Događa li se to samo u Banjoj Luci? Ukrao nogostup i naplaćivao ga godinama
Vlasnici poznatog banjolučkog motela „Golden Card“ u Banja Luci desetljećima svoje poslovno carstvo šire preko objekata koje su bespravno izgradili i za koje nemaju građevinske dozvole. Godinama su gradili bukvalno kako su htjeli, a realizirajući svoje ideje i poslovne planove često su radili na štetu Grada i građana, piše Capital.
To dokazuje i slučaj u ulici Dragana Bubića u naselju Lazarevo gdje je ova tvrtka otela trotoar od građana, ogradila ga željeznim stupićima i koristila ga kao dio svog privatnog parkinga na kojem je, da apsurd bude veći, nezakonito naplaćivala parkiranje za koji nisu imali građevinsku dozvolu.
Nakon što su mjesecima vršili pritisak na novu gradsku administraciju, inspekcijski organi su izašli na teren, a trotoar je preko noći oslobođen
Međutim, nelegalni parking za koji postoji rješenje o rušenju i dalje se koristi i naplaćuje. Oni koji su ga napravili rušenje odgađaju postupkom legalizacije koji su pokrenuli prije dvije godine, a koji je još u tijeku.
Ono na što mještani sumnjaju, a potkrepljuju opsežnom dokumentacijom koju su prikupili, je to da obitelj Arežina, u čijem je vlasništvu „Golden Card“, ima jake veze u Gradskoj upravi, jer im se toleriraju brojne nezakonitosti.
Njihovu sumnju podgrijava i to što su iz gradskih arhiva misteriozno nestali spisi koji bi to mogli dokazati.
Podaci do kojih je portal CAPITAL došao pokazuju kako je malo toga što su Arežine radile bilo u skladu sa zakonom.
Kako je „ukraden“ nogostup?
Nakon što je 2015. godine izgrađena ulica Dragana Bubića, pješaci su se mogli kretati samo lijevom stranom ako se promatra ulaz iz Srednjoškolske ulice, jer je imala trotoar.
Na desnoj strani nije bilo staze za pješake. Onaj tko je planirao ići tom stranom sapleo bi se o metalne stupiće kojima je omeđen ranije izgrađen parking u vlasništvu tvrtke „Golden Card“.
Preciznije, pješak koji je išao tom stranom morao je ići desnom prometnom trakom ili prolaziti kroz parking prostor.
Treće opcije nije bilo, osim da se prijeđe na suprotnu stranu ulice.
Sve je to kopkalo mještane koji su se udružili i krenuli u svojevrsnu istragu tijekom koje su kroz dokumentaciju otkrili kako je i desnom stranom trebao ići trotoar širine jednog i pol metra, ali on jednostavno nikad nije napravljen.
Točnije, kada se pogleda regulacijski plan i UT uvjeti, trotoar je uplanjen, ali stanje na terenu pokazuje nešto sasvim drugo, a to je da se tamo gdje bi trebao biti trotoar nalazi – parking.
Propust je, kako se ispostavilo, napravio izvođač radova koji je gradio ulicu, a kada su vidjeli koja je tvrtrka u pitanju mnogima je bilo jasno da se ništa nije dogodilo slučajno.
Grad je te 2015. godine posao povjerio tvrtki „Miloš impeks“ koja je također bila u vlasništvu porodice Arežina, a koja je kasnije pripojena „Golden Cardu“ i pravno prestala postojati.
Prema prostorno-planskoj dokumentaciji njihov zadatak je bio da izgrade petnicu širine 5,5 metara plus trotoare na obje strane široke po jedan i pol metar.
Međutim, oni su napravili trotoar samo s lijeve strane, ali na drugoj nisu uradili ništa.
Preciznije, stazu za pješake koja je ucrtana preko jednog dijela parkinga nisu napravili, a ranije postavljene stupiće nisu sklonili, pa su tako mještanima umjesto da im osiguraju nesmetan prolaz napravili svojevrsnu arhitektonsku barijeru.
Zašto nisu napravili trotoar znaju samo u tvrtki „Golden Card“
Novinar portala CAPITAL je u više navrata pokušao stupiti u kontakt, ali se na telefon nisu javljali, niti su na pitanja odgovarali.
Kako se saznaje, oni su nedavno angažirali radnike koji su isjekli stupiće i pomjerili ih za širinu trotoara prema parkingu, te tako formirali prostor za kretanje pješaka, što se može promatrati kao svojevrsno priznanje da su godinama uzurpirali prostor na koji nisu imali pravo.
Prema informacijama od mještana, inspektor gradske uprave ih je obavijestio kako su Arežine predočile dokumentaciju kojom dokazuju da su vlasnici zemljišta na kojem je trebao biti trotoar, što znači da Grad s njima nikada nije riješio imovinsko-pravne odnose.
Međutim, to nije spriječilo tadašnju gradsku administraciju da za ovu ulicu izda sve neophodne dozvole.
Komisija nije primijetila ništa sumnjivo
Kada je tvrtka „Miloš impeks“ završila izgradnju ulice, Gradskoj upravi su podnijeli zahtjev za upotrebnu dozvolu.
Zanimljivo je da je na teren tada izašla komisija koja je ustanovila kako je sve urađeno u skladu s tehničkom dokumentacijom i predložila da se izda dozvola za korištenje ulice.
Zvuči nevjerojatno, ali u foto dokumentaciju su priložili sliku na kojoj se jasno vidi kako na desnoj strani nema trotoara i kako su duž tog poteza postavljeni stupovi.
U Gradskoj upravi se pravdaju kako su vjerovali komisiji koja je izašla na teren i napravila izvješće
“Ovo odjeljenje je izdalo upotrebnu dozvolu za predmetnu ulicu, na osnovu izvješća komisije za tehnički pregled koja je dala pozitivan prijedlog. Napominjemo da se u skladu sa Zakonom o uređenju prostora i građenju upotrebna dozvola izdaje na osnovu zahtjeva investitora, odnosno vlasnika objekta ili njegovog pravnog sljedbenika. Nakon podnošenja zahtjeva Odjeljenje isti prosljeđuje komisiji za tehnički pregled koja utvrđuje da li su radovi izvedeni u skladu s građevinskom dozvolom i tehničkom dokumentacijom, te tehničkim normativima i standardima“, pravdaju se u nadležnom odjeljenju.
Inače, komisiju su činili zaposleni u Javnoj ustanovi „IMK“ koja je zbog brojnih kriminalnih radnji i nezakonitosti kasnije ugašena.
Kako se brojne stvari nisu poklapale, stanari ulice Dragana Bubića tražili su da se upotrebna dozvola preispita
U svom zahtjevu su naveli kako su uvidom u dokumentaciju uočili brojne nepravilnosti zbog čega sumnjaju kako vlasnik zemlje, koji je bio angažiran i kao izvođač radova na izgradnji ulice, nije ispoštovao plansku dokumentaciju.
“Trotoar koji je trebao biti izgrađen prema projektu prometnice prilikom izvođenja je prisvojen u sklopu nelegalnog parkinga. Izvođač i vlasnik nelegalnog parkinga, postavio je stupiće i bojom obilježio mjesto parkiranja na mjestu gdje je trebao biti trotoar“, navodi se u zahtjevu.
Odgovor su dobili prije nekoliko dana. Međutim, umjesto da se slučaj rasvijetli, njihove sumnje u zakulisne radnje ljudi iz gradske administracije i „Golden Carda“ su samo još više podgrijane.
Naime, po njihovom zahtjevu je reagirao urbanističko-tehnički inspektor koji je htio provjeriti građevinsku dozvolu za ulicu, ali je nije pronašao u arhivu
“Prometnica je izgrađena na osnovu građevinske dozvole, ali nije izvršen uvidu spis jer je isti nedostupan u arhivi gradske uprave“,navodi se u dopisu građanima koji potpisuje inspektor Dragan Rokić.
Kako dokumentacije nije bilo, na lice mjesta je poslat geometar da izvrši obilježavanje parcele koja bi trebala predstavljati javnu prometnicu. Ispostavilo se da su građani bili upravu.
“Geometar je izvršio označavanje parcele te su nakon toga N.N. osobe izvršil4 uklanjanje metalnih stupića i iste premjestila na označenu granicu parcele. Izvršen je inspekcijski nadzor pri čemu je utvrđeno da su metalni stupići premješteni, čime se oslobodio asfaltni dio u širini od 1,5 metara, odnosno formirana je pješačka komunikacija“, poručio je mještanima inspektor Rokić.
Ono čega se sada svi oni koji žive u ovom naselju pribojavaju jeste mogućnost da upotrebna dozvola za ovu ulicu bude poništena, jer su građevinske dozvole za stambene zgrade u kojima žive izdate upravo na osnovu te upotrebne dozvole.
Grade „na divlje“ pa se legalizacijom brane od rušenja
Dok mještani vode bitku za poštovanje reda i propisa, u „Golden Cardu“ pokušavaju legalizirati ono što su nezakonito gradili, a toga, bar prema onome što je portal CAPITAL prikupio, ima poprilično puno.
Drugim riječima, većina onog što je obitelj Arežina izgradila bilo je „na divlje“ bez neophodnih dozvola.
Među brojnim objektima je spomenuti parking za koji je gradska inspektorica Biljana Dragonjić 14. srpnja ove godine donijela Rješenje o rušenju jer nije posjedovao građevinsku dozvolu. Također, kaznila ih je i sa 5.000 maraka.
Međutim, da stvar bude zanimljivija, ona je istog dana pobila svoju Odluku i donijela Zaključak kojim se obustavlja postupak po zahtjevu investitora.
Naime, kako se ispostavilo „Golden Card“ je još u travnju 2019. godine podnio zahtjev za legalizaciju parkinga, a po Zakonu o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata ima pravo obustaviti postupak rušenja dok se postupak legalizacije ne okonča.
Riječ je o parkingu na kojem se godinama obrtao novac i vršila naplata mimo zakona, jer ovu djelatnost do skoro nitko osim grada nije mogao obavljati.
Ipak, u „Golden Cardu“ su pronašli začkoljicu, pa su parking mjesta kupcima fakturirali kao „zakup dijela zemljišta“ i tako pokušali legalizirati ovaj biznis.
Pored parkinga, postoji još osam objekata među kojima je i motel i restoran, a za koji su nedavno izdana rješenja u rušenju.
Međutim, kao i u prethodnom slučaju i ta Rješenja su stavljena van snage, jer su nelegalni graditelji podnijeli zahtjev za legalizaciju.
S obzirom na to da je motel izgrađen prije najmanje 20 godina, zanimljivo je kako se u nelegalnom objektu moglo legalno raditi dva desetljeća.
U Gradskoj upravi to nisu znali objasniti
Po pravilu, svaki ugostiteljski objekt trebao bi prije početka rada dobiti Rješenje nadležnog odjeljenja o ispunjenosti minimalnih tehničkih uvjeta, gdje bi se trebalo izaći na teren i izvršiti detaljna kontrola između ostalog i je li objekt izgrađen u skladu sa zakonom.
Ako se uzme u obzir model ponašanja gradske administracije prema poslovima obitelji Arežina, može se doći do zaključka da im je i u ovom slučaju neko vjerojatno progledao kroz prste.
Inače, kako se doznaje, u vezi ovog slučaja, ali i brojnih drugih nezakonitosti vezanih za prostorno-plansku dokumentaciju u ulici Dragana Bubića, u Gradskoj upravi je održano nekoliko sastanaka između mještana i nadležnih ljudi na čelu s gradonačelnikom Draškom Stanivukovićem.