Prevara kupaca: Cijena ista, a gramaža manja
“Iako na poleđini piše točna gramaža proizvoda, ono što zavara kupca je vizualno isto pakovanje, ali i cijena koja ne naslućuje da je manje proizvoda”, ističu iz udruženja za Nezavisne novine.
Potrošačima u BiH sve se više plasiraju proizvodi s gramažom manjom od uobičajene, dok cijena tih artikala nije smanjena, suglasni su u udruženjima za zaštitu interesa potrošača. I sami kupci su svjesni toga, jer odavno, primjerice, čokolada od 100 grama to više nije. Također, primjera radi, iako smo donedavno bili navikli da kupujemo vrećicu čipsa od 50 grama, sada je taj proizvod kod nekih proizvođača težak svega 30 grama.
“Iako na poleđini piše točna gramaža proizvoda, ono što zavara kupca je vizualno isto pakovanje, ali i cijena koja ne naslućuje da je manje proizvoda”, ističu iz udruženja za Nezavisne novine.
NEVJEROJATNO Proizvođači smanjili gramažu, ostavili istu cijenu i to pravdaju “manjim brojem članova u obitelji”
Murisa Marić, izvršna direktorica Udruženja za zaštitu potrošača DON Prijedor, rekla je da proizvođači manju gramažu određenih proizvoda pravdaju i time što je “smanjen broj članova u obiteljima”.
“Najveća obmana je to što su proizvodi kojima je smanjena gramaža ostali i dalje u istom pakiranju i tek kada kupac okrene poleđinu proizvoda, onda vidi da ima manje grama nego ranije”, kazala je Marić.
Dodaje da skoro više nema artikla kojem nije smanjena gramaža. “Iako je prvo manja gramaža počela s čokoladama, onda su postupno skoro svim proizvodima počeli smanjivati gramaža. Tako smo ranije imali gotove juhe za četiri osobe, a sad je to često pakiranje za dvije-tri osobe”, pojasnila je Marić.
Navela je i još jedan primjer da pakiranje šećera više nije od kilogram, nego od 900 grama. “Tu smo imali najviše reakcija kućanica, a posebno u jesenjem razdoblju, kada se prave sokovi ili džemovi”, dodaje Marić za “Nezavisne” te ističe da je u zemljama regije, poput Srbije, došlo do smanjena gramaže čak i ulja.
Kako objašnjava Marić, na ovaj način proizvođači ne krše zakon, jer su na poleđini naznačili točnu gramažu proizvoda.
“Iako proizvođači tako nisu prekršili zakon, oni potrošače dovode u zabludu da kupuju proizvod od 100 grama, a zapravo kupuju manji”, zaključila je Marić.
Jovan Vasilić, predsjednik Udruženja potrošača “Zvono” Bijeljina, kazao je da je jedan od problema to što kod smanjene gramaže proizvoda ostaju iste cijene.
“Primjera radi, ranije smo imali pakiranje čokolada od 100 grama, a sad su smanjene i na 70 grama, a cijene su ostale iste. Tako je faktički došlo do povećanja cijena do 30 posto”, kazao je Vasilić.
Da je manje grama, a ista cijena određenih proizvoda jedan vid tihog poskupljena, smatra i Dušan Srdić, predsjednik Udruženja potrošača “Reakcija” iz Banja Luke.
“Trebalo je možda na prednjoj stranici omota naznačiti da je u pitanju manja gramaža, tako, recimo, potrošači bivaju u zabludi da kupuju čokoladu od 300 grama, a zapravo je u pitanju ona od 270 grama”, istaknuo je Srdić.
Većina kupaca uglavnom kupuje po navici određeni brend, ali se u najvećem broju slučajeva ne informira koje je zapravo gramaže proizvod. Banjalučanka Maja S. ističe da uglavnom ne obraća pozornost kada je gramaža u pitanju sve dok ne otvori proizvod.
“Kupila sam bombone koje su ranije imale 100 grama pa sam se iznenadila kad sam vidjela da su teške samo 80 grama. Ili, recimo, u velikoj vrećici bude samo nekoliko komada čipsa”, kazala je ona.
Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošača “Klub potrošača” Tuzlanskog kantona, kaže da manje grama određenih proizvoda po istoj cijeni dovodi potrošača u zabludu.
“Takav ‘crni rast’ cijena ne može više nitko kontrolirati”, rekla je za Nezavisne.