Velika subota, u tišini uz molitvu se dočekuje Kristovo uskrsnuće
Velika subota dio je Vazmenog trodnevlja i tada Crkva u tišini i molitvi kod groba “čeka” uskrsnuće Gospodinovo.
Vjernici pojedinačno ili roditelji s djecom dolaze posjetiti „Isusov grob“. Oltar ostaje simbolično nepokriven, misa se ne slavi niti se pričešćuje. Navečer se slavi Vazmeno bdijenje. Crkva je u iščekivanju Isusova uskrsnuća.
Bdijenje se slavi u večernjim satima kako bi se uskrsna svijeća, s trostrukim usklikom “Svjetlo Kristovo”, mogla unijeti u crkvu u trenutku kada je u njoj potpuni mrak – kako bi plamen uskrsne svijeće rasvijetlio mračne sile i unio svjetlo u današnji svijet.
To svjetlo simbolizira uskrslog Krista koji je za nas mučen, pokopan i uskrsnuo. Zato se čin bdijenja započinje na Veliku subotu kada padne noć, a mora završiti prije zore.
Cjelokupan se obred sastoji od četiri dijela
1. Služba svjetla – u samoj crkvi ugašena su svjetla, a predsjedatelj pred crkvom blagoslivlja oganj kojim će biti zapaljena uskrsna svijeća. U nju ucrtava križ te znakove “Alfu” i “Omegu”, prvo i posljednje slovo grčkog alfabeta, jer uskrsli Krist je početak i kraj svega stvorenoga.
Unoseći svijeću u crkvu, zastaje na tri mjesta te pjeva “Svjetlo Kristovo”, na što vjernici odgovaraju: “Bogu hvala!” te postupno s uskrsne pale i svoje svijeće. Prvi dio završava pjevanjem Hvalospjeva uskrsnoj svijeći – Exulteta.
2. Slijedi Služba riječi koja je poprilično dugačka zato što su vjernici u starini željeli dočekati zoru Uskrsnog jutra “razmatrajući divna djela što ih je Gospodin Bog svome narodu od početka činio, vjeran svojoj riječi i obećanju”, kako se navodi u Rimskom misalu, a samo krštenje dijelilo se u zoru i liturgija je završavala euharistijskom službom. U ovom dijelu obreda čitaju se barem tri čitanja iz Starog zavjeta te odlomak iz Poslanice Rimljanima (6,3-11), a sveukupno je moguće čitati osam svetopisamskih čitanja. Ovaj dio obreda završava homilijom.
3. Krsna služba započinje blagoslovom vode kojem prethode Litanije svih svetih. Slijedi odricanje od grijeha, to jest od Sotone te ispovijest vjere.
Vodom će biti kršteni odrasli katekumeni ili djeca koja će primiti sakrament krštenja u ovoj noći. Ako nema kandidata za krštenje, tada predvoditelj samo poškropi sve nazočne vjernike u znak obnove krsnih obećanja koja su dali Bogu osobno ili njihovi roditelji i kumovi. Valja napomenuti kako ovaj čin nije nikakav blagoslov hrane koju vjernici donesu – taj se blagoslov može obaviti poslije Vazmenoga bijenja ili sutradan ujutro.
4. Misa bdijenja završava Euharistijskom službom koja predstavlja vrhunac Kristove prisutnosti u ovoj noći nakon što ga vjernici dožive nazočnog u simbolu uskrsne svijeće, Riječi te u činu krštenja.
Na kraju mise svećenik ili đakon ako ga ima, pri otpuštanju vjernika, govori: “Idite u miru, aleluja, aleluja!” Tijekom vazmenoga vremena umjesto Anđeo Gospodnji moli se Kraljice Neba – koja obično bude otpjevana na kraju Vazmenoga bdijenja.
Izvor: Katolički tjednik