ČUVARI GORJA: Omladinski kamp za pamćenje

Oduvijek sam imala želju za planinarenjem i radom sa mladom ekipom po planinama. Listajući portale vidim obavijest za kamp “Čuvari gorja” koji je trajao od 19.7. 2023 do 23.7. 2023. Na prvu sam odmah odustala jer nažalost nisam mogla biti sve dane na kampu. No, ubrzo nakon toga dobijem privatnu poruku: “Želiš li ići?”.

Piše: Mateja Topić

Odgovaram: “Nažalost ne mogu imam privatnih obaveza za vikend. LP.“ Ali super ekipa koja je organizirala projekt pitala me koliko dana mogu biti i da se pridružim. Spremim se i 19.7. krenem za Jablanicu do ostale ekipe za planinarenje- Tu su me dočekale moje divne cure iz Zenice, Gradačca i naš vođa Emil. Nedugo nakon pridruži se ekipa iz Bugojna, ali zbog gužve na autoputu ekipa iz Tuzle se pridružila nešto kasnije i bili smo im jako zahvalni na tome što su kasnili.

Krenuli smo s osiguranim prijevozom do planinske staze preko Blidinja i stigli na odredište. Početna točka lokalitet Vitlenica, gdje počinje planinarska staza do Planinskog doma “Vilinac”. U planinskom domu smo imali osiguran smještaj i hranu za cijeli kamp.

Planinarenje pod pratnjom zvijezda

Zašto smo bili zahvalni ekipi iz Tuzle? Razlog je taj što smo imali noćno planinarenje do doma. Čari noćnog planinarenja su nebo i divne zvijezde koje su nas pratile do doma i sama misao što ćemo ujutro vidjeti. U dom smo stigli nakon četiri sata lijepog hoda, okrijepili se juhom i krenuli na spavanje.

Dogovor za buđenje bio je u 9:00 h jer smo kasno stigli. Kad sam se probudila nisam mogla ni zamisliti koji pogled će me dočekati ispred doma kad sam krenula na jutarnje umivanje. Dom se nalazi na 1.961 metara nadmorske visine. Izgrađen je 1939. godine te je nažalost u ratu zapaljen. Ali, ekipa iz Jablanice i svi članovi Planinarsko smučarsko društvo “Vilinac” aktivno su sudjelovali obnovi doma 2010. godine. Dom je dobio u prizemlju blagovaonicu i kuhinju, a na katu spavaonicu s 30 kreveta.

U blizini doma nalaze se dva izvora pitke vode, bunar se nalazi nekih pet minuta od doma, a voda za umiti se nalazi se odmah iza doma. Toalet je nekih tri minute hoda od doma.

Kad sam izašla iz doma to jutro 20.7. zauvijek će pamtiti predivni pogled, mir i rahatluk. Nezaboravni pogled na svaki dio Čvrsnice i najveći vrh planine Pločno 2.228 mnv. Peštibrdo, najatraktivnije alpinističke stijene na Balkanu: Veliki Kuk i kompletan masiv Prenja sa svim vrhovima iznad 2.000 mnv. Hajdučka vrata kao jedna od najvećih prirodnih atrakcija planine Čvrsnica nalaze se u blizini doma, točnije oko 50 minuta hoda.

U svijetu Tritona

Drugi dan kampa nas 10 provelo je markirajući, prokresivajući planinske staze, družeći se na interaktivnim radionicama. Nakon doručka podijelili smo se u grupe. Moja ekipa i ja: Selma koja se ne naginje kroz prozor, Merime koja je taj dan diplomirala i mirnog Mirse. Krenuli smo u markiranje staze do Hajdučkih vrata, divno i nezaboravno. Znam da ću se opet vratiti na Čvrsnicu. Prije samih Hajdučkih vrata nalazi se jedino jezero u BiH na 1970 mnv. Ako niste znali u jezeru živi triton, endemični vodozemac. Tako da, ako se smirite i budete tihi oko jezera, možda ga i vidite. Završili smo markiranje do ručka, stigli smo na zajednički objed te smo nakon ručka imali predavanje Gorske službe spašavanja stanice Jablanica i PSD “Vilinac”. Tema predavanja je bila kako se ponašati i što ponijeti kad krenemo planinariti. Nakon predavanja ima li smo odmor i nastavak druženja s ostatkom ekipe koja nam se taj dan pridružila u kampu.

“Vratit ću se miru Čvrsnice”

Treći dan kampa sam sa ekipom provela u prokresivanju planinske staze za Pločno do pola puta hoda, a ostatak ekipe je markirao stazu za Veliki Vilinac. Nakon povratka u domu smo imali predavanje o životinjskom i biljnom svijetu na Čvrsnici kolegice Selme koja je na 4. godini studija veterinarstva.

Jedna zanimljivost je da na planini Čvrsnici raste cvijet runolist. Jako je rijedak i zabranjeno ga je brati. Ima li smo mali odmor i za ručak su nam spremili planinski grah. Članovi PSD “Vilanac” su nam pripremili predivni grah sa prženim kobasicama. Nakon ručka ekipa iz Tuzle i ja uputili smo se kući. Eh, tu sad kreću predivni pogledi koje ne možete vidjeti kad imate čari noćnog planinarenja. Kada se krenete spuštati niz Čvrsnicu iza sebe ostavljate predivne litice i mir koji ne želite ostaviti i sigurna sam da biste kao i ja ostali gore.

Kad pogledate iza sebe ostavljate Veliki Vilinac koji u vama budi super planinara, jer nije nimalo lako doći na njega. Silaskom do šume ulazite u oazu mira. Park šumu “Muvarnica” krase predivna stabla bora, jele i bukve. Predivni mir koji ćete suosjećati s ptičicama oko vas. I znam da ću se opet družiti s mirom na Čvrsnici i da me ovaj kamp zarazio planinarenjem. Zahvaljujem ekipi PSD “Vilinac” i svim divnim ljudima koji su sudjelovali na kampu. Nadam se da ćemo se vidjeti nekom drugom prilikom.

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar