Pelješki most preuzeo primat, granični prijelazi i trajekt poluprazni, u Neumu konačno nisu gužve
Puno toga se promijenilo izgradnjom Pelješkog mosta. Nema uobičajenih gužvi na graničnim prijelazima Kleku i Bistrini, neumski koridor je opustio, a upitna je i budućnost trajekta Ploče-Trpanj. Prvog dana prometovanja novootvorenim Pelješkim mostom do podneva je prošlo oko četiri tisuće vozila u oba smjera.
Toliko je manje automobila prešlo preko spomenutih graničnih prijelaza gdje bilježe prepolovljeni promet u usporedbi sa prethodnim danima. I u Neumu je zamjetan manji broj automobila na cesti, a i poslovnice Jadrolinije u Pločama i Trpnju u srijedu su prodale manji broj karata
Putnici koji putuju prema jugu uglavnom su se odlučili za Pelješki most gdje zastaju na odmorištima i fotografiraju se za uspomenu
Svi sa kojima smo razgovarali oduševljeni su mostom, njegovom funkcionalnošću i izgledom. I dok su Pelješčani oduševljeni, u Neumu baš i nisu zadovoljni, barem vlasnici trgovina i ugostiteljskih objekti uz magistralu kojima bi mogao opasti promet ako se nastavi ovakav trend smanjenja putnika neumskim koridorom.
U ostalim dijelovima Neuma ne strahuju od gubitka prometa, dapače ističu da će se izgradnjom mosta smanjiti gužve te će moći razvijati turističku djelatnost. Otkako se počeo graditi Pelješki most u javnosti se stalno provlačila teza da će Neum ostati slijepo crijevo jer će ga zaobilaziti putnici u tranzitu, koji su bili prisiljeni prolaziti kroz njega jer drugoga puta zapravo nisu imali.
“Otvaranje Pelješkog mosta donosi nam puno više pozitivnih negoli negativnih stvari. Očekuje se pad prometa u trgovinama i ugostiteljskim objektima za nekih 30 do 35 posto. Sigurna sam da zbog toga nitko neće ostati bez posla jer posla u Neumu ima”, ističe za Slobodnu Dalmaciju Davor Krešić, predsjednik udruge turističkih radnika u Neumu.
“Već dugo godina se priča o mostu i zna se da je bilo pitanje vremena kada će se on otvoriti. Ljudi u Neumu su se na to pripremili. Ako opadne posao na magistrali biće posla ispod magistrale. Nisu ugostiteljski objekti i trgovine na magistrali glavna gospodarska grana u Neumu”, pojašnjava Krešić, koji naglašava da se u sezoni kada su velike gužve nije moglo normalno živjeti u Neumu.
Velika stvar za Neum je otvaranje nove ceste Stolac-Neum u profilu brze ceste kojom dolaze gosti iz unutrašnjosti na ljetovanje u Neum. Ta cesta će zasigurno kompenzirati eventualne gubitke u prometu zbog otvaranja Pelješkog mosta i zaobilaženja Neuma.
Međutim, bez obzira na Pelješki most Nem će teško dosegnuti svoje dvije zlatne godine u turizmu 2020 i 2021 kada je zbog korona krize bio omiljeno ljetovalište državljana BiH
Premda je Neum opustio, a napunila se odmorišta oko Pelješkog mosta u Komarni i Brijesti, ne znači da će tako i ostati. Neki misle da je ovo “prometni bum” na mostu prvih nekoliko dana te da će se ponovno voziti preko Neuma. “Most je građevina koja se fantastično uklopila u okoliš i da uđete unutra u njega bilo bi kao da ste u nekoj krstarici”, govori Tonći Janković koji naglašava da će izgradnjom mosta najviše profitirati kombi vozila. Premda su svi krenuli preko mosta, Janković ne smatra da će Neum ostati prometno slijepo crijevo.
“Ja kad budem išao u Dubrovnik zimi idem preko Neuma jer mi je puno bliže. Nema potrebe da putujem duže. Vozeći se preko Neuma uštedite dvadesetak kilometara, druga je stvar ljeti kad su gužve i kolone”, priča Janković, koji će mostom voziti u sezoni kada su gužve po cesti.
“Neum neće ništa osjetiti u smislu pada prometa jer ni ovi što su sada putovali peko Neuma nisu tamo stajali”, reći će Janković. Nataša Manenica iz Metkovića često putuje u Dubu Pelješku. Do sada je išla kroz Neum, gdje su bile velike kolone ili trajektom Ploče-Trpanj što joj je jako skupo. Zato je Pelješki most najbrži i najeftiniji izbor.
“Neće mi nedostajati ni šoping u Neumu, cijene su iste kao i kod nas. Ne isplati se tamo kupovati”, govori Nataša. I drugi sugovornici se slažu sa njom. Prije je Neum bio trgovačka meka, kupovao se sir, salama, odjeća, obuća.
Posljednjih godina cijene u Neumu su se izjednačile s onima u Hrvatskoj, čak su neki artikli i skuplji
“U Neumu vam je jeftinija samo piva. Sve drugo je skuplje”, reći će Niko Ogresta iz obližnjeg Dubrovačkog Primorja koji je potegnuo da vidi Pelješki most. Vidno ganut Pelješkim mostom kojega su dugo čekali bio je i Pelješčanin sa zagrebačkom adresom, Nikša Perlauzić.
“Meni Pelješki most puno znači i siguran sam da će ovdašnji stanovnici njegova značenja biti svjesni tek za koji mjesec ili dva”, kaže Nikša, koji ne vjeruje da će Neum pasti u drugi plan.
“Onaj tko želi preko Neuma on će tamo i otići. Znamo da se uvijek u Neum išlo u nekakvu kupovinu jer je jeftinije, cigarete ako ništa drugo, govori Nikša koji sa suprugom Dubravkom iz Zagreba putuje u obližnju Brijestu. Sada mu je most takvo putovanje skratio za dva sata. Neki su došli na most iz čiste znatiželje. Vidjeli na televiziji otvorenje pa svratili da se uživo uvjere u ljepotu Pelješkog mosta.
“Često putujem za Dubrovnik i došli smo vidjeti Pelješki most. Nedostajat će nam i Neum, gdje smo stajali i kupovali za konvertibilne marke. Tko zna kada će kod nas u BIH doći euri”, kazuju nam Ivo i Marica Totić iz Čapljine.
“Imamo brzu cestu od Stoca pa do Neuma, sigurno ćemo koristiti i taj pravac pa dalje do Dubovnika, ali tek kada izguštamo Pelješki most”, govore nam Totići.
Preko Neuma i dalje moraju kamioni teži od 7,5 tona nosivosti i kamioni koji prevoze opasne terete
Tako će biti sve do puštanja u promet stonske obilaznice na kojoj je ostalo još oko 7,5 kilometara do potpunog dovršetka. Prema informacijama iz Hrvatskih cesta stonska obilaznica bi trebala biti gotova do kraja ove godine. Iako je prerano govoriti o budućnosti trajektne linije Ploče-Trpanj za pretpostaviti je da će se broj linija reducirati.
Putnicima se jednostavno neće isplatiti za prijevoz osobnog vozila trajektom izdvojiti 154 kune plus još 40 kuna za osobu, dok je cijena za teretno vozilo 236 kuna. Putnicima je stoga jeftinije putovati Pelješkim mostom ukoliko idu prema Dubrovniku. Međutim, oni koji idu za Trpanj, oni će vjerojatno ostati na trajektu, samo je pitanje koliko će se Jadroliniji isplatiti održavanje takvih trajektnih linija i kolikom broju.
“Trajekti Jadrolinije plove na liniji Ploče – Trpanj od davne 1965. godine te ćemo do daljnjega nastaviti povezivati dvije luke. Trenutno imamo sedam polazaka dnevno, a hoće li se to tako nastaviti ovisi od prometa koji pratimo na dnevnoj bazi. Svakako ćemo se prilagoditi novonastaloj situaciji, međutim još uvijek je rano za bilo kakve prognoze. Svjesni smo da će doći do značajnog pada prometa na toj liniji što pokazuju i brojke današnjih prodanih karata koje potvrđuju da je interes za putovanje mostom veliko”, odgovorili su iz Jadrolinije na upit Slobodne Dalmacije o budućnosti trajekta Ploče-Trpanj.