• Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe
  • Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe

Rumboci svečano proslavili svoj patron i 50. obljetnicu osnutka župe

Župa Rumboci je svečano proslavila svetog Franju Asiškog, patrona župe, kao i 50. obljetnicu od osnutka župe. Sveto je misno slavlje danas, 4. listopada, na sam dan svetog Franje Asiškog predslavio fra Ivan Šarčević, profesor na Franjevačkoj teologiji u Sarajevu.  

Patron župe Rumboci se ove godine posebno slavi, jer je na današnji dan prije 50 godina osnovana župa Rumboci. Tom prigodom župnik fra Jure Perić se na samom početku misnog slavlja obratio svim vjernicima te kazao: “Danas slavimo sv. Franju Asiškog, zaštitnika naše župe i svetkovinu naše župe. Ove godine slavimo patron župe slavimo na poseban način, jer uz sv. Franju slavimo i 50 godina postojanja župe u Rumbocima. Prisjećamo se datuma osnutka naše župe 1971. godine i početka gradnje ove crkve. Ovo je i prigoda da pred Bogom i u svom sjećanju pogledamo unazad, zadnjih 50 godina, a što nije malo. Potreba za osnivanjem naše župe stvorila se nakon potapanja, da se stoga prisjetimo prvih misa koje su se nekada odvijale po domaćinskim kućama i raznim prostorijama. Prigoda je da si zazovemo u sjećanje sve naše tadašnje potrebe i brige, poslove i vjernička nastojanja kako bi se izgradila crkva. Danas stojimo i slavimo Boga u obnovljenom prostoru naše crkve. Možda je danas prigoda i za to, da u franjevačkom duhu brige za sve stvoreno, želje za suživotom s prirodom i nastojanja oko harmonije s ljepotom okoliša u kojem živimo te izrazimo zadovoljstvo i za uređenje svetoga prostora crkve i okoliša koje lagano privodimo kraju.”

“Međutim, nismo je obnavljali da bi na sebe privlačila pogled zbog modernosti, nego upravo u franjevačkom duhu zbog privlačenja evanđelja koje se u njoj naviješta i zbog sklada s prirodom, ljepotom kojoj se i sv. Franjo divio. To nama danas budi svijest o tome što imamo i što nas okružuje. Na poseban način danas zahvaljujemo Bogu za 50 godina postojanja i ljudima koji su dobar dio svoga vremena, posla, novca i strpljivosti ugradili u osnivanje župe i izgradnju crkve. Zahvaljujem Bogu i svima vama koji ste u ovoj obnovi crkve i radu sa živom zajednicom danas prisutni i svjedočite svojim radom, da vam je stalo do ovog središta i života čovjeka vjernika. Neka nam sveti Franjo obnovitelj žive crkve svoga vremena bude uzorom za radost zajedničkog života koji u živoj crkvi neprestano trebamo obnavljati”, dodao je fra Jure govoreći o novom interijeru sakralnog objekta u Rumbocima, koji ispunjen sakralnim kiparskim i slikarskim radovima te obojen glavnim vitrajem odiše posebnom duhovnošću.

U uvodu svoje propovijedi fra Ivan Šarčević se prije svega osvrnuo na veličinu svetog Franje, čija načela i principe kada su u pitanju međuljudski odnosi možemo preslikati i na 2021. godinu, točnije vrijeme u kojem živimo. “Sveti Franjo pripada onim ljudima i velikanima čovječanstva kojima, što im se više približujemo, više otkrivamo njihovo bogatstvo. Zato je i nama franjevcima poteško govoriti o sv. Franji, iako se čini jednostavnim svecem. Ljudi su se susrećući s njime zadivili se kako je moguće da netko na takav način nasljeduje Isusa iz Nazareta. Iz bogatstva njegove osobe učinilo mi se danas važnim vidjeti o temeljnim njegovim odnosima i susretima, a koji bi i nama u današnje vrijeme mogli biti od pomoći”, kazao je fra Ivan.

Vanjska proslava patrona župe Rumboci bit će 10. listopada, a pod pučkom misom koju će predvoditi mons. dr. Pero Sudar, biskup u miru, bit će i obred primanja novih članova i obnova obećanja članova Franjevačke mladeži (FRAMA).

Sveti Franjo Asiški – istinski Isusov sljedbenik

Sveti Franjo Asiški dvije je godine prije smrti ušao u posljednji odsjek svoga duhovnoga puta, u mističnu suobličenost s Kristom, koja je po svetim ranama što ih je primio dobila i svoj vidljivi izraz.

Život sv. Franje

Sveti Franjo Asiški rodio se početkom god. 1182. u Asizu kao sin trgovca Pietra di Bernardonea i Ivane. U odsutnosti oca krstila ga je majka davši mu ime Ivan. Otac je tome imenu kasnije dodao Franjo, s kojim je taj svetac ušao u ljudsku povijest. Mališan je u župnoj školi sv. Jurja naučio čitati i pisati. Kao dječak i mladić bavio se prodajom sukna, što je bilo zanimanje i njegova oca. Uz posao živahni je mladić u sebi osjećao vatrenu želju da bude prvi, da prednjači, da se na neki način odlikuje.

Volio je svečanosti, raskoš, bio prilično lakomislen

Uz te manje savršene prirodne kvalitete imao je i boljih: tankoćutnu osjećajnost, samilost prema siromasima, kojima bi dijelio obilnu milostinju, a bio je i ćudoredno neporočan. Bio je tako upadan i osebujan da je bio vođa vesele mladenačke asiške družbe, “kralj gozba i zabava”, u kojima je znao potrošiti dosta očeva novca. Zanesen avanturizmom i slavom, sudjelovao je aktivno i u oružanim razmiricama između Asiza i Peruggie, između naroda i feudalaca. Već je u tom razdoblju njegova života nazrijevati neke klice Božjega poziva.

Kad je Franjo došao iz zarobljeništva iz Peruggie te se oporavio od podulje bolesti, iako se nešto u duši bijaše već promijenio, pokušao je ipak poći za slavom novim putovima i to onom slavom koja dolazi od oružja, od junaštva u oružanoj viteškoj borbi. Uputio se stoga prema pokrajini Pugli, a zaustavio u Spoletu. Uzrok tome bijaše tajanstveni glas u snu, koji ga je pozivao da slijedi radije gospodara nego slugu.

Franjo se tada vratio u svoj Asiz, ondje raskrstio s veselim društvom te započeo život revnog razmišljanja i pobožnosti

Da svlada ono što mu po naravi bijaše odvratno, dao se na djela herojske ljubavi prema siromasima i gubavcima. U to je doba poduzeo i hodočašće u Rim, u baziliku sv. Petra, na grob apostolskog prvaka. U jesen god. 1205. bijaše opet u rodnom Asizu. Tada je u crkvici San Damiano triput čuo zov Raspetoga: “Franjo, pođi i popravi mi crkvu jer, kako vidiš, sva je u ruševinama!”

Obnovio je crkvicu sv. Damjana te ondje povučen provodio vrijeme u razmatranju, u molitvi, pomalo ipak zabrinut kako će izbjeći očevu gnjevu koji je bio nad njim razočaran. Razočaranje je dolazilo iz zemaljskih pobuda, planova i ambicija, koje je imao sa sinom. Sve je to njemu neshvatljivim sinovljevim ponašanjem palo u vodu.

Potpuno u srcu obraćen i posve opredijeljen za Krista, sveti Franjo se javno pred pobožnim asiškim biskupom Gvidom II. odrekao svih dobara i prava na očinsku baštinu. Time se kao pokornik i Bogu posvećena osoba podložio posve crkvenoj vlasti. Tada je izjavio: “Čujte me i shvatite dobro! Do ovog sam časa svojim ocem nazivao Petra Bernaridonea, odsad s većim pouzdanjem mogu reći: Oče naš, koji jesi na nebesima, u tebe stavljam sve svoje blago i nadu i zalog svog ufanja.”

Nalazeći se jednog dana u crkvi sv. Marije anđeoske, čuo je kod mise ove evanđeoske riječi: “Ne pribavljajte sebi u pojase ni zlatna, ni srebrna, ni bakrena novca; ni putne torbe, ni dviju haljina, ni obuće, ni štapa, jer radnik zaslužuje uzdržavanje!” (Mt 10,9-10)… Čuvši te riječi, bio je tako snažno zahvaćen ljubavlju prema siromaštvu da je uskliknuo: “To je što tražim, to je što svim srcem želim!” Kasnije mu je svećenik protumačio sav smisao tih riječi, a i onih koje iza njih u Evanđelju sv. Mateja slijede. Iz njih proizlazi apsolutno siromaštvo, ponizno predanje i pouzdanje u Boga, obilaženje i propovijedanje Radosne vijesti Božjemu puku.

Tako poučen i zahvaćen Božjom riječju iz 10. glave Matejeva evanđelja, Franjo je svoju pustinjačku odjeću zamijenio “minoritskom” – manje braće, kako će kasnije nazvati svoj red i njegove sljedbenike

Odložio je remen, sandale i štap, a svoju je grubu tuniku opasao bijelim konopom. Na glavu je stavio kapucu ili kukuljicu, kakvu su tada običavali nositi umbrijski seljaci. I tada je u svojoj župnoj crkvi sv. Jurja u Asizu s velikim duhovnim žarom izrekao svoju prvu pokorničku i moralnu propovijed: “jednostavnom riječju ali velikodušnim srcem, pobuđujući i izgrađujući svoje slušatelje”. Za svoju je zaručnicu izabrao sestricu siromaštinu, a te će neobične zaruke genijalni Dante, koji će i sam postati franjevački trećoredac, opjevati u stihovima svojim nenadmašivim pjesničkim perom.

Franjino je propovijedanje palilo, a još više primjer. Potreseni njima, samo nekoliko dana kasnije pridružiše mu se prvi sudrugovi novoga načina života: bogati trgovac Bernardo da Quintavalle, pravnik Pietro Cattani, zatim ponizni brat Egidije iz Asiza i neki drugi, njih 12 skupa s Franjom na broju.

Sveti Franjo ih je godinu dana poučavao, a onda počeo slati na propovijedanje. Sakupivši neke evanđeoske tekstove, sastavio je prvu kratku Formulu života ili Prvotno pravilo života manje braće. To je pravilo usmeno potvrdio papa Inocent III. Bilo je to negdje u travnju 1209. ili 1210. god. To je godina kanonskog utemeljenja Reda manje braće, kako ga je svetac nešto kasnije nazvao. A to je ime dao svome redu iz posve evanđeoskih motiva i pobuda.

Želio je da sljedbenici i članovi Reda manje braće budu evanđeoski ponizni, spremni na služenje i pokoravanje svima. Tako to tumače najbolji i najkompetentniji Franjini životopisci Celano i sveti Bonaventura. U naše vrijeme Drugi vatikanski sabor pozvao je redove, družbe i kongregacije da idu na izvore, u prvom redu na izvor Evanđelja, a onda na spise, naputke, pravila, konstitucije, što im namriješe njihovi utemeljitelji.

Potvrdivši franjevačko Pravilo, sam Papa je svojim ugledom ovlastio prvu dvanaestoricu male braće da posvuda propovijedaju Evanđelje, a velikom  tonzurom, kakvu su u još ne tako davna vremena franjevci nosili, uvrstio ih je u klerički red. Tad je vjerojatno i sveti Franjo bio zaređen za đakona, pri čemu je i ostao, jer se iz poniznosti i straha nije usudio pristupiti svećeničkom ređenju.

Serafski otac sveti Franjo gori sav vatrom za duše

Zato želi postati misionar i mučenik. Nakon što je osnovao i drugi franjevački red – klarise – ili “Siromašne dame od sv. Damjana”, odjenuvši prije toga u redovničko odijelo sv. Klaru, Franjo putuje prema Palestini, zatim prema Španjolskoj i Maroku. Sa svih se tih putovanja zbog bolesti i oluja morao vratiti kući ne došavši do cilja. No nije odustajao od svojih apostolskih namjera pa je god. 1219. uspio ipak doći u Svetu Zemlju, u Siriju i Egipat, gdje je propovijedao u prisutnosti dobrohotnog i razboritog sultana Al-Malik al-Kamila. Na taj je način svojim sinovima otvorio prostrano polje misionarskoga rada na Bliskom istoku.

Vrativši se s Istoka u Asiz sredinom god. 1220. te prepustivši upravu reda u ruke svojih vikara Pietra Cattanija i famoznog brata Ilije, Franjo se bavio nadasve unutarnjom organizacijom svoga reda održavajući kapitule ili skupštine. U to je vrijeme unutar franjevačke zajednice među Franjinim učenicima nastala rasprava koju su neki životopisci možda i uveličali.

No prilično je povijesno utemeljeno da se mnogima savršeno, apsolutno siromaštvo činilo odviše strogim i neostvarivim

Papin je zastupnik tada bio u prilog jedne blaže linije, a Franjo se tome ponizno pokorio. Crkveni povjesničar Lortz piše o tome: “Nikada se u tijeku crkvene povijesti nije pokazala tako sjajno tajanstvena snaga najživotnije poslušnosti kao u Franji.”

Sveti Franjo je dvije godine prije smrti ušao u posljednji odsjek svoga duhovnoga puta, u mističnu suobličenost s Kristom, koja je po svetim ranama što ih je primio dobila i svoj vidljivi izraz. Teško bolestan Franjo se dao prenijeti u crkvu sv. Marije anđeoske, na mjesto gdje je jasno upoznao svoj životni poziv. Položen na golo tlo, umro je uz pjevanje 141. psalma u subotu 3. listopada 1226. u 7 sati uvečer. Toma Celano piše: “Smrt je pjevajući primio.” U tome kao i u svemu drugome bio je dosljedan. U svojoj slavnoj “Pjesmi brata Sunca” smrt je nazvao “sestricom”, on ju je kao takvu radosno i dočekao.

Papa Grgur IX. već dvije godine nakon Franjine smrti proglasio ga je svetim. Isti je Papa odredio da mu se pokraj Asiza ili bolje na rubu toga grada podigne u čast dvostruka veličanstvena bazilika. U nju je god. 1230. bilo preneseno svečevo tijelo. Kasnije se dogodilo nešto pomalo neshvatljivo: da se više nije točno znalo za svečevo tijelo. Nakon mučnih radova tijelo je napokon god. 1818. opet pronađeno pod glavnim oltarom. Danas se čuva u donjoj bazilici na povišenom mjestu.

Molitva sv. Franje Asiškog

Višnji i slavni Bože, rasvijetli tmine srca moga i daj mi pravu vjeru, čvrsto ufanje i savršenu ljubav, razum i znanje, Gospodine, da vršim tvoju svetu i istinitu zapovijed. Amen.

 

 

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar

Marketing