Europski ured za borbu protiv prijevara istražuje Autoceste

Europski ured za borbu protiv prijevara istražuje Autoceste

Europski ured za borbu protiv prijevara (OLAF) već mjesecima vodi istragu protiv Autocesta FBiH, odnosno aktualnog direktora tog federalnog javnog poduzeća Elmedina Volodera, saznaje Fokus.ba.

Konkretno, OLAF je otvorio istragu o potencijalnoj korupciji, prijevarama ili drugim nezakonitim radnjama u realizaciji izgradnje Autoputa na Koridoru 5c na dionici Tunel Kvanj – Buna.

Fokus.ba u posjedu je dokumenta iz Europskog ureda za borbu protiv prijevara naslovljenog direktoru Autocesta FBiH Elmedinu Voloderu u kojem se on obavještava da je protiv njega otvorena istraga o potencijalnoj korupciji i prijevarama.

Slučajno ili ne, neposredno nakon što je OLAF otvorio istragu protiv Volodera i Autocesta poništen je raniji natječaj koji je bio raspisan 30. prosinca 2019, te je raspisan novi?!

Volodera se, stoji u dokumentu OLAF-a, tereti da je kolovozu prošle godine godine, usred evaluacije ponuda za izgradnju ove dionice, poslao pismo povjerenstvu za ocjenu ponuda u kojem im daje uputstva da moraju isključiti ponuđača Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi A.S. (Turska) – Azvirt Limrted Liability Company (Azerbejdžan) i Hering d.d. (Široki Brijeg, BiH).

Upravo je to bio ponuđač, ističe se u dokumentu OLAF-a, koji je imao najnižu ponudu. Ponuđač kojeg su na kraju izabrale Autoceste FBiH bio je konzorcij China Second Metallurgy Group Co.Ltd (Kina) & Guizhou Transportation Planning Survey – Dizajn Academe Co. Ltd (Kina). Iz OLAF-a kažu da je ovaj ponuđač dao ponudu koja nije bila u skladu s uslovima natječaja.

Fokus.ba došao je i u posjed navedenog pisma Elmedina Volodera

U njemu Voloder nalaže povjerenstvu da do kraja radnog dana (6. kolovz 2021.) donese konačnu odluku i preuzme odgovornost i posljedice donošenja te odluke.

U ovom pismu Voloder formulira potez povjerenstva, pa navodi da će, bez obzira kakvo pojašnjenje od navedenog ponuđača bilo, ono rezultirati odbijanjem ponude. Prethodno je naveo da je povjerenstvo konstatiralo da ovaj ponuđač svjesno dovodi Autoceste u položaj da može doći do značajne izmjene konačne cijene radova.

Međutim, u kronologiji koju je u dopisu Voloderu naveo OLAF, vidljivo je kako je došlo do ove situacije

Kako ističu, 30. prosinca 2019. godine JP Autoceste FBiH raspisale su natječaj za izgradnju dionice Tunel Kvanj – Buna ukupne dužine 5,25 kilometara, a koja je financirana iz ugovora o kreditu potpisanog s Europskom investicionom bankom (EIB). Rok za podnošenje ponuda bio je 24. veljače 2020. godine.

U okviru Autocesta formirano je povjerenstvo za ocjenu ponuda koju je činilo pet zaposlenika tog javnog poduzeća. To povjerenstvo komisija, navode iz OLAF-a, trebalo je biti nezavisno i slobodno kada je riječ o vanjskom utjecaju. Ocjenjivanje ponuda podijeljeno je u dvije faze, tehnička procjena i financijska procjena.

Dana 19. svibnja 2020. povjerenstvo je provelo online otvaranje tehničkog natječaja u prostorijama Autocesta.

Pristiglo je devet ponuda

“Financijske ponude otvorene su 5. ožujka 2021. i Autoceste su sačinile izvješće o evaluaciji natječaja 16. studenog 2021. godine. Autoceste su zaprimile ukupno devet ponuda u rasponu cijene od 90.934.999 eura do 171.144.602 eura bez PDV-a. U početku je najniža ponuda bila ona konzorcija Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi A.S. (Turska) – Azvirt Limrted Liability Company (Azerbejdžan) i Hering d.d. (Široki Brijeg, BiH)”, navode iz OLAF-a.

Voloder direktor

No iz OLAF-a potcrtavaju da je 23. lipnja 2021. usred procedure evaluacije rukovodstvo Autocesta zamijenilo kompletan sastav povjerenstva za evaluaciju! Treba podsjetiti da je Vlada FBiH 10. lipnja, dakle 13 dana prije ovog poteza, Volodera imenovala za v. d. direktora Autocesta FBiH.

“Iako je ponuđač Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi A.S. (Turska) – Azvirt Limrted Liability Company (Azerbejdžan) i Hering d.d. (Široki Brijeg, BiH) imao najnižu ponudu, tijekom postupka evaluacije taj je ponuđač ekspresno povukao svoju ponudu.

Tijekom postupka evaluacije ponuda bilo je pokušaja generalnog direktora Autocesta, kao i šefa Službe za međunarodne nabavke, da utječe na odluku povjerenstva za evaluaciju da ne bi bio izabran ponuđač Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi A.S. (Turska) – Azvirt Limrted Liability Company (Azerbejdžan) i Hering d.d. (Široki Brijeg, BiH)”, ističu iz OLAF-a.

Zašto OLAF istražuje korupciju i moguće prijevare kod izgradnje ove dionice na tlu BiH?

Jer je riječ o sredstvima Europske investicione banke, odnosno EU. Naime, OLAF ima ingerencije da vodi istrage i o korupciji i prihevarama sa sredstvima EU i izvan EU, što naprimjer nije slučaj za malverzacije kod izgradnje dionice Vranduk – Ponirak, o čemu je pisao Fokus.ba, jer je tu riječ o kreditu OPEC-a, dakle Saudijske Arabije, Kuvajta i sl.

Fokus.ba obratio se OLAF-u upitom u vezi sa istragom u Autocestama, no naveli su da ne komentiraju istrage koje su u toku kako bi sačuvali njihov integritet.

Iz Autocesta su, na upit da prokomentiraju istragu koju protiv Volodera i tog javnog preduzeća vodi OLAF, za Fokus.ba kazali da su natjčaj u ožujku poništili „jer je postupak imao niz manjkavosti koje su se pokušale otkloniti, ali bez uspjeha“.

“Nepravilno pripremljen natječaj i rizik da se izabere izvođač doveli su do nerazumnog roka za odabir izvođača radova, zbog čega bi rok za gradnju kao i sama cijena izvođenja bili izvan kontrole investitora. Banka kreditor, Europska investiciona banka, razumjela je razloge poništenja postupka te podržala stajalište da se ide s ponovnim, ubrzanim, postupkom za odabir izvođača radova za tu poddionicu. U vezi s tim, početkom kolovoza ove godine JP Autoceste FBiH objavilo je novi međunarodni natječaj za izbor izvođača radova koji je pripremilo u konzultaciji s Evropskom investicionom bankom. Rok za dostavljanje ponuda je 10. listopad 2022. godine”, kazali su iz Autocesta FBiH.

Nisu se u okviru Fokusovih pitanja očitovali na samu istragu OLAF-a, odnosno postupke direktora Autocesta FBiH

Kada je riječ o djelovanju OLAF-a, treba naglasiti da su domaće policijske, pravosudne pa i institucije vlasti u BiH dužne surađivati s ovom europskom institucijom radi neometane istrage.

Štoviše, ukoliko se fizičko lice, pravno lice ili neko treće lice protivi provjeri ili inspekciji na licu mjesta, organi Bosne i Hercegovine, postupajući u skladu s nacionalnim pravilima i propisima, dužni su pomoći Europskoj komisiji ili OLAF-u, kako bi im omogućili da ispune svoju dužnost vršenja provjere ili inspekcije na licu mjesta.

O tome šta znači istraga OLAF-a najbolje ilustriraju pravosudni procesi i uhićenja u Hrvatskoj

Prošli tjedan je hrvatski tjednik „Nacional“ objavio informaciju da revizori Europske komisije provjeravaju kako je i u kojim okolnostima Vlada Andreja Plenkovića u ožujku 2020. godine bez javnog poziva nabavila oko 20 tona medicinske opreme iz Kine za borbu protiv koronavirusa, a za šta je iz europskih fondova plaćeno oko 50 milijuna eura.

Osim europskih revizora istragom se, prema informacijama „Nacionala“, bavi i OLAF, jer su, kao i u slučaju dionice Tunel Kvanj – Buna u pitanju europska sredstva, zaključuje Fokus.

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar