VOZNI PARK INSTITUCIJA BiH: 4000 automobila, 15 milijuna KM godišnjih troškova, minimalna kontrola
Za institucije Bosne i Hercegovine ne postoje službeni podaci o broju vozila. Okvirno, njihov broj iznosi oko 4.000, dok godišnji izdaci za održavanje voznog parka dostižu 15 milijuna KM. U posljednjih pet godina, pokazuje to posljednje objavljeno izvješće Ured za reviziju institucija BiH iz prosinca 2023. godine, za nabavku vozila potrošeno je oko 34 milijuna KM, prenosi Hercegovina.info.
Podsjećamo, Vijeće ministara BiH donijelo je 2014. godine Pravilnik o uvjetima nabavke i korištenja službenih vozila, koji je u travnju 2023. zamijenjen novim pravilnikom. Međutim, ostaje pitanje – jesu li ovi propisi donijeli očekivane rezultate? Je li smanjen broj službenih vozila, prilagođene propisane vrijednosti po klasama, te reducirani visoki troškovi održavanja?
Predmet revizije
Devet institucija BiH je obuhvaćeno izvješćem, dok predmet revizije nisu bile procedure javnih nabavki niti je revizija ispitivala namjensku upotrebu vozila, tj. evidenciju i putnih naloga o korištenju vozila.
Revizija je, na osnovu podataka dostavljenih financijskoj reviziji i informacija prikupljenih iz uzorka institucija, utvrdila da institucije BiH raspolažu s ukupno 3.990 službenih vozila – od čega 234 pripadaju kategoriji standardnih službenih vozila, a 3.756 specijaliziranim vozilima.
Pravilnik iz 2014. godine precizno je određivao kategorije vozila prema funkciji korisnika
Tako je predsjedavajući Vijeća ministara imao pravo na vozilo visoke klase, nabavne vrijednosti do 130.000 KM. Ministri u Vijeću ministara, predsjednik Suda BiH i glavni tužitelj BiH koristili su vozila više srednje klase do 100.000 KM.
Direktor, zamjenik i glavni inspektor OSA, zamjenici ministara i rukovoditelji institucija raspolagali su vozilima srednje klase do 50.000 KM, dok su zamjenici rukovoditelja i pomoćnici rukovoditelja, imenovani na mandatno razdoblje, imali pravo na vozila niže srednje klase do 40.000 KM.
Ostalim zaposlenima, kojima bi rukovoditelji institucija odobrili korištenje službenog automobila, pripadala su vozila niže klase, s maksimalnom nabavnom vrijednošću od 25.000 KM.
Pravilnikom iz 2023. godine uvode se promjene, pa su tako povećana prava na korištenje vozila više klase, gdje je omogućeno da šefovi kabineta rukovoditelja institucija koriste vozila niže srednje i niže klase, dok su po pravilima iz 2014. mogli raspolagati isključivo vozilima niže klase.
Jedna od najkontroverznijih izmjena novog pravilnika odnosi se na evidentiranje korištenja vozila
Naime, dok je prethodni pravilnik zahtijevao vođenje dnevnih evidencija, Pravilnik iz 2023. ukida tu obvezu u slučajevima kada vozilom upravlja jedna osoba i ne prelazi više od 80 kilometara dnevno. Umjesto toga, propisano je mjesečno evidentiranje, čime je transparentnost korištenja službenih vozila svedena na minimum, a kontrola njihove namjenske upotrebe gotovo u potpunosti onemogućena, upozorava Ured za reviziju u svom izvješću, piše Forbes.
Vozilo nabavne vrijednosti 25.000 KM ima godišnje troškove preko pet tisuća KM ako se ne koristi. Ovi troškovi rastu korištenjem vozila, tj. ostvarivanjem troškova goriva. Isplativost posjedovanja vozila raste s prijeđenom kilometražom.
Za institucije BiH najviše se sredstava izdvaja za troškove goriva i održavanja, a ti troškovi čine oko 80 posto tekućih izdataka. Ilustrativan primjer predstavlja financijsko izvješće zaključno s prosincem 2022. godine – na usluge održavanja izdvojeno je 1.370.280 KM, za najam vozila 56.574 KM, dok su troškovi guma dosegnuli iznos od 626.372 KM.
U zemljama u okruženju postoje preporuke kada se treba nabavljati novo vozilo. Tako se, na primjer, u Hrvatskoj ne preporučuje nabava novog vozila ako će vozilo na godišnjoj razini prijeći manje od 10.000 kilometara. U BiH, pet od devet institucija iz uzorka, pokazuje Izvješće, posjeduje 208 vozila koja su u 2022. godini prešla manje od 10.000 kilometara, a znatan broj ovih vozila prešao je i manje od 5.000 kilometara.
Turbo motori
Izvješće pokazuje kako je znatan broj institucija iz uzorka posjedovao veći broj vozila ili vozila veće klase od propisanog, što je dovelo do skupljeg voznog parka, pa samim time i većih troškova.
Kako javlja Capital, javna poduzeća, ustanove, organi uprave i upravne organizacije u bosanskohercegovačkom entitetu Republika Srpska prošle godine su za nabavu službenih vozila izdvojili 5,7 milijuna KM.
Predsjedništvo BiH zaključilo je prošli mjesec ugovor za kupnju dviju novih limuzina
Ugovor o kupnji vozila, prenosi BN, zaključen je sredinom prosinca 2024., a njegova vrijednost iznosi 166.291 KM bez PDV-a. Tenderom su se tražila dva nova vozila proizvedena 2024. godine, crne metalik boje, s turbo dizelskim motorom pogonske snage minimalno 140 kW, automatskim mjenjačem i pogonom na sve kotače.
Od opreme, automobili su, između ostalog, morali imati kameru za parkiranje sprijeda i straga, senzor za prepoznavanje prometnih znakova, višebojnu digitalnu instrument ploču s podešavanjima različitih profila, bočne zračne jastuke te zračne jastuke za koljena vozača. Podsjetimo, Predsjedništvo BiH je i u kolovozu 2023. kupilo tri nova automobila za koja je ukupno potrošilo 488.536 KM, ili čak 571.587 KM s uračunatim PDV-om.
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine prošlog je ljeta modernizirala svoj vozni park, nabavivši 20 novih službenih automobila koji su namijenjeni ministrima, premijeru te ostalim visokim dužnosnicima. Ukupna vrijednost ove nabave iznosi 1,6 milijuna konvertibilnih maraka, a sva su vozila proizvedena 2024. godine.