Traži se sudjelovanje županije u poticanje poljoprivrede i malog i srednjeg poduzetništva
Radi se o zajedničkoj inicijativi općina Konjic, Jablanica i Prozor – Rama, kreiranoj kroz suradnju ovih općina u projektima jačanja lokalnih kapaciteta uz potporu GIZ – njemačkog društva za međunarodnu suradnju.
Inicijativa se poziva na stvarno stvarne ključne prepreke i probleme, kao i na važeće zakonske odredbe koje je donije Hercegovačko neretvanska Županija i kojim zakonima se obvezuje županijska Vlada na osiguranje potrebnih novčanih sredstava za poticanje poljoprivredne proizvodnje i malog i srednjeg poduzetništva.
U inicijativi se kao jedan od uzroka problema u poljoprivrednoj proizvodnji inicijativa definira izostanak provedbe članka 4. stavak 1. i 2. Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji, čijim odredbama je propisano „da se sredstva za novčane potpore osiguravaju u Proračunu HNŽ/K za svaku proračunsku godinu” te da je visina tih sredstava „od 1 do 6% iznosa planiranih poreznih prihoda u tekućoj godini u Proračunu HNŽ/K”.
Također, kao jedan od problema u malom i srednjem poduzetništvu inicijativa definira izostanak provedbe članka 10. stavak 1. i 2. Zakona o poticaju razvoja malog gospodarstva i zaštiti tradicionalnih djelatnosti (obrta), čijim odredbama je propisano „da se sredstva za novčane potpore osiguravaju u Proračunu HNŽ/K za svaku kalendarsku godinu“ te da je visina tih sredstava „od 1 do 6% iznosa planiranih poreznih prihoda u tekućoj godini u Proračunu HNŽ/K”.
Inicijativu u ovom obliku podržalo je i Općinsko vijeće jablanica, a uskoro se očekuje i od Općinskog vijeća Konjic, nakon čega će ona biti službeno upućena u nadležna županijska tijela na realizaciju.
INICIJATIVA
|
POTICAJ POLJOPRIVREDNOJ PROIZVODNJI S RAZINE ŽUPANIJE/KANTONA POTICAJ MALOM GOSPODARSTVU S RAZINE ŽUPANIJE/KANTONA |
||
Identificirane ključne prepreke i problemi: | – Smanjenje broja poljoprivrednih proizvođača – Neisplativost bavljenja poljoprivrednom proizvodnjom – Poskupljenje poljoprivrednih proizvoda – Smanjena mogućnost razvoja poljoprivrede – Smanjenje zaposlenosti u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji – Odlazak, posebno mlađe populacije iz ruralnih područja općina unutar HNŽ/K zbog nemogućnosti osiguranja egzistencije od bavljenja poljoprivredom, – Smanjenje zaposlenosti u malom gospodarstvu – Smanjenje konkurentnosti malog gospodarstva – Smanjenje broja malih i srednjih poduzeća – Smanjenje ulaganja u istraživanje i razvoj i tehnološko zaostajanje – Nemogućnost podržavanja poduzetništva ciljnih grupa (poduzetništvo žena, poduzetništvo mladih, poduzetništvo invalidnih osoba) -Velika nezaposlenost mladih i odlazak mladih obrazovanih ljudi iz zemlje – Smanjenje broja tradicionalnih i starih zanata i obrta -Otežani pristupi izvorima financiranja, posebno za poduzetnike početnike. |
||
Mogući uzroci problema:
|
– Izostanak osiguranja novčanih potpora predviđenih člankom 2. Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji donesenog od strane Skupštine HNŽ/K na sjednici održanoj 15.1.2013.god. – Izostanak provedbe članka 4. stavak 1. i 2. Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji, čijim odredbama je propisano „da se sredstva za novčane potpore osiguravaju u Proračunu HNŽ/K za svaku proračunsku godinu” te da je visina tih sredstava „od 1 do 6% iznosa planiranih poreznih prihoda u tekućoj godini u Proračunu HNŽ/K”. – Izostanak osiguranja novčanih potpora predviđenih odredbama Zakona o poticaju razvoja malog gospodarstva i zaštiti tradicionalnih djelatnosti (obrta) (''Sl. novine HNK'', broj 4/10, 1/13) – Izostanak provedbe članka 10. stavak 1. i 2. Zakona o poticaju razvoja malog gospodarstva i zaštiti tradicionalnih djelatnosti (obrta), čijim odredbama je propisano „da se sredstva za novčane potpore osiguravaju u Proračunu HNŽ/K za svaku kalendarsku godinu“ te da je visina tih sredstava „od 1 do 6% iznosa planiranih poreznih prihoda u tekućoj godini u Proračunu HNŽ/K”. – Izostanak provedbe mjera za postizanje strateških ciljeva „konkurentnost“ i „zapošljavanje“ iz Programa razvoja malog gospodarstva HNŽ/K 2011.-2015. kojima se predviđa (su)financiranje iz Proračuna HNŽ/K. – Izostanak implementacije godišnjih planova, kojima Vlada HNŽ/K na prijedlog Ministarstva gospodarstva, utvrđuje prioritete poticaja sukladno raspoloživim sredstvima. |
||
Moguća rješenja problema: | – U skladu sa odredbama članka 4. stavak 3. Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji Vlada HNŽ/K će, na prijedlog Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede HNŽ/K usvojiti Program utroška novčanih sredstava za novčane potpore u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno- prerađivačkoj proizvodnji (Program potpora) te za proračunsku godinu 2015. I naredne godine, sukladno raspoloživim sredstvima u Proračunu županije, osigurati u Proračunu sredstva za poticaj poljoprivrede i raspisati javni poziv za dodjelu navedenih sredstava. – U Programu potpore jasno treba naznačiti koja će se proizvodnja poticati za 2015. godinu i u kojem novčanom iznosu (biljna proizvodnja, animalna proizvodnja, organska proizvodnja, kapitalno-investicijska ulaganja i ruralni razvoj, ostale vrste potpora) u skladu sa odredbama članaka 20., 21. i 22. Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji. – U skladu sa odredbama članka 10. stavak 1. i 2. Zakona o poticaju razvoja malog gospodarstva i zaštiti tradicionalnih djelatnosti (obrta) te u skladu sa mjerama iz Programa razvoja malog gospodarstva HNŽ/K 2011.-2015. kojima se predviđa (su)financiranje iz Proračuna HNŽ/K te u skladu sa raspoloživim sredstvima u Proračunu HNŽ/K za proračunsku godinu 2015. i naredne godine, potrebno je osigurati u Proračunu sredstva za poticanje malog gospodarstva i raspisati javni poziv za dodjelu navedenih sredstava. -Potrebno je naglasiti da se pro-aktivnim stavom Vlade HNŽ/K i ministarstava nadležnih za provedbu ovih inicijativa osiguravaju pretpostavke da se i donatori aktivni na području HNŽ/K još aktivnije uključe u podršku pružanja tehničke pomoći na provedbi aktivnosti na realizaciji usvojenih zakonskih i strateških dokumenata. Implementacija strateških aktivnosti u praksi dovesti će do bolje koordinacije i vertikalne integracije implementacije strateških incijativa između raznih aktera (HNŽ/K, općina, vijeća za konkurentnost) i samim tim, putem dobre međusobne koordinacije, stvoriti će se podloga za uspješnu suradnju donatora sa svim spomenutim akterima i primjenu sistema tzv. „pametnih potpora” (smart subsidies) |
||
Bitni akteri koji se moraju uključiti u rješavanje inicijative: | – Vlada HNK/Županije – Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede HNŽ/K -Ministarstvo gospodarstva HNŽ/K – Skupština HNŽ/K -Vijeće za konkurentnost HNŽ/K |
||
Očekivana uloga Vijeća za konkurentnost: | – Sva tri Vijeća za konkurentnost (Općina Konjic, Jablanica i Prozor-Rama) će podržati inicijativu koja je u potpunosti u skladu sa odredbama Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji te Zakona o poticanju razvitka malog gospodarstva i zaštiti tradicionalnih djelatnosti (obrta) te će uputiti inicijativu na usvajanje općinskim vijećima. Po usvajanju Inicijative od strane općinskih vijeća 3 općine, sva tri Vijeća za konkurentnost će se zajedničkim dopisom obratiti Vijeću za konkurentnost HNŽ/K, Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede te Ministarstvu gospodarstva HNŽ/K sa zajedničkom platformom da se u Proračunu za 2015. godinu osiguraju novčana sredstva za poticaj poljoprivrede i raspiše javni poziv u skladu sa Zakonom. – Za ovu inicijativu Vijeća za konkurentnost mogu zatražiti i potporu poljoprivrednih udruga i poljoprivrednih proizvođača u svojim općinama. |
||
Očekivana uloga općinske uprave: | -Uputiti zajednički dopis (sve tri općine) prema Vladi HNŽ/K, -Pravovremeno organizirati sastanak sa ministrom u Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Ministarstvu gospodarstva gdje će se argumentirano inzistirati na dosljednoj provedbi odredbi Zakona o novčanim potporama u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji i prehrambeno-prerađivačkoj proizvodnji te Zakona o poticaju razvoja malog gospodarstva i zaštiti tradicionalnih djelatnosti (obrta). |
||
Vremenski okvir u kojemu se problem može riješiti: | – Do 10 mjeseci |
||
Očekivani rezultat i mogući pozitivni efekti rješavanja problema:
|
– Razvoj poljoprivrede u raralnim područjima sve tri općine – Povećanje zaposlenosti – Opstanak postojećih poljoprivrednih proizvoda i razvoj novih – Otvaranje novih kapaciteta – Unapređenje komercijalne poljoprivredne i prehrambeno-prerađivačke proizvodnje – Zaustavljanje negativnih trendova depopulacije -Poboljšanje uvjeta za stvaranje novih i razvoj postojećih mikro, malih i srednjih poduzeća i obrta (MSP) -Povećanje konkurentnosti (jačanje konkurentske sposobnosti) malog gospodarstva – Smanjivanje dugoročne i strukturne nezaposlenosti – Poboljšanje poslovnog okruženja -Zaustavljanje negativnih trendova odlaska mladih obrazovanih ljudi iz zemlje -Povećano ulaganje u istraživanje, razvoj i nove tehnologije -Razvoj klasterskih inicijativa -Lakši pristup izvorima financiranja, posebno za poduzetnike početnike -Očuvanje tradicionalnih i starih zanata i obrta. |