Cijene goriva ponovno ‘skočile’, slijede nova poskupljenja
Vozače u Bosni i Hercegovini u utorak su na benzinskim crpkama dočekale nove cijene goriva, potvrđeno je za Dnevni list iz Federalnog ministarstva trgovine. Prema obavještenjima o promjeni cijena i marži, koje su benzinske postaje dostavile Ministarstvu trgovine, gorivo je u Federaciji BiH poskupjelo u prosjeku za sedam feninga po litru.
Za dvije godine poskupljenje od 80 feninga
Cijena litra premium bezolovnog benzina (95), kreće se između 2,36 i 2,61 maraka po litru, dok litar dizela iznosi između 2,31 i 2,66 maraka po litru.
Rast cijena
“Vlada Federacije na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, donijela je odluku o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za naftne derivate, kojom je propisala privrednim društvima koja obavljaju trgovinu na veliko, maksimalnu visinu marži u apsolutnom iznosu od 0,06 maraka po litru derivata. Gospodarskim društvima koja obavljaju djelatnost trgovine na malo naftnim derivatima, određena je visina marže u apsolutnom iznosu od 0,25 maraka po litru derivata”, rekli su nam u Federalnom ministarstvu trgovine.
Ranije je naglašeno kako gospodarska društva, te pravne i fizičke osobe formiraju cijene slobodno prema uvjetima tržišta. Slična situacija s poskupljenjem goriva je i u Republici Srpskoj. Litar benzina u ovom entitetu trenutno košta između 2,34 i 2,43 maraka, a dizela između 2,32 i 2,45 maraka. Cijene tečnog naftnog gasa kreću se u rasponu 1,49-1,56 maraka, i to u ovisnosti od regije i distributera.
Prema podacima Zavoda za statistiku BiH, u prosincu prošle godine gorivo je u prosjeku koštalo oko 2,35 maraka, a u istom mjesecu 2020. čak 1,73 maraka.
Tri autoputa
U Udruzi potrošača Futura iz Mostara podsjećaju kako cijene goriva na crpkama rastu sukladno cijenama nafte na burzi, ali i sukladno trošarinama koje su bh. vlasti usvojile i naplaćuju.
“S trošarinama, mi na 50 maraka koje izdvajajmo za gorivo u vozilima, državi dajemo 24 marke. Nemamo proizvodnju goriva i ovisni smo o uvozu. Situaciju moramo početi regulirati zakonskom regulacijom, i to po mom sudu na način da naftu nabavljamo onda kada je najjeftinija, a kasnije je distribuiramo”, kaže predsjednik Udruge Marin Bago.
Posebno brine činjenica da su nepoznati ili zamršeni putovi novca koji žitelji izdvajaju za trošarine. On sigurno ne završava tamo gdje bi trebao.
“Mi smo dosad izdvojili ogromne iznose. Tim novcem smo mogli napraviti tri autoputa i danas se besplatno voziti njima. Ključno pitanje je što to sve plaćamo, jer ne dobivamo ono što bismo trebali. Pitanje je i zašto se strateški ne odredimo u gospodarenju putem robnih rezervi. Mijenjanje cijena energenata nažalost diktira mijenjanje cijena roba i usluga”, upozorio je Bago.
S poskupljenjem goriva, preostaje nam da ispratimo i povećanje cijena životnih namirnica i usluga. Već viđeno – tisuću puta.
AU: H. Ž.