PREDSJEDNIK UDRUGE NAFTAŠA TVRDI: “Sutra je cisterna goriva skuplja za 1.600 maraka. Naše marže su jedva isplative”
Cijene goriva u posljednje vrijeme u BiH su ponovno u porastu. Tako prema aplikaciji Federalnog ministarstva trgovine vidimo kako su cijene blizu 3 KM po litri. Prema nekim najavama, cijene bi mogle i dodatno skočiti te ponovno probiti tu granicu od 3 KM. No, iz Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH kažu nam kako je svaka takva prognoza neozbiljna, jer svaki dan je priča za sebe.
“To nitko sa sigurnošću ne može tvrditi i to mora biti jasno. Svaki dan je za sebe. Danas je primjerice u odnosu na sutra nabavna cijena skočila za 5,3 feninga. Onaj tko je kupio cisternu goriva, platio ju je skuplje za 1600 maraka. Obični neki samozvani analitičari daj prognoze tipa “gorivo će poskupjeti za toliko i toliko”. Tek kada se uvečer zatvori burza, možemo reći što će biti sutra, tako da se apsolutne nikakve prognoze niti najave ne mogu davati”, kaže za Hercegovina.info predsjednik ovog Udruženja Milenko Bošković.
A što pak donosi novi dan, ovisi o puno faktora
“U prošloj godini imali smo nezabilježene skokove za 15 i više feninga u danu, pa su se i cijene mijenjale sukladno tomu. Uz najavu kriza, smanjenje proizvodnje, stanje s Rusijom i geopolitičku neizvjesnost očekivati je svašta. No, da možemo tvrditi određenu promjenu, to ne možemo, a ja sam u ovom poslu 30 godina”.
Jesen u pravilu donosi stabiliziranje cijena, ali…
“Trend je da je u vrijeme sezone povećana potrošnja, odnosno potražnja. Sezona jenjava i pravilo je da bi trebalo doći do nekog smirivanja na tržištu. No, pravilo je da više nema nikakvog pravila.
S druge strane Bošković objašnjava kako pad cijena na burzama ne znači nužan pad cijena goriva u BiH, koja do njega i teško dolazi.
“Cijela BiH ima pet ili šest tvrtki koje dobavljaju gorivo. One uopće ne moraju nužno pratiti burzu jer je ljetos bila takva situacija da je pala cijena na burzi, ali oni vide da neki nemaju gorivo i onda odluče ne smanjiti cijenu. Mi kao država imamo problem što nemamo ni proizvodnju, ni preradu niti zalihe. Ovisni smo o zemljama iz kojih uvozimo. Srbija nam je ovo ljeto isporučila minorne količine, Hrvatska za vrijeme turističke sezone najprije opskrbi svoju obalu, a onda što ostane za BiH. Imamo situacije gdje naručimo 60 cisterni, a danas su nam ih spremni isporučiti samo 6. Za cijelu BiH dobijemo 35 tona benzina. Mi muku mučimo da osiguramo opskrbljivanje”, ističe.
Ni pad cijene sirove nafte na tržištu ne znači pad cijena goriva kod nas
“U posljednje vrijeme brojni kažu kako bi gorivo trebalo pojeftiniti iz razloga što pada cijena sirove nafte. No, imate rafinerijski ciklus koji traje između dva ili tri mjeseca da se ta nafta pojavi na tržištu. Pitanje je hoće li se ta nafta pojaviti uopće kod nas. To možemo usporediti sa situacijom gdje ste kupili 1000 tona brašna po skupoj cijeni i pravite od njega kruh. Onda vam ljudi kažu kako je skup kruh, a pojeftinilo je brašno. Što ćete s 1000 tona zaliha? To je identična situacija”.
On dodaje kako domaći naftaši postižu jako malu maržu unatoč dozvoljenoj te kako je posao postaje neizvjestan i neisplativ.
“Često se zna reći kako je gorivo skupo jer smo ga mi naftaši digli. Mi imamo ograničene marže i u tim maržama je kompletna tržišna utakmica. Čak i tih 25 feninga koje nam je odobreno, a koje inspekcija stalno nadzire, jako nam je teško i njih postići. Imamo neke minorne marže i definitivno je ovo sektor koji prestaje biti isplativ. No, mi domaći naftaši se borimo da održimo barem nekakvu konkurentnost. Da u BiH s gorivom rade dvije ili tri tvrtke,onda bi gorivo bilo 5 maraka i nitko ne bi ni postavljao pitanje zašto je to tako”, zaključio je Bošković.
Nakon objave OPEC-a da Saudijska Arabija smanjuje dnevnu opskrbu tržišta za milijun barela zbog čega je cijena nafte preskočila 90 dolara. Saudijskoj Arabiji priključila se i Rusija, koja je najavila smanjene izvoza za 300 tisuća barela dnevno. Hoće li to dovesti do novog poskupljenja cijena na svjetskom tržištu ostaje nam tek za vidjeti.