Revizori razotkrili poslovanje Elektroprivrede HZHB!
Elektroprivreda HZ HB Mostar tijekom prošle godine provela je javne nabave u vrijednosti od oko 8,5 milijuna KM, koje nisu bile u skladu sa Zakonom o javnim nabavama. Kršenja Zakona odnosila su se na izradu tehničkih specifikacija u tenderskoj dokumentaciji te na diskriminaciju sudionika u postupcima.
Ured za reviziju u svom je izvješću potvrdio ono o čemu je Žurnal godinama pisao – da su u dijelu javnih nabava koje se odnose na reklamiranje sportskih klubova tenderi praktično “nacrtani” za određene klubove, čime su grubo diskriminirani klubovi iz drugih dijelova države.
Jedan od primjera je nabava usluge reklamiranja Društva putem sportskog kluba s područja grada Širokog Brijega, u okviru koje je pokrenut otvoreni postupak s procijenjenom vrijednošću od 200 tisuća KM.
Tenderskom dokumentacijom u dijelu tehničke i profesionalne sposobnosti ponuđača propisani su sljedeći minimalni uvjeti: ponuditelj mora raspolagati sportskim terenom s najmanje četiri tisuće sjedećih mjesta, semaforom s plutajućom trakom te licencama za domaće i međunarodne utakmice. Također je traženo da se osigura reklamiranje na sportskoj opremi – da na dresovima, na desnom rukavu, bude istaknut logo Društva na svim službenim i prijateljskim utakmicama – te da se puni naziv Društva emitira prije početka, tijekom, na poluvremenu i na kraju utakmice.
Ugovor je zaključen s ponuđačem Nogometni klub Široki Brijeg u iznosu od 200 tisuća KM.
“S obzirom na to da Društvo posluje na širem teritoriju Federacije BiH, ograničavanje samo na područje Širokog Brijega narušava načelo tržišnog natjecanja, a samim time i mogućnost ugovornog tijela da postigne najveću vrijednost za uloženi novac. Prema dostupnim podacima, iako na tom području postoji više sportskih klubova, jedino NK Široki Brijeg koristi stadion koji ispunjava navedene uvjete – stadion Pecara, piše Žurnal.
Zahtjev za reklamiranje na sportskoj opremi, odnosno isticanje loga Društva na desnom rukavu, ponovno isključuje određene sportove poput košarke, čiji dresovi nemaju rukave. Emitiranje punog naziva Društva prije, tijekom i nakon utakmice, također isključuje druge sportove te se očito odnosi na pravila nogometa. Zbog toga ovim postupkom nabave nije osigurano pošteno i aktivno tržišno natjecanje svih ponuđača, niti je predmet nabave definiran na stvarnoj konkurentskoj osnovi, što nije u skladu s člancima 3. i 54. Zakona”, naveli su revizori.
Nedostatci u vezi s nabavom usluga reklamiranja putem sportskih klubova istaknuti su i u ranijim izvješćima, budući da se takvi postupci kontinuirano provode s istim klubovima.
Ukupno je tijekom 2024. godine zaključen velik broj ugovora o reklami i sponzorstvu, od kojih su najveći:
NK Široki Brijeg (200.000 KM)
NK Posušje (200.000 KM)
RTV Herceg Bosne (57.952 KM)
NK Gošk (57.915 KM)
Večernjim listom (57.330 KM)
RK Izviđač (49.000 KM)
G-Tour Međugorje (23.283 KM).
Planom poslovanja troškovi reklame i sponzorstva bili su planirani u ukupnom iznosu od 1,95 milijuna KM, a rebalansom plana povećani su na 2 milijuna KM.
Troškovi reklame i sponzorstva iskazani su na temelju zaprimljenih računa, ali nisu dostavljeni pojedinačni izvještaji s analizom opravdanosti troškova i ostvarene koristi za Društvo. Realizacija ugovora nije u potpunosti ispoštovana, iako u ugovorima stoji da je obveza sponzorirane strane dostaviti dokaze o izvršenju obveza u roku od 30 dana nakon isteka ugovora ili završetka događaja (Večernji list, G-Tour Međugorje, Radiotelevizija Herceg-Bosne).
“Neispunjavanjem ugovornih obveza može se zaključiti da nisu nabavljene usluge, nego da je riječ o donacijama, koje bi se trebale isplaćivati iz dobiti i za koje je potrebno odobrenje Nadzornog odbora, u skladu sa Zakonom o donacijama poduzeća u javnom vlasništvu ili pod javnom kontrolom u FBiH. Dodjeljivanje donacija suprotno važećim propisima predstavlja nedopuštenu aktivnost prema članku 41. Zakona o javnim poduzećima u FBiH. Tijekom prethodnog razdoblja izdvajani su gotovo identični iznosi za iste svrhe, sponzorirani su isti subjekti, a nije analizirana njihova opravdanost ni utjecaj na financijski rezultat u uvjetima evidentnog pada prihoda”, navodi se u izvješću.
Tijekom godine plan javnih nabava mijenjan je osam puta, a nakon svih izmjena ukupni iznos povećan je za čak 113 milijuna KM. Posljednja izmjena plana izvršena je 23. prosinca 2024., nakon čega do kraja godine nije objavljeno nijedno obavještenje o nabavi, zbog čega je revizija dovela u pitanje opravdanost tih izmjena.
Ispitivanjem 46 provedenih postupaka javnih nabava uočene su brojne nepravilnosti, zbog čega je zaključeno:
“Na temelju provedene revizije utvrđeno je da Društvo u javnim nabavama ukupne vrijednosti od najmanje 8.588.054 KM nije postupalo u skladu sa Zakonom – u dijelu koji se odnosi na izradu tehničkih specifikacija, osiguravanje jednakog i nediskriminirajućeg tretmana za sve sudionike te u dijelu detaljnog planiranja i objave plana nabava.”
Što se tiče plaća i ostalih naknada, najviša isplaćena plaća tijekom 2024. godine iznosila je 7.578 KM. Naknada za regres obračunata je na temelju Odluke Uprave u iznosu od 1.250 KM po zaposleniku:
“Odluka o visini naknade za regres, u iznosu od 1.250 KM po zaposlenom, značajno je viša od minimalno propisanog iznosa, koji je u trenutku isplate iznosio 664,50 KM.”
Prijem 20 zaposlenika u radni odnos izvršen je temeljem Uredbe o postupku prijema u javni sektor FBiH – na određeno vrijeme do šest mjeseci, bez javnog oglašavanja.
Revizija je utvrdila i da za 6.407 nekretnina Društvo ne posjeduje potrebnu dokumentaciju. Za dio nekretnina ne postoji diobeni bilans s Elektroprivredom RS i JP Elektroprivredom BiH, dok se dio imovine nalazi u vlasništvu trećih osoba.
Direktor Elektroprivrede HZ HB je Drago Bago, imenovan u travnju 2023. godine, nakon što je bivša Uprava na čelu s Marinkom Giljom podnijela ostavke.
Istina.media