PROJEKT STOLJEĆA DRMAJU AFERE: “Planirali su ukrasti po 100 milijuna eura po trasi”
Svakoga dana u Bosni i Hercegovini se zabilježi u prosjeku 85 prometnih nesreća, jedan od glavnih uzroka tako katastrofalnoj situaciji su loše ceste. Taj problem bi do kraja desetljeća barem donekle trebala ublažiti izgradnja autoceste na koridoru Vc, koji bi na kraju projekta trebao povezati Budimpeštu i Ploče, piše dnevno.hr.
Sadašnje projekcije govore da bi dovršetak radova trebao biti gotov do kraja 2030. godina, ali sudeći po dosadašnjim rezultatima to je malo vjerojatno. Naime, Iako je gradnja koridora Vc kroz BiH u dužini od 325 kilometara počela prije više od 20 godina, a do sada je izgrađeno nešto manje od 130 kilometara.
Koridor Vc financiran je iz kreditnih sredstava koje otplaćuju građani, najčešće putem zajmova od Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Europske investicijske banke (EIB), a do sada je u njegovu izgradnju uloženo više od tri milijarde KM, odnosno 1,5 milijardu eura.
Dovršava se 61 kilometar autocesta
Prema podacima Autocesta FBiH, dosad je u Federaciji BiH izgrađeno 126,5 kilometara autoputa na dionicama Svilaj – Odžak, Zenica sjever – Bradina i Zvirovići – Bijača. Dionica Buna – Počitelj je završena i bit će puštena u promet nakon završetka aktivnosti na dionicama Počitelj – Zvirovići i tunel Kvanj – Buna.
Trenutno je u tijeku investicijski ciklus vrijedan oko 500 milijuna eura nakon čega bi trebalo biti dovršeno još 61 kilometar autoceste. Troškovi gradnje stalno rastu, a cijene se znatno razlikuju ovisno o dionici puta. Razlike su znatne, pa je tako izgradnja dionice Svilaj – Odžak, duga 10,4 kilometra, koštala 6,5 milijuna eura po kilometru, dok je izgradnja dionice Klopče – Donja Gračanica, duga 5,8 kilometara i sa 60 posto objekata, koštala 25 milijuna eura po kilometru.
Cijena dionice Banja Luka – Doboj koja je u startu koštala oko 800 milijuna KM zbog dodatnih radova i poplava poskupila za za 20 milijuna KM kod EBRD-a i 91 milijun KM kod EIB-a.
Nepravedno povećavanje troškova
Mnogi se u BiH pitaju je li cijena stvarno trebala biti tako visoka ili je u tijeku pljačka neviđenih razmjera. Sadašnji ministar vanjskih poslova i jedan od lidera vladajuće koalicije u BiH Elmedin Konaković u kolovozu prošle godine je upozoravao da su troškovi tijekom gradnje nepravedno povećavani i do 150 posto.
“Namjeravali su ukrasti po 100 milijuna eura po trasi”, kazao je u kolovozu Konaković, optužujući za zloporabe bivšu upravu Autocesta Federacije BiH, koju je postavila Stranka demokratske akcije (SDA).
Govoreći o trasi Vranduk – Ponirak, Konaković je upozorio da je potrošeno svih 76 milijuna eura predviđenih za gradnju, ali je od dogovorenih pet kilometara na kraju završeno samo 41 posto.
Promijenili cijene od nule
“Geolozi i projektanti ostavili su pismeno upozorenje da se ne smije raditi ono što planiraju. Napravljene su trase na kojima je stavljeno 0 eura, kada su preuzeli direktorsku dužnost promijenili su cijene od nule i dodali brojke, pravdajući se geološkim iako su sami geolozi rekli da je to prevara i laž, oni su izmislili te rute s namjerom da ukradu 100 milijuna eura po ruti”, rekao je Konaković, a prenosi Klix.ba.
Problem nisu samo visoki troškovi već i investitori koji se pri gradnji često odlučuju za jeftinije materijale, što dovodi do brzog propadanja cesta.
Autoput Banja Luka – Prijedor, dug 47 kilometara, izgradit će kineska kompanija Shandong, s ugovorom vrijednim 579 milijuna KM. Vlada RS-a objavila je ugovor, ali je izostavila financijski dio. Republika Srpska će Shandongu u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu od 32,5 milijuna eura, što će biti pokriveno naplatom cestarine. Ako to ne bude dovoljno, ostatak će se financirati iz proračuna RS-a.
Krajem prošle godine voditelj odjela za suradnju pri Delegaciji EU u BiH Stefano Ellero potvrdio je u srijedu kako Unija ostaje zainteresirana za dovršetak ovog projekta vrijednog 4,1 milijarde eura.