Ida Fazlić iz BiH u timu znanstvenika koji su otkrili tajnu čuvene Mona Lise
Mali uzorak iz skrivenog kutka “Mona Lise” otkrio je veliku tajnu. Čuveni eksperimentalni umjetnik naslikao je portret iz 16. stoljeća koristeći spoj olova koji ranije nije bio otkriven na slikama talijanske renesanse.
Koristeći rendgenske zrake i infracrvenu spektroskopiju za analizu kemijskog sastava da Vincijeve mješavine boja, znanstveni tim (uključujući Idu Fazlić iz BiH) u Francuskoj i Britaniji ispitali su mikroskopske fragmente iz “Mona Lize” i “Posljednje večere”, još jednog od najpoznatijih umjetnikovih djela, napisao je na Facebooku Edhem Čustović, Tuzlak koji živi u Australiji gdje radi na La Trobe sveučilištu.
Prema studiji objavljenoj u srijedu u Journal of the American Chemical Society, otkriveni su dokazi ne samo bijelog olovnog pigmenta i ulja u sloju ispod umjetničkog djela, nego i olovnog oksida, narančastog pigmenta koji je pomogao da se boja osuši i učini je gušćom.
Mnoga djela iz da Vincijevog vremena, uključujući “Mona Lizu”, bila su naslikana na drvenim pločama. Studija je zaključila da je umjetnik, također inženjer, vjerojatno dodao olovni oksid kako bi stvorio neprozirnu pripremnu podlogu dovoljno gustu da prekrije drvo, prenosi Klix.ba.
Istraživanje odražava kontinuiranu fascinaciju čuvenom slikom, koja se smatra arhetipskim remek-djelom talijanske renesanse.
Ikonična Mona Liza Leonarda da Vincija je najpoznatije, najprepoznatljivije i kopirano umjetničko djelo na svijetu. Slikana između 1503. i 1519. godine, stoljećima je bila u vlasništvu francuske kraljevske obitelji. Oslobođena od strane revolucionarnih snaga, slika je nakratko krasila Napoleonovu spavaću sobu, a zatim je postavljena u muzeju Luvru.
https://x.com/artmajeur/status/1712399546897035462?s=20
Ida Fazlić je rođena i odrasla u Brčkom
Dodiplomske studije u konzervaciji i restauraciji kulturno-povijesnog naslijeđa je započela 2014. godine na Akademija likovnih umjetnosti i Prirodno-matematicki fakultet Sarajevo. 2017. godine upisala je magistarske studije iz Nauke i tehnologije u konzervaciji kulturnog naslijeđa na Università Ca’ Foscari Venezia.
U tijeku te dvije i pol godine je istraživala djela suvremene umjetnosti, te dobila po prvi puta priliku da surađuje sa međunarodno priznatim znanstvenicima i konzervatorima. Specijalizirala se za NMR analizu sušećih ulja koji se koriste kao vezivo u uljanim slikama i igraju važnu ulogu u reakcijama i starenju takvih djela.
Uz to je odradila i dvomjesečni staž kroz Erasmus + internship program u Kunsthistorisches Museum Vienna muzeju u Beču gdje je dobila priliku da asistira u analizama Caravaggiove slike “David sa glavom Golijata”.
U ožujku 2021. godine je započela doktorske studije pri European Synchrotron Radiation Facility – ESRF u Grenoblu 🇫🇷, Rijksmuzeju i AkzoNobel-u. Student je University of Amsterdam / Universiteit van Amsterdam. Fokus njenog doktorskog istraživanja su interakcije sikativa i ulja, te njihovi produkti i uloga u slikarstvu.