Veliki kreditor prekida daljnje financiranje projekata u BiH
Jedan od većih kreditora infrastrukturnih projekata u Bosni i Hercegovini OPEC Fond za međunarodni razvoj (OFID), obavijestio je Vijeće ministara BiH da prekida dalje financiranje projekata Javnog poduzeća Autoceste FBiH, uključujući i nastavak financiranja postojećeg projekta poddionice Vranduk – Ponirak (dionica Poprikuše – Zenica sjever), saznaje Fokus.ba.
Ovu informaciju za ovaj je portal potvrdilo više izvora iz nekoliko institucija. O svemu su obaviješteni prvi ljudi Vijeća ministara i Ministarstva financija BiH Borjana Krišto i Srđan Amidžić. Do ovog trenutka ova odluka još nije službeno objelodanjena.
Aferu otkrio Fokus
Kako je rečeno, odluka je donesena zbog nezadovoljstva dosadašnjih praksi vještačkog povećavanja troškova i netransparentnog upravljanja sredstvima od strane investitora. Neslužbeno, OFID više ne želi sudjelovati u sufinanciranju povećanih troškova koje Autoceste FBiH kontinuirano nameću.
Upravo je navedena dionica Vranduk-Ponirak, čiju izgradnju implementiraju Autoceste FBiH, okidač za ovaj potez OFID-a. Naime, portal Fokus.ba u istraživačkom tekstu iz 2022. godine razotkrio je niz malverzacija kod izgradnje ove dionice odnosno činjenicu da je upravo na ovoj dionici demonstrirano višestruko napuhivanje troškova zbog čega je u veljači ove godine provedena i policijsko-tužilačka operativna akcija “Koridor”.
Uhićeo je niz aktera, među kojima i bivši direktori Adnan Terzić i Elmedin Voloder (koji su u međuvremenu, nakon tužiteljske i policijske obrade pušteni na slobodu.
Akcija je provedena u cilju dokumentiranja krivičnih djela koruptivne prirode, odnosno “Udruživanje radi činjenja krivičnih djela”, a u vezi sa krivičnim djelom, “Zloupotreba položaja ili ovlasti, “Sklapanje štetnog ugovora” i “Pranje novca” iz Krivičnog zakona Federacije BiH. Akcija je pokrenuta zbog sumnje da je prilikom izgradnje navedene poddionice JP Autoceste FBiH d.o.o. do danas oštećeno cca. 19,5 miliona eura.
Kada je riječ o navedenoj poddionici Vranduk-Ponirak, gdje su kao izvođači radova angažirani azerbejdžanski Azvirt i širokobriješki Hering, po zahtjevu Autocesta FBiH, država odnosno Vijeće ministara BiH se u dva navrata zaduživala kod OFID-a.
Nakon prvobitnih 76,5 miliona eura kreditnih sredstava koje je odobrio OFID, Autoceste FBiH su u julu 2021. godine podnijele zahtjev za dodatnih 25 miliona eura, budući da je OFID pristao na dodatni kredit pod povoljnijim uslovima.

Procedure u BiH su tekle sporo, pa je nakon Ministarstva financija FBiH, Vlade FBiH i Vijeća ministara BiH nacrt sporazuma sa OFID-om u Predsjedništvo BiH stigao tek 12. travnja 2023. kada je i odobren. Sam podugovor o zajmu potpisan je tek 21. kolovoza 2024.godine.
Pokušaj novog zaduženja
Tu se priča sa dionicom autoputa Vranduk – Ponirak i potrebom za dodatnim financiranjem, međutim, ne završava. Prema informacijama iz Plana poslovanja Autocesta FBiH za 2025. godine, Uprava ovog javnog poduzeća donijela je odluku o pokretanju zahtjeva za novo kreditno zaduženje u iznosu od 65 miliona eura!
Ističu da su im ova sredstva potrebna za završetak radova na dionici Vranduk-Ponirak. Ovaj zahtjev su OFID-u poslali u svibnju 2024. godine. U spomenutom aktu stoji da OFID-a očekuju nacrt ugovora. No, umjesto toga stiglo je crveno svjetlo od OFID-a.

Ovo nije prvi put da je OFID zaustavljao financiranje određenih projekata. Na stranici ovog fonda stoji da su, kada je riječ o BiH, u prošlosti obustavljali projekt izgradnje dionice Hrenovica – Goražde odnosno Tunela Hranjen, koji je svakako priča za sebe o i o čemu je Tužiteljstvo Kantona Sarajevo provodi istragu.
Portal Fokus.ba se zvaničnim upitom o tome radi li se o konačnoj odluci obratio OFID-u, no do zaključenja ovog teksta nije dobio odgovor.
Izvor: A. Dučić/Fokus.ba