Prve posljedice Zakona o akcizama: Od 1. veljače rastu sve cijene, a plaće iste

Prve posljedice Zakona o akcizama: Od 1. veljače rastu sve cijene, a plaće iste

Hadžić je istaknuo da vlast uvodi dodatne namete, a ne poboljšava standard građana. Troškovi života rastu, a plaće, mirovine i radne naknade ostaju iste. Dodao je da problem predstavlja i to što sav novac prikupljen od akciza neće biti investiran u ovoj godini, pogotovo kada je riječ o izgradnji autoputa. 

Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama BiH od 1. veljače očekuju se brojna poskupljenja, a ona će, po svemu sudeći, obuhvatiti i cijene autobuskih karata, kao i taxi usluga.

Kako su Klix-u potvrdili iz nekoliko poduzeća, poskupljenje goriva od 18 feninga po litru od prvi veljače, kada i stupa na snagu Zakon o akcizama, neće im ostaviti puno izbora već da povećaju i cijene autobuskih karata.

Iz Centrotrans Eurolinesa Sarajevo naveli su kako trenutačno analiziraju utjecaj usvojenih akciza na ukupno poslovanje kompanije.

“Na osnovu rezultata bit će planirane dalje aktivnosti. Centrotrans Eurolines, ali ni drugi prevoznici, neće moći samostalno nadići dodatna opterećenja koje donosi usvajanje akciza, te će vjerovatno doći do povećanja cijena autobuskih karata, ali još nije poznato u kojem postotku”, naglasili su iz Centrotransa.

Tvrtka Autoprevoz-Bus Mostar tvrtka je koja prevozi putnike u BiH, ali i van granice zemlje. Nakon povećanja akciza na gorivo, odluku o poskupljenju karata još nisu donijeli, traže alternativna rješenja.

“Još nismo donijeli službenu odluku, međutim, ukoliko i ostali prevoznici budu saglasni kada je riječ o povećanju cijena, ni mi nećemo biti iznimka”, potvrdili su iz Autoprevoz-Busa.

U RS-u od 1. ožujka poskupljenje autobuskih karata i taxi usluga

Predsjednik Udruženja prevoznika RS-a Nikola Grbić naveo je da se očekuje da će u Republici Srpskoj od 1. ožujka, osim međugradskog doći do poskupljenja i gradskog prometa, kao i taksi usluga od 10 posto. Cijena karte u gradskom prijevozu u RS-u trenutačno iznosi 1,20 KM, a njezinim povećanjem, građani će plaćati 1,80 KM. Dodao je da cijena u teretnom prometu, kako kaže, neće rasti, jer u BiH odavno vlada nelojalna konkurencija.

“Riječ je o stranim prijevoznicima iz EU i okolnih zemalja koji robu u našoj državi tovare bez ikakvih dozvola, a nadležni u našoj državi uopće ne poduzimaju nikakve aktivnosti da to sankcioniraju, a naši prevoznici tako nešto ne smiju ni pomisliti da urade u zemlji okruženja ili u EU”, dodao je Grbić.

Direktor Big-Toursa iz Banja Luke, Vladimir Vidić naveo je da će akcize donijeti velika opterećenja za ovu, ali i ostale tvrtke.

“Ako je poskupilo gorivo za 18 feninga to je, dakle, blizu deset posto na dosadašnju cijenu i toliko će nama opteretiti naše troškove samo kada je riječ o potrošnji goriva, a da ne govorim o troškovima koje ćemo imati prilikom održavanja autobusa. Jer gume su već poskupjele za 15 posto, a mnogo trošimo guma, rezervnih dijelova, što je i logično. Osim međugradskog poskupit će i izvanredni prijevoz”, objasnio je Vidić.

Istog mišljenja su i u Trebava-expressu iz Doboja.

“Ova kompanija deset godina nije poskupljivala karte, međutim, primorani smo na to zbog novih nameta. Pravili smo proračun i usvajanjem akciza u tvrtki će se praviti dodatni troškovi od 15 posto i ukoliko ne povećamo cijene karata bit će doveden u pitanje opstanak ove, ali i drugih kompanija”, rekao je Vlado Aćimović, direktor Trebava-expressa.

Akcize će donijeti velike troškove prijevoznicima

S druge strane, tvrtka Centroprevoz iz Goražda neće povećavati cijene karata, jer, kako je rekao direktor Haris Ražanica u proteklih deset godina smanjen je broj putnika koji koriste usluge ove kompanije i smatra da će se povećanjem cijena taj broj dodatno smanjiti. Svjestan je novih troškova koje će donijeti akcize i prema proračunima iznosit će 70 tisuća godišnje.

“A to je zaista puno jer ova kompanija zaradi maksimalno 30 tisuća godišnje i to kada je dobra sezona. A u Goraždu imamo pet prevoznika na deset tisuća stanovnika, dakle, konkurencija je velika i ako još podignemo cijene karata nećemo imati nikakvu zaradu. Promet je zaista smanjen prije su prometovala po tri velika autobusa u istom terminu, sada su u upotrebi samo minibusi”, kazao je Ražanica.

Ni u kompaniji Brišnik-Tours u Tomslavgradu još neće povećavati cijene karata s obzirom na kategoriju ljudi koju u najvećem postotku prevoze, a to su studenti i umirovljenici.

“Trenutačno nećemo povećavati cijene karata, sačekati ćemo prvo da vidimo efekte Zakona o akcizama. Ukoliko budu veliki troškovi naše tvrtke, onda ćemo biti primorani to uraditi. A još nismo pravili nikakve proračune”, rekao je Jakov Tomić direktor Brišnik-Toursa.

Kontaktirali su i prevoznike iz Unsko-sanske županije gdje su naveli da će sigurno doći do poskupljenja.

“Prošli tjedan je bio sastanak Udruženja Una Bus i formirane su nove cijene. I pod tim novim cijenama podrazumijevamo i poskupljenje, iako još nemamo tačnu informaciju kada je riječ o postotku. S obzirom na to da je gorivo u prijevozničkim tvrtkama zastupljeno 60 posto kada je riječ o potrošnji, poskupljenje će biti neminovno”, rekli su iz Neretvatransa u Bihaću.

Sasvim sigurno, građane očekuje i povećanje cijena taksi usluga. Prema riječima predsjednika Udruženja Sarajevotaxija Envera Suljagića, vožnja bi trebala biti skuplja za 20 feninga po kilometru.

“Ovdje je riječ samo o usklađivanju dijela akcize za koliko je poskupilo gorivo, tako da ćemo uračunati tu zakonsku akcizu koju mi moramo plaćati. Međutim, trenutačno smo u pregovorima o dodatnim poskupljenjima, ali nalazimo se u bezizlaznoj situaciji, veliki su troškovi s naše strane, s obzirom na to da je donesena odluka da se moraju ispunjavati određeni standardi kada je riječ o vozilima pa je većina taksista podigla kredite i imaju velike troškove, a opet ne želimo da u velikoj mjeri poskupimo usluge jer smo svjesni da je ekonomska moć građana u BiH slaba”, pojasnio je Suljagić.

Zakon o akcizama u ovoj godini neće pokazati konkretne rezultate

Ekonomski analitičar Faruk Hadžić naveo je kako je logičan slijed da povećanjem cijena goriva poskupe i autobuske karte. Međutim, naveo je da će indirektno doći i do poskupljenja ostalih životnih namirnica.

“To se može očekivati dolaskom proljeća, a to će opet najviše osjetiti poljoprivrednici jer to će sigurno drastično povećati troškove njihove proizvodnje, tako da je za očekivati da će poljoprivredni proizvodi poskupiti već ubrzo u roku od nekoliko mjeseci. To će biti onda još jedan udar na džepove građana”, rekao je Hadžić.

Hadžić je istaknuo da vlast uvodi dodatne namete, a ne poboljšava standard građana. Troškovi života rastu, a plaće, mirovine i radne naknade ostaju iste. Dodao je da problem predstavlja i to što sav novac prikupljen od akciza neće biti investiran u ovoj godini, pogotovo kada je riječ o izgradnji autoputa.

“Uvođenjem akciza osigurala su se sredstva međunarodnih investicijskih institucija, međutim, problem je što nije završena projektna dokumentacija za veliki broj dionica na autoputu , a kad nije gotova projektna dokumentacija mora se prvo raspisati tender koji traje po godinu, dvije, pa tek onda se bira izvođač radova, a i to je postupak koji traje. Tako da u najboljoj varijanti nekad u drugoj polovici 2019. godine možemo očekivati pokretanje novog investicijskog ciklusa, ali naravno i to ako sve bude idealno, pri tome mislim na brzo formiranje vlasti poslije izbora”, kazao je Hadžić.

Hadžić je naveo da je u prošloj godini ostvareno 850 milijuna KM od akciza na duhan, a da se samo stotinu milijuna  maraka utrošilo za izgradnju autoputa. Isto tako, naglasio je da se i na ostale akcize ostvari 2.3 milijarde maraka godišnje, ali da nije poznato gdje se taj novac utroši iako sve ide u proračun.

“To su ogromne cifre koje se ne troše namjenski to je zbog toga što se u našoj državi ekonomska politika ne vodi na pravi način. To je sve nerazumno pogotovo stalno uvođenje akciza, jer mi kao zemlja stagniramo, a naša vlast trenutačno vodi politiku zaduženja građana. Ali opet, izborna je godina i nastojat će se što više novca uzeti kako bi se prikazalo da se kao nešto radi, međutim, ozbiljne reforme se provode u prvoj i drugoj godini mandata, a ne u četvrtoj”, zaključio je Hadžić.

(Izvor. Klix.ba)

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar