Kada i zašto pozvati hitnu medicinsku službu na broj 124
Hitna medicinska služba zbrinjava stanje koja neposredno ugrožavaju ljudski život i teško narušavaju zdravlja.
Kada pozvati hitnu medicinsku službu?
- Kada je izravno ugrožen život ili je teško narušeno zdravlja.
- naglo nastale poteškoće u disanju
- gušenjem stranim tjelom
- zastoj rada srca i disanja
- gubitak svijesti
- iznenadna bol u prsnom košu
- iznenadno ubrzanje, usporenje rada srca ili nepravilni otkucaj srca
- grčevi (konvulzije)
- otežan govor, slabost ili oduzetost dijela tijela, iskrivljeno lice
- ozljede nastala u prometnoj nesreći, ili ostale iznenadne nastale ozljede
- neobično krvarenj
- opekline
- udar električne struje ili groma
- pothlađivanje, toplinski udar
- utapanje
- otrovanje
- jaka alergijska reakcija
- iznenadna i neuobičajena bol (jaka glavobolja, jaka bol u prsima/trbuhu/leđima)
Što će vas pitati medicinski dispečer?
- Gdje je potrebna pomoć hitne medicinske službe?
- Što se dogodilo?
- Telefonski broj s kojega pozivate?
- Kome je potrebna pomoć/Koliko osoba treba medicinsku pomoć?
- Je li osoba pri svijesti? Diše li osoba?
- Ime i prezime osobe za koju zovete?
- Vaše ime i prezime?
- Kako razgovarati s medicinskim dispečerom?
- Mirno i razgovijetno.
Važne upute
- NE prekidajte telefonski poziv dok vam se to ne kaže.
- Precizno opšite gdje se nalazi osoba koja treba pomoć, tko je ozljeđen ili bolestan i razlog zbog kojega zovete.
- Medicinski dispečer mora znati u kakvom je stanju osoba za koju zovete te je li joj već pružena kakva pomoć.
- Podatke o mjestu na kojem se žrtva nalazi pobliže objasniti navodeći značajnije orijentire u blizini (velika prometna raskrižja, mostove poznate građevine i sl.) kad je to moguće.
- Ostavit svoje ime i prezime, adresu i broj telefona.
- Može biti da vas medicinski dispečer treba ponova nazvati.
- Pažljivo slušajte sve upute medicinskog dispečera!
- Medicinski dispečer će vam dati upute što da radite do dolaska tima hitne medicinske službe.
- Ostanite s pacijentom do dolaska tima hitne medicinske službe!
Žašto je ovo važno znati?
- Jako je važno da hitnu medicinski službu zovete samo za hitna medicinska stanja!
- Svaki nepotreban ili lažni poziv zauzma telefonsku liniju i onemogućava da pomoć hitne medicinske službe dobiju oni čiji je život ugrožen.
- Smiren i razgovijetan govor preduvjet je brzog zaprimanja poziva.
- Medicinski dispečer mora dobiti osnovne podatke na temelju kojih može pravodobno i brzo uputiti tim hitn medicinske službe. Što ih prije dobije to će tim prije biti upućen.
- Točna adresa/mjesto događaja je jedini način da pomoć stigne tsamo gdje se nalazi osoba kojoj je potreban pomoć.
- Kratak i što točniji opis razloga pozivanja osigurava da pomoć bude upućena brzo, ali i da pozivatelj dobije valjane upute kako pomoći do dolaska tima hitne medicinske službe.
- Na vaš poziv javlja se medicinski dispečer koji je obučen za zaprimanje hitnih medicinski poziva i davanje telefonskih uputa za pružanje prve pomoći do dolaska tima hitne medicinske službe.
- Dok čekate da vam se medicinski dispečer odazove na poziv budite strpljivi.