Svijet očekuju gorke cijene kave
Cijene kave Arabica dostigle su prošle godine rekordno visoke razine zbog suše u Brazilu, najvećem svjetskom proizvođaču kave, skočivši na međunarodnom tržištu na tri dolara po funti, u odnosu na 1,30 dolara iz 2010. godine, navodi se u analizi Saxo banke.
Jedan od razloga što su cijene kave toliko skočile je što su veliki kupci, poput američkog "Starbucksa", kupili ogromne količine kave da se osiguraju za slučaj da suša potraje, navodi David Madden, iz konsultantske kuće "IG markets".
Cijene su se naknadno blago spustile, ali neki stručnjaci vjeruju da bi ove godine one mogle ponovno naglo skočiti.
"Kava je tradicionalno sirovina čije su cijene promjenjive i njihov nedavni pad ne oslikava slabljenje tražnje ili rast ponude, već je više povezan sa slabljenjem brazilskog reala", navodi Saxo banka.
Nitesh Shah, iz kompanije ETF Securities navodi da poljoprivrednici oklijevaju da prodaju zalihe kave koje su nagomilali zbog slabog reala.
"Oni bi radije sačekali da real i cijene kave porastu kako bi ostvarili veću dobit na svjetskom tržištu", dodaje on.
Još jedan faktor koji bi mogao pokrenuti rast cijena kave je činjenica da su se usjevi koje je uništila prošlogodišnja suša tek djelomično oporavili, što znači da bi iduća žetva mogla biti slaba.
Detalji o tome koliko kave brazilski poljoprivrednici planiraju proizvesti ove godine još nisu poznati, ali Ole Hansen, iz Saxo banke, vjeruje da je tržište već uračunalo veći nivo proizvodnje od realnog.
Na cijene kave, također, utječe rast baze potrošača. Tražnja kave je solidna na razvijenim tržištima, dok u svijetu u usponu raste.
Prema procjeni brokerske kuće "Marex Spectron", zbog prošlogodišnje suše i rasta tražnje, u sezoni 2015/2016. će doći do deficita u proizvodnji od oko 2,5 milijuna vreća kave, što bi moglo podići cijene na duži rok.
"Živimo u svijetu u kojm srednji sloj stanovništva raste, što povlači rast tražnje luksuznih proizvoda, u koje se ubraja i kava, pa je sve veći izazov zadovoljiti tu tražnju", navodi Hansen.
Komercijalni kupci već su se osigurali i kupili veće količine kave da podmire potrebe za ovu, pa čak i iduću godinu, iskoristivši niže cijene.
http://prvi.tv/