Država ne želi spriječiti rast cijena goriva
Zbog nezapamćenih poskupljenja goriva, građani i prevoznici u Bosni i Hercegovini počeli su gasiti motore, a prognoza je da će cijena dizela i benzina nastaviti rasti i da će uskoro premašiti četiri marke.
Litar benzina trenutno se prodaje po cijenama između 3,39 i 3,49, a dizela između 3,49 i 3,59 maraka, a do prije par dana goriva su u prosjeku koštala 3,39 KM. Vozači su se, prije desetak dana, našli na udaru još jednog poskupljenja, od pet feninga po litru.
Gasi motore!
Motore gase i gospodarstvenici, koji nikad nisu bili u težoj situaciji. Od ožujka ove godine, kada su krenula poskupljenja goriva, broj prevoznika je, praktično, prepolovljen.
“Danas naša udruga broji između 400 i 500 članova, što je duplo manje nego u ožujku, kada je počela rusko-ukrajinska kriza i kada su krenula poskupljenja goriva i ostalih roba. U ožujku smo organizirali prosvjednu vožnju u Banjoj Luci, tražeći da država reagira u pogledu ukidanja akciza, ali nažalost, po ovom pitanju do danas ništa nije urađeno, niti ima naznaka da će se nešto promijeniti, naglašava predsjednik Udruge prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS-a”, Nikola Grbić.
Makroekonomski analitičar Igor Gavran za dio poskupljenja “krivi“ trend u svijetu koji je prisutan, ali to kako kaže nije i ne može biti izgovor za cijene koje imamo u Bosni i Hercegovini
“Naš standard je među najnižim, pa su za ovakve cijene danas, krive i naše vlasti, koje kako vidimo ne čine ništa da bi bilo drugačije ili bolje. One mogu djelovati. Mogle bi recimo na državnoj razini donijeti mjere koje se odnose na dadžbine koje ulaze u cijenu goriva. To su prije svega akcize, a dijelom i PDV. Dio odgovornosti imaju i entitetske vlasti prilikom kontrole cijena i marži”, navodi Gavran.
Kao dobre primjere naveo je neke od zemalja regije. Hrvatska, napominje, mjerama demantira naše vlasti koje odavno tvrde kako bi promjene cijena goriva na niže, zahtijevale duži period inplementacije.
“Njihov premijer najavi mjere i one se sutra odraze na cijenu goriva. Dakle, kada se želi i može sve se na vrijeme i brzo može regulirati i riješiti u korist građana. Naše vlasti nisu suspendirale akcize. Nemamo ni utvrđenu maksimalnu cijenu goriva, što u Hrvatskoj, Mađarskoj i Sloveniji također postoji. Čak u Mađarskoj domaći građani dosta jeftinije plaćaju gorivo od stranaca. Ako vidite da netko u okruženju poduzima korake koji su bili predloženi i vama, a vi ste ih odbili poduzeti, te uz sve vidite i da te mjere imaju efekta, onda se ne možete pravdati nedostatkom znanja. To jasno daje efekte i može se učiniti. Jasno je dakle da naše vlasti to ne žele. A logika kaže da vjerojatno ne žele jer rastu proračunski prihodi, kojih se oni ne žele odreći”, ističe Gavran.
Poskupilo je sve!
Dodatne muke građanima Bosne i Hercegovine zadalo je to što sve robe sukladno rastu cijena goriva, poskupljuju iz dana u dan. Potrošačka košarica je, recimo u Mostaru, već prešla 2600 KM, što je nezapamćeno i alarmantno.
“Cijene prevoza su s porastom cijena goriva, naravno, skočile i sada imamo nove probleme. Nedavno smo svjedočili povećanju cijena i taksi usluga. Neke informacije možda nisu dostupne građanima, ali gospodarstvenici najbolje znaju kako im je i koliko se rast cijena goriva odražava na cijene prevoza roba. Povećani su i troškovi u lancu snabdijevanja. Imamo u javnosti informacije kako cijene rastu, a imamo i onaj dio u trgovini gdje se kompletna ova situacija zloupotrebljava, pa se povećavaju cijene i onih roba za koje se ni slučajno ne bi smjele povećati”, rekao je Gavran.
Nažalost, divljanje cijena, nebriga vlasti i odnos koji je svakog dana sve beobrazniji i beskrupulozniji, građani ne sankcioniraju, pa još uvijek izostaje i najmanji vid bunta. Sve je dobro, kako domišljati kažu, dok ne puca!
H. Ž.