Kako zaustaviti val nasilja među djecom
Bliži se nova školska godina, a time i novo poglavlje za djecu koja kreću u prvi razred osnovne škole. Kako bi što lakše prihvatili polazak, koji podrazumijeva i početak osamostaljivanja, vrlo bitnu ulogu igra otvorena komunikacija roditelja s djecom.
Djetetu je potrebno pružiti podršku i ohrabrenje u svakodnevnim aktivnostima kako bi se osjećalo sigurno i imalo dovoljno samopouzdanja.
Socijalna sredina
U razgovoru za Avaz psihologinja Armina Čerkić istaknula je koliko je bitan razgovor u odgoju, naročito kada se djeca trebaju uklopiti u socijalnu sredinu, gdje nerijetko nailaze i na agresivne oblike ponašanja.
“Važno je objasniti djeci da su svi ljudi jedinstveni i da različitost treba poštovati i cijeniti. Roditelji trebaju biti uzori svojim stavovima i ponašanjem, jer djeca često uče promatrajući roditelje.
Odgoj, također, ima značajnu ulogu u razvoju djeteta i može biti faktor u oblikovanju nasilnog ponašanja. Ako je dijete izloženo nasilju ili agresivnom ponašanju u kući, postoji veća šansa da će i samo razviti takve obrasce ponašanja”, kazala je Čerkić.
Neprimjereno ponašanje kod djece može dovesti do brojnih emocionalnih posljedica, socijalne izolacije i problema u odnosima s vršnjacima, kazala je psihologinja Mirela Fazlić.
“Ako roditelj primijeti neprimjereno ponašanje kod djeteta koje nije mogao riješiti, traženje stručne pomoći, poput konzultacija s psihologom ili pedagogom, može biti korisno. Stručnjaci mogu pružiti alate i strategije za rješavanje problema i prevenciju daljnjeg neprimjerenog ponašanja”, rekla je Fazlić, dodajući da poticanjem empatije i rješavanjem konflikata roditelji mogu smanjiti sklonost prema nasilju kod djece.
Edukativni program
Osim što roditelja, i škole imaju važnu ulogu u rješavanju konflikata na način da kroz predmete obrađuju sve teme, od nasilja do neprimjerenih ponašanja, istaknuo je psiholog Samir Omerović iz Udruženja „Sinapsa“.
“Roditelji mogu naučiti dijete kako da upravlja emocijama, o disciplini, postavljanju granica, empatiji. Ako tako promatramo, roditeljstvo i odgoj su važni faktori i mogu spriječiti mnogo neprimjerenih ponašanja u ovom pogledu.
A svakako se poticajno može djelovati i kroz različite predmete u školi”, kazao je Omerović.
Stručna pomoć
Kako kaže psihologinja Fazlić, nerijetko su u školama primjetni primjeri gdje djeca imaju predrasude o vršnjacima koji su lošijeg imovinskog stanja ili drugačije boje kože.
“Nasilje u školama je postalo svakodnevica, nažalost, a nadležni nemaju mehanizme u rješavanju vršnjačkog nasilja.
Škole bi trebale provoditi edukativne programe koji se fokusiraju na prevenciju nasilja, te pojačati djelovanje psihologa i pedagoga u radu s djecom, pogotovo ako se radi o problematičnoj djeci”, dodala je Fazlić.
Praksa pokazuje da je uvijek korisno savjetovati se sa stručnjacima, psiholozima prije svega, čak i zbog nekih manjih problema i izazova u roditeljstvu čije rješenje može preduprijediti mnogo neprimjerenih ponašanja.