Otvoren most na Savi kod Svilaja
Više od godinu dana od izgradnje konačno je otvoren most na rijeci Savi kod Svilaja te međunarodni granični prijelaz između BiH i Hrvatske.
Radi se o zajedničkoj investiciji Hrvatske i Bosne i Hercegovine, a izgradnja mosta je bila završena u srpnju 2020. Most je sastavni dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C – Budimpešta-Beli Manastir-Osijek-Sarajevo-Ploče.
“Ovo je poseban trenutak, Most Svilaj povezuje EU i Zapadni Balkan. EU je uložila je 25 milijuna eura u izgradnju, ali od ulaganja novca možda je važnija simbolika koju most predstavlja. Bit mosta je povezivanje, izgradnja mostova između ljudi, naroda, zemalja, kultura što je toliko značajno za našu zajedničku budućnost”, rekla je Ursula von der Leyen na otvorenju mosta Svilaj.
“BiH i cijeli zapadni Balkan pripada EU-u. U našem je zajedničkom interesu i vjerujem da je ovo naša sudbina. Moramo se suočiti s izazovima današnjice, poput epidemije, ekonomskog oporavka.EU je dosad donirala 1,3 doza cjepiva BiH, a u planu su i dodatne količine. Cijepljenje će u konačnici spasiti živote. Moramo uvjeriti stanovništvo da se cijepi i molim Vas da ih zajednički uvjeravamo”, rekla je Von der Leyen.
Premijer Andrej Plenković u svom je govoru podsjetio na povezanost Hrvatske i BiH
‘Otvaramo most koji nas spaja, otvaramo još jednu poveznicu između Hrvatske i BiH, ali poveznicu i između BiH i EU. Moramo biti zadovoljni što je ovaj projekt realiziran zajedničkim sredstvima. Iduće godine bit će gotov i most kod Gradiške. Ovime povezujemo i naša gospodarstva’, rekao je Plenković.
‘Hrvatska neće dizati nikakvu žicu prema BiH, no moramo reći da to neće značiti da nećemo zajednički djelovati u borbi protiv ilegalnih migracija’, poručio je Plenković.
Povjerenje se može graditi jedino ako su tri konstitutivna naroda jednakopravna, smatra Plenković.’ Zalažemo se da se nađe rješenje za izmjene izbornoga zakona kako se Hrvati neće dovoditi u situaciju da nemaju svog legitimnog predstavnika u vrhu. To govorim kao prijatelj BiH. Pomoći ćemo i dalje oko cjepiva i ekonomskih ulaganja, a zajedničko povjerenje su temeljna načela koja nas okupljaju, nadodao je te zahvalio svima koji su uložili truda u realizaciju projekta’, rekao je premijer.
Na pitanje novinara, pojasnio je još jednom stav Hrvatske prema BiH
“Naša pozicija je jednostavna – želimo da se izvorni dogovor Deyton vrati na izvornu poziciju. Nije dobro da se jedan narod ne osjeća dobro i jednako. Pretpostavljam da drugi narodi isto tako ne bi bili zadovoljni da nisu jednaki, neki bi možda bili i glasniji od Hrvata. Ne možemo reći da je pravo svakog pojedinca zagarantirano, a onda to ne bude ispoštovano. Ne dolijevamo ulje na vatru, ali je naša zadaća da ukažemo na te probleme”, rekao je Plenković.
Most preko rijeke Save je kontaktna je točka cestovne mreže Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine
Dužina mosta iznosi 660 metara, a ukupna širina 29 metara. Za svaki smjer izgrađene su po tri vozne trake.
Zajednička izgradnja mosta realizirana je temeljem sporazuma između Vlade RH i Vijeća ministara Bosne i Hercegovine o izgradnji međudržavnog mosta preko rijeke Save kod Svilaja i priključnih graničnih dionica autoceste na koridoru 5C.
Sukladno sporazumu, svaka država financira 50 posto ugovorene vrijednosti radova. Financiranje hrvatskog dijela mosta osigurano je putem CEF fonda (57,97 posto) i kredita EIB-a. Vrijednost ugovorenih radova za izgradnju mosta iznosi 22,31 milijun eura bez PDV-a.
Radovi na izgradnji mosta započeli su u rujnu 2016. godine, a planirani rok završetka radova bio je dvije godine
Hrvatska je svoj dio građevinskih radova završila još prošle godine, ali je kasnila gradnja prijelaza s bosanskohercegovačke strane, a u međuvremenu pojavio se i problem s kategorizacijom prijelaza u BiH.
Natječaji za gradnju toga mosta nekoliko su se puta raspisivali i poništavali, a nakon trećega postupka i milijunske odštete koju je BiH morala platiti, jer nakon natječaja nije uvela u posao planiranoga izvođača, tvrtku Strabag, u konačnici je posao gradnje dodijeljen konzorciju koji su činile tvrtke Viadukt i Hering. U međuvremenu je Viadukt otišao u stečaj, pa je cjelokupan posao preuzela tvrtka Hering.
Most Svilaj jedan je od ključnih projekata Hrvatskih autocesta na dovršetku međunarodnog koridora 5c, koji će spojiti Budimpeštu, Osijek i Sarajevo s Pločama. Potpuni završetak hrvatskog dijela koridora očekuje se 2024. godine.