”, pojašnjenja su iz navedenog Medžlisa oko ovog pitanja.
U Medžlisu ne odustaju od, kako kažu, svog vlasništva, jer im spomenuta Agencija bez pravnog osnova drži u posjedu nekretninu te traže od iste ključeve crkve/džamije.
“Islamska zajednica nema namjeru dizati tenzije kao što to čine neki drugi, nego se stalno zalaže za mirna rješenja i suživot, baziran na uzajamnom poštovanju. U tom smislu, Islamska zajednica je prije nekoliko godina prihvatila prijedlog da se objekt Sultan Sulejmanove džamije renovira i pretvori u multimedijalni centar, ali to druge strane nisu prihvatile, a tvrde da se zalažu za principe suživota”, između ostalog zaključuju u Medžlisu.
Franjevci žele spomenik kulture i za katolike i za muslimane
Franjevci Franjevačkog samostana Sv. Luke iz Jajca protiv su ovakvih zahtjeva. “Poštujemo i uvažavamo i činjenicu da je ovaj objekt više od tristo godina služio i kao džamija (od 1528. do 1832.) i da je on u simboličkom i duhovnom smislu važan i jajačkim i bh. muslimanima, ali ne možemo prihvatiti zahtjev Islamske zajednice BiH, odnosno Medžlisa Islamske zajednice Jajce i Sjedinjenog vakufa Jajce da se ovaj objekt vrati na upravljanje spomenutim institucijama. Nije prihvatljivo niti bi bilo razborito da spomenik koji je kulturno naslijeđe svih, postane isključivo vlasništvo samo jedne strane. Smatramo da bi takva odluka bila nepravedna i da bi imala nesagledive posljedice za vjerske i etničke odnose u gradu Jajcu i našoj domovini BiH”, ističu oni.
Oni podsjećaju da se oko ovog spomenika kulture konstantno vode sporovi između Islamske zajednice i Katoličke crkve u BiH, a u poslijeratnom vremenu i političkih predstavnika bošnjačkog i hrvatskog naroda, što ima negativne posljedice za odnose katolika i muslimana u gradu Jajcu i BiH. Smatraju da je najbolje rješenje da ovaj objekt zadrži svoj sadašnji status i da se o njemu brinu nadležne državne, federalne i općinske institucije.
“Zato apeliramo na predstavnike Islamske zajednice i Katoličke crkve u BiH i na političke predstavnike dvaju naroda, da u duhu međureligijskog dijaloga i međuetničkog povjerenja, ulože zajedničke napore da nacionalni spomenik Crkva sv. Marije sa zvonikom sv. Luke ne bude kamen spoticanja u vjersko-etničkim odnosima, nego spomenik kulture koji će svjedočiti o zajedničkoj povijesti i povezivati ove dvije vjerske i narodne zajednice”, apeliraju franjevci iz Jajca.
Kako će završiti ova epizoda oko ‘jajačke Aja Sofije’ teško je prejudicirati – nastavlja se pojedinačna borba za zajedničku povijest.
/Izvor: Dnevni list/