Kako prepoznati pouzdanu online trgovinu u BiH prije crnog petka
Bliži se crni petak, no taj petak u BiH nije kao u drugim zemljama pun velikih popusta. Već smo pisali o tome kako nas varaju na crni petak, a ni online trgovina nije zaštićena od prevara.
Saša Marić Ombudsman za zaštitu potrošača u BiH kaže za Bljesak.info kako najčešće pritužbe za online trgovinu općenito, pa i za crni petak, primaju zbog prodaje putem društvenih mreža, zbog neizdavanja računa i nemogućnosti reklamacije. U intervjuu s ombudsmanom Marićem pročitajte kako prepoznati pouzdanu online trgovinu u BiH, kako provjeriti autentičnost proizvida i kome vjerovati.
Bljesak.info: Kako prepoznati pouzdanu online trgovinu u BiH i koje faktore treba uzeti u obzir prilikom odabira?
Marić: Mogućnosti prevara putem online trgovine su velike, no neki od osnovni pokazatelja da se ipak radi o stvarnom trgovcu, a ne prevari jeste da trgovina ima vlastitu web platformu putem koje se može vršiti narudžba robe, a ne putem društvenih mreža. Sljedeći bitan trag jeste da ima oglašene vidljive podatke o registraciji trgovačke djelatnosti i porezne djelatnosti.
Bljesak.info: Koje su uobičajene prevare općenito, ali i za crni petak pri online kupovini i kako se zaštititi od njih?
Marić: Uobičajena prijevara za Crni petak, jest mijenjanje cijena dan prije, odnosno poskupljenje artikla za iznos tzv. sniženja. Ovo iako zakonski legalno, i računovodstveno potkrijepljeno, u konačnici potrošača dovodi u zabludu, misleći da plaća nešto puno povoljnije što najčešće nije slučaj. Ovakve nepoštene prakse se mogu spriječiti na način da je na proizvodima naveden datum zadnjeg poskupljenja artikla (neki trgovački lanci prakticiraju ovu dobru poslovnu praksu).
Bljesak.info: Kako provjeriti autentičnost proizvoda prilikom online kupovine, posebno kada su u pitanju brendirani proizvodi?
Marić: Mjerilo autentičnosti najčešće jeste cijena. Također je bitno provesti usporednu analizu tržišta vezano za predmetni artikal. Ovisno od proizvoda autentičnost istog na zahtjev pravne osobe utvrđuje ovlašteni institut u BiH, ako takav postoji, ili certificirani sudski vještak. Iako praksa pokazuje da dosta robe u BiH, ili je krivotvoreno ili ne niže kvalitete pravljene za različita tržišta. Najčešće žalbe koje Institucija ombudsmana zaprima oko autentičnosti robe a u smislu kvarnosti iste jesu mobilni uređaji, gdje se uglavnom žalbe potrošača odnose na to da su kupili ˝original˝ uređaj koji je za razliku od većine drugih prodajnih mjesta bio i do 50% jeftiniji i nije imao validnu tvorničku garanciju od 2 godine već garanciju isključivo trgovca od 1 godine ili čak 6 mjeseci.
Bljesak.info: Kakva su iskustva drugih potrošača s određenom online trgovinom u BiH? Gdje se mogu pronaći recenzije i ocjene proizvoda?
Marić: Institucija ombudsman nije zaprimila značajan broj žalbi vezano za on line trgovinu. Recenzije i ocjene proizvoda uglavnom se ostavljaju na web stranicama koje ih prodavaju, nije nam poznato da postoji objedinjeni registar utisaka korisnika.
Bljesak.info: Koje mjere sigurnosti treba poduzeti prilikom plaćanja online, kako bi se izbjegle moguće prijevare?
Marić: Bitno je ne ostavljati svoje osobne podatke koji mogu biti zloupotrebljeni. Generalni savjet jest: ako nam se čini da nešto nije u redu, najčešće i nije.
Bljesak.info: Postoje li posebni zakoni ili smjernice u Bosni i Hercegovini koje štite potrošače prilikom online kupovine, i kako ih možemo iskoristiti?
Marić: Zakon o zaštiti potrošača u BiH (poglavlje X), Zakon o unutrašnjoj trgovini FBiH ((“Službene novine Federacije BiH”, br. 40/2010 i 79/2017)- planirana je izmjena kojom bi se ažurirala legislativa u oblasti e trgovine. Zakon o trgovini RS (“Sl. glasnik RS”, br. 105/2019). Najznačajnije potroščako pravo kod on line trgovine jest pravo na predomišljenje u roku od 15 dana od preuzimanja proizvoda, bez objašnjenja i uz trošak povrata robe trgovcu.
Bljesak.info: Šta raditi u slučaju da naiđete na problem s kupljenim proizvodom ili uslugom? Koje su korake preporučljivo poduzeti?
Marić: Potrebno je reklamirati proizvod uslugu u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača u BiH, ako proizvod nije istovjetan onom oglašenom, vratiti isti uz plaćanje troška povrata. Za sve probleme prilikom reklamiranja ili povrata u slučaju predomišljanja potrošači se mogu obratiti tržišnim inspkcijama, udruženjima za zaštitu potrošača i nama, Instituciji ombudmsnana za zaštitu potrošača u BiH.
Bljesak.info: Kako se zaštititi od krađe identiteta prilikom online kupovine?
Marić: Potrebno se educirati, voditi računa o ne davanju osobnih podataka kao i sigurnosnih podataka sa bankovnih kartica, i također voditi računa o ne dostavljanju osobnih dokumenata ili slika ”takvim trgovcima”.