POD LUPOM: ‘Izrečene kazne nisu srazmjerne težini prekršaja – Sedam nepravilnosti, jedna kazna’
Koalicija „Pod lupom“ kontinuirano ukazuje na problem nedosljedne i neujednačene prakse kada je riječ o sankcioniranju izbornih nepravilnosti. Iako Središnje izborno povjerenstvo BiH (SIP BiH) u pojedinim slučajevima reagira, u drugim, vrlo sličnim situacijama, kod prijavljenih izbornih nepravilnosti ne nalazi elemente prekršaja, iako su oni jasno uočljivi.
Samo tijekom prijevremenih izbora za predsjednika Republike Srpske, Koalicija „Pod lupom“ prijavila je više slučajeva u kojima SIP BiH nije vidio elemente izbornih nepravilnosti, dok je u slučaju političkog subjekta Srpska demokratska stranka (SDS) ipak reagirao, ali na način koji dodatno otvara pitanje svrsishodnosti i dosljednosti kaznene politike.
Koalicija „Pod lupom“ je, provodeći nezavisnu promatračku misiju, prijavila SIP-u sedam slučajeva u kojima je navedeni politički subjekt vodio preuranjenu kampanju u Šamcu, Brodu, Vlasenici, Milićima, Zvorniku, Rudom i Foči (RS) te o tome obavijestio javnost na društvenim mrežama.
Prema Izbornom zakonu BiH, zabranjeno je vođenje preuranjene izborne kampanje, međutim, politički subjekt zloupotrijebio je dio Izbornog zakona koji dopušta održavanje internih skupova organa i statutarnih tijela političkih subjekata te je na taj način predizbornu kampanju „upakirao“ u navedene tekuće aktivnosti političkog subjekta, koje to nisu bile, a čija je očigledna namjera bila utjecaj na birače.
Politički subjekt je, bez sumnje, organizirao predizborne skupove u vrijeme kada to nije dopušteno, pa je po prijavama Koalicije „Pod lupom“ SIP BiH na 61. sjednici održanoj 13. 11. 2025. izrekao sankciju za vođenje preuranjene kampanje u iznosu od 7.000 KM, uz naglasak da se sankcija odnosi na vođenje preuranjene kampanje na društvenim mrežama.
Iako je pravovremena reakcija SIP-a pohvalna i predstavlja korak ka unaprjeđenju izbornog procesa, što je i jedna od preporuka Koalicije „Pod lupom“ kada je riječ o sankcioniranju političkih subjekata, nažalost, način na koji je kazna izrečena, kao i njezina visina, ukazuju na to da sama sankcija nije adekvatna, što je i sastavni dio preporuke kako bi sankcija imala puni učinak.
SIP je svih sedam slučajeva zbog istog činjenično-pravnog osnova spojio u jedan predmet te je izrekao jednu sankciju za vođenje preuranjene kampanje putem društvenih mreža. Nažalost, unatoč ukazivanju jednog od članova SIP-a da je navedeni politički subjekt već prethodno dvaput sankcioniran i da je u ovom slučaju riječ o sedam prekršaja spojenih u jedan predmet, u SIP-u nije bilo volje za izricanjem strože i adekvatnije sankcije.
Navedena prijava ukazuje na propuste u praksi sankcioniranja izbornih nepravilnosti u dva vrlo bitna segmenta. Prvi je taj što je jedan politički subjekt mogao neometano organizirati predizborne skupove u sedam općina, zloupotrebljavajući određene segmente zakona, a ovoga puta je sankcioniran samo zato jer je to objavljeno i na društvenim mrežama, što ne znači da se organiziranje predizbornih skupova na isti način neće događati u budućnosti samo bez objava na društvenim mrežama.
S druge strane, sankcija od 7.000 KM je izrazito mala, naručito kada se uzme u obzir da je preuranjena kampanja vođena u sedam općina, a istovremeno i online, zbog čega se radi o velikom utjecaju na birače koji se dogodio u vrijeme kada je to zakonom zabranjeno. Da je navedeni politički subjekt za svaki od sedam prekršaja dobio barem minimalnu kaznu predviđenu Izbornim zakonom od 3.000 KM, bio bi trostruko više kažnjen od izrečene sankcije.
Koalicija „Pod lupom“ izražava skepticizam da će ovakav način sankcioniranja uroditi plodom i da će imati odvraćajući karakter kada je u pitanju činjenje izbornih nepravilnosti, te poziva nadležne institucije na punu implementaciju jedne od ključnih preporuka za bolje izbore u BiH, a to je blagovremeno i adekvatno sankcioniranje svih izbornih nepravilnosti.












