REVIZIJA: Što je radio Zavod zdravstvenog osiguranja HNŽ-a

REVIZIJA: Što je radio Zavod zdravstvenog osiguranja HNŽ-a

Financijska revizija Zavoda zdravstvenog osiguranja Hercegovačko-neretvanske županije za 2022. godinu pokazala je kako odredbe zaključenih ugovora sa zdravstvenim ustanovama prošle godine u vezi uplate sredstava na račun Zavoda po osnovu naplaćene participacije kao i dostavljanju izvještaja o naplaćenoj participaciji, nisu u skladu s odredbama Odluke o premiji – učešća osiguranih osoba Zavoda u troškovima zdravstvene zaštite na području županije, koju je donijela Vlada HNŽ-a, u dijelu reguliranja obveze zdravstvenih ustanova u vezi uplate prihoda od naplaćene participacije Zavodu.

Ugovaranje usluga

”Provedenom revizijom, utvrdili smo da Zavod, prilikom planiranja pripadajućih sredstava i ugovaranja zdravstvenih usluga sa zdravstvenim ustanovama na području županije za 2022. godinu, iako je trebao, nije donio Program zdravstvene zaštite o pružanju zdravstvenih usluga na području Županije za 2022. godinu, jer nadležni ministar zdravstva nije donio plan i program mjera zdravstvene zaštite.

Također, Zavod nije primijenio Naredbu federalnog ministra zdravstva o standardima i normativima zdravstvene zaštite iz obveznog zdravstvenog osiguranja u FBiH i Jedinstvenu metodologiju, što nije u skladu s članom 35. Zakona o zdravstvenom osiguranju i članom 52. Zakona o zdravstvenoj zaštiti.

Konstatirano je da Zavod ugovaranje usluga zdravstvene zaštite na području HNŽ-a sa zdravstvenim ustanovama zaključivao na osnovu Smjernica Upravnog odbora za obračun sredstava za financiranje usluga zdravstvene zaštite, Odluke Vlade o osnovama, kriterijima, mjerilima za zaključivanje ugovora sa zdravstvenim ustanovama koje osiguravaju usluge zdravstvene zaštite, a financiraju se iz sredstava Zavoda i Odluke o izboru zdravstvenih ustanova sa kojima će Zavod zaključiti ugovore o pružanju zdravstvenih usluga za 2022. godinu, a ne putem javne nabavke kako je propisano odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti.

Zavod je tijekom 2022. godine zaključio sa zdravstvenim ustanovama anekse ugovora o pružanju zdravstvene zaštite za 2022. godinu kojima su odobrena dodatna sredstva u iznosu 13.000.000 KM, bez adekvatne dokumentacije koja potvrđuje način na koji je izvršena raspodjela sredstava zdravstvenim ustanovama”, stoji u pojašnjenju revizora.

Uplate

”Uvidom u dostavljenu dokumentaciju konstatirali smo da je samo šest zdravstvenih ustanova tijekom 2022. godine (od toga su tri zdravstvene ustanove izvršile dvije polugodišnje uplate) uplaćivalo naplaćenu participaciju na račun Zavoda sa dostavljenim izvještajima o naplaćenoj participaciji”, stoji u Izvještaju o financijskoj reviziji Zavoda uz opasku da ”nije prezentirana dokumentacija da je Zavod poduzimao aktivnosti prema zdravstvenim ustanovama u cilju ispunjenja obveza definiranih zaključenim ugovorima, niti da je da je vršena kontrola naplaćene participacije u zdravstvenim ustanovama od strane Zavoda”.

Revizori upozoravaju i kako nije sačinjen godišnji izvještaj o radu Zavoda za 2022, što nije u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju kao i da Zavod nije primjenjivao Naredbu federalnog ministra zdravstva o standardima i normativima zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja u FBiH i  jedinstvenu metodologiju kojom se bliže utvrđuju kriteriji i mjerila za zaključivanja ugovora sa zdravstvenim ustanovama prilikom određivanja pripadajućih sredstava i ugovaranja obavljanja zdravstvenih usluga na području HNŽ-a za 2022. godinu, kao i za dodatno odobrena sredstva zdravstvenim ustanovama u ukupnom iznosu od 13.000.000 KM.

Navodeći kako to nije u skladu sa Zakonom o zdravstvenom osiguranju i Zakonom o zdravstvenoj zaštiti, revizori ističu i kako nije sačinjen plan i program redovnih kontrola za 2022. godinu, zbog čega nije vršeno praćenje i kontrola izvršenja rashoda zdravstvene zaštite ukupne vrijednosti 134.998.121 KM.

Popis potraživanja

To pak nije u skladu s Pravilnikom o načinu provođenja nadzora i kontrole i zaključenim ugovorima sa zdravstvenim ustanovama u HNŽ-u. Uz to, popis potraživanja, kratkoročnih obaveza, kratkoročnih razgraničenja i vanbilančne evidencije nije izvršen, niti je izvršeno usklađivanje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH. Dodaje se i kako rashodi po osnovu međunarodnih ugovora o socijalnom osiguranju nisu knjigovodstveno evidentirani niti priznati na osnovu nastanka poslovnog događaja, što je propisano Zakonom o proračunima.

”To je imalo za posljedicu da su rashodi precijenjeni za 290.730 KM. Osim toga, nisu evidentirane obveze po istom osnovu koje se odnose na 2022. godinu, zbog čega su obaveze podcijenjene za 1.759.193 KM, što nije u skladu sa Zakonom o proračunima u FBiH. Stalna sredstva na datum bilansa podcijenjena su za 1.524.598 KM s obzirom na to da nije izvršena revalorizacija, iako je, prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, rast cijena proizvođača industrijskih proizvoda u 2022. godini iznosio 17,4%”, navodi se u revizorskom izvješću o poslovanju Zavoda.

Direktorica

Dodaje se kako to nije u skladu s odredbama Uredbe o računovodstvu proračuna u FBiH, Pravilnika o knjigovodstvu proračuna u FBiH i Računovodstvenih politika Zavoda, kojima je propisano da se revalorizacija vrši ako je inflacija na godišnjoj razini, mjerena rastom cijena, viša od 10% ili 10% i više, kumulativno od posljednje promjene vrijednosti sredstava. Revizori navode i kako je Vlada HNŽ-a je 9. 12. 2022. godine privremeno imenovala Anu Vidačak za direktoricu Zavoda, do okončanja postupka izbora i imenovanja direktora, a najduže na period do tri mjeseca.

”Nakon njenog imenovanja, Upravni odbor nije zaključio novi ugovor o radu s privremeno imenovanom direktoricom, koja je zaposlenica Zavoda na radnom mjestu savjetnika za zdravstveno osiguranje. Nakon isteka perioda do tri mjeseca, Vlada HNŽ-a nije imenovala direktora Zavoda”, stoji u revizorskom izvješću.

Između ostalog, revizori su uočili kako se vođenje evidencija o radnom vremenu vrši na način da je kod svih zaposlenika iskazano identično dnevno radno vrijeme u trajanju od 7 h i 30 minuta, zbog čega su izrazili ”sumnju u njihovu vjerodostojnost”.

Isplate uposlenicima

U obrazloženju Odluke o odobravanju isplate dodatnih sredstava zaposlenicima, navedeno je da su ostvarene značajne uštede tijekom 2022. godine (13.000.000 KM koja su doznačena bolnicama), za što nije prezentirana adekvatna dokumentacija.

”Zbog toga ne možemo potvrditi opravdanost isplate dodatnih sredstava na osnovnu plaću svim zaposlenicima Zavoda. (…) Shodno navedenom isplata dodatnih sredstava na osnovnu plaću svim zaposlenicima u bruto iznosu 83.287 KM po osnovu ostvarenih planiranih aktivnosti, ušteda, racionalizacije i inovacija u procesu rada, nije isplaćena u skladu s Pravilnikom o radu”, navodi se.

Također, revizori su utvrdili kako nisu stečeni uvjeti da Zavod sačini program zdravstvene zaštite s obzirom na to da plan i program mjera zdravstvene zaštite na području HNŽ-a, koji se utvrđuje na prijedlog Zavoda za javno zdravstvo, nije donio nadležni ministar zdravstva. Dodaje se i kako Zavod financira kapitalna ulaganja u zdravstvene ustanove po osnovu obaveza koje je preuzeo i izmiruje od HNŽ-a (krediti Saudijskog fonda za razvoj i kredit Export-import banke Republike Koreje), iako je financiranje ovakvih ulaganja u zdravstvo isključiva obaveza osnivača.

Nagrade za staž, pokloni djeci…

Naknade troškova zaposlenih iskazane su u iznosu od 828.418 KM, od čega se na naknade za topli obrok odnosi 330.418 KM, jubilarne nagrade za staž u radu, pokloni djeci i slično 225.360 KM, naknade za prijevoz s posla i na posao 89.194 KM, regres za godišnji odmor 85.336 KM, otpremnine zbog odlaska u penziju 57.481 KM i pomoći u slučaju smrti i ostalih bolesti 40.629 KM. Obračun i isplata ovih naknada vrše se u skladu s Pravilnikom o radu.

Naknada za topli obrok iskazana u iznosu od 330.418 KM se obračunavala i isplaćivala u visini od 1% prosječne neto plaće isplaćene u FBiH prema posljednjim objavljenim podacima Federalnog zavoda za statistiku. Naknada za regres iskazana je u iznosu od 85.336 KM za 159 zaposlenika, a isplata ove naknade je izvršena po osnovu Odluke direktora od 30. 6. 2022. godine u visini od 50% prosječne tromjesečne prosječne plaće u Federaciji BiH prema posljednjem podatku Federalnog zavoda za statistiku.

Jubilarne nagrade i darovi iskazani su u ukupnom iznosu od 233.103 KM, a odnose se na jednokratnu pomoć zaposlenicima (170.640 KM), naknade za blagdane isplaćene (54.720 KM),jubilarne nagrade i poklone (7.743 KM).

Direktor je na  osnovu Uredbe o pomoći stanovništvu uslijed rasta indeksa potrošačkih cijena Vlade FBiH,18 donio 3. 10. 2022. godine Odluku o isplati jednokratne pomoći u visini od 1.080 KM po zaposlenom, te je po ovom osnovu isplaćeno ukupno 170.640 KM za 158 zaposlenika.

Novčana sredstva za isplatu ove pomoći, osigurana su Financijskim planom Zavoda za 2022. godinu na poziciji 611000-Plaće i naknade troškova zaposlenih. Odlukom direktora od 29. 11. 2022. godine, povodom blagdana isplaćeno je po 342 KM za 160 zaposlenika Zavoda. Izdaci za ugovore o djelu iskazani su u iznosu od bruto 105.849 KM, od čega se na neto naknade odnosi iznos od 94.707 KM.

Ove naknade obračunate su i isplaćene po osnovu 50 ugovora o djelu koje je Zavod zaključio u 2022. godini sa izvršiocima za konzultantske usluge, usluge edukacije zaposlenika, obavljanje poslova distribucije premije osiguranja i drugo.

 

Foto: Ilustracija/Ramski Vjesnik 

Izvor: Bljesak.info

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar