REZULTATI ISTRAŽIVANJA ZA BiH: Učenici i dalje ispod međunarodnog prosjeka u znanju matematike i prirodnih znanosti
Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje objavila je danas, 4. 12. 2024., u 11 sati rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i Hercegovinu.
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih znanosti, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti, kao i elementima koji na njih utječu, navodi se u priopćenju Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.
Učenici iz Bosne i Hercegovine, u istraživanju TIMSS, sudjeluju po treći put, nažalost, ne u kontinuitetu.
Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su ispod međunarodnog prosjeka.
Drugi put, 2019. godine, u istraživanju su sudjelovali učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su kako 24% testiranih učenika ne može doseći čak ni nisku razinu postignuća u oblasti matematike te kako samo 1% učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih znanosti!
Najnovije istraživanje: Ispod međunarodnog prosjeka
Treći put, 2023. godine istraživanje je u Bosni i Hercegovini provedeno na uzorku od 3391 učenika četvrtih razreda iz 120 osnovnih škola. Slično prethodnim istraživanjima, i ovaj put rezultati pokazuju kako su postignuća učenika iz Bosne i Hercegovine ispod međunarodnog prosjeka.
Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne znanosti i razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna.
Djevojčice bolje od dječaka u prirodnim znanostima, a dječaci bolji od djevojčica u matematici
U Bosni i Hercegovini djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka i razlika u postignućima je statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka, ali razlika nije statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike i razlika je statistički značajna.
Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali kako samo 1% učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike.
Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja postignuća iz matematike – Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477, s tim da su učenici Albanije 512, Slovenije 514 i Srbije 523 iznad prosjeka TIMSS skale. Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od učenika prethodno nabrojenih zemalja, s izuzetkom Srbije 510 i Slovenije 526 čiji učenici ostvaruju rezultate iznad prosjeka TIMSS skale i u prirodnim znanostima. Kao i u prethodnim ciklusima TIMSS istraživanja, najbolja postignuća iz matematike i prirodnih znanosti ostvarile su zemlje dalekog istoka. Učenici iz Singapura ostvaruju čak 615 bodova na testu iz matematike te 607 bodova na testu iz prirodnih znanosti.
Nisu sudjelovali ŽZH i Republika Srpska
Istraživanje TIMSS 2023 pruža nam priliku za dublji uvid u razine postignuća naših učenika, kao i u kontekstualne okvire koji na ta postignuća utječu – od stavova učenika prema učenju, preko podrške kućnog okruženja, do dostupnih resursa i kvalitete nastavnog procesa u školama. Bitno je napomenuti kako je istraživanje TIMSS 2023 provedeno bez sudjelovanja Republike Srpske i Županije Zapadnohercegovačke, zbog čega rezultati naših učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti samo one nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici sudjelovali u zadnja dva ciklusa TIMSS istraživanja.
Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad, distribuirane svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzeli konkretni koraci na unaprjeđenju kvalitete obrazovanja i ubrzavanju kurikularne reforme.
Samo uz prilagodbu obrazovnih sustava funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika na globalnoj razini – možemo omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama te da bude kompetentni na tržištu rada, priopćeno je iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.