Federalna vlast do kraja veljače ili raspad parlamentarne većine!
Nakon što su izabrani čelnici FBiH, Marinko Čavara, Melika Mahmutbegović i Milan Dunović i imenovan Denis Zvizdić za mandatara Vijeća ministara BiH, slijedi završni proces raspodjele pozicija.
Novi šef izvršne vlasti u FBiH Marinko Čavara čvrsto vjeruje da će komplicirani posao uspostave vlada biti proglašen okončanim do konca veljače.
Po svim raspoloživim detaljima i objektivnim analizama, ključni će biti odnosi i stavovi čelnika HDZ-a BiH Dragana Čovića i DF-a Željka Komšića.Posebno se to odnosi na Vladu FBiH. Od ranije je poznato da su i Čović i Komšić zagovarali gotovo ultimativni stav kako u budućoj federalnoj Vladi žele po najmanje šest ministarstava. U zadnjih nekoliko dana, međutim, njih dvojica uopće ne opterećuju javnosti oko tih maksimalističkih apetita s tim da najbliži suradnici Dragana Čovića, poput federalnoga predsjednika Čavare, i dalje tvrde kako će HDZ BiH inzistirati na pet hrvatskih i jednom srpskom ministarstvu.
Dva bloka
Zanimljivo je, međutim, jedno vrlo znakovito i mora se priznati racionalno promišljanje, sada već bivšega državnoga premijera, Vjekoslava Bevande, koji je i blizak suradnik Dragana Čovića. Bevanda je poručio kako je za HDZ BiH minimum pet hrvatskih ministarstava, dok se o svemu drugome može razgovarati. U političkim krugovima se takav stav tumači i kao moguće Čovićevo odustajanje od šestoga ministarstva, odnosno kao spremnost za končani kompromis oko formiranja Vlade FBiH i raspodjele resora. Analitičari su također primijetili kako ima vrlo malo službenih kontakata između Čovića i Komšića, za razliku od otvorene svakodnevne linije između Čovića i Izetbegovića. Istina, zajednički prostor im ide na ruku i vođe SDA i HDZ-a BiH se kao članovi državnoga Predsjedništva, ako ništa, svakoga dana makar mimoiđu negdje na hodnicima, međutim, ignoriranje čelnika DF-a se u nekim krugovima tumači Čovićevom pregovaračkom strategijom po kojoj HDZ BiH sa svojim partnerskim strankama iz HNS-a čini jedan blok u pregovorima, a kojem opet pripada, po njima, određeni broj ministarstava. Pojednostavljeno, Čović želi predstaviti da njegova stranka nema, a niti može imati bilo kakve probleme s DF-om oko broja i raspodjele ministarstava. On, dakle, jasno prebacuje lopticu na drugu stranu i zagovara tezu da su SDA i DF jedan, bošnjački, blok koji između sebe treba podijeliti tu bošnjačku kvotu ministarstava. Da se radi doista o takvoj taktici, svjedoče i neki primjeri. Naime, gdje god se iz DF-a pojavi zahtjev o nekom ministarstvu, kao što je to bilo, primjerice, nedavno kod pokušaja raspodjele resora u HNŽ-u i kad se proces paralizira, iz HDZ-a BiH jasno poruče kako to DF treba rješavati sa SDA. Faktura zvana DF se automatski isporučuje u SDA. Eto, Izetbegović i Čović su u srijedu otpočeli bilateralne pregovore o raspodjeli pozicija, a navodno se kasnije pridružio i Komšić. I to dokazuje kako Čović gdje god može zaobilazi Komšića i odgovornost u rješavanju sporova i donošenja odluka prebacuje na SDA, odnosno u paketu na SDA i DF kao jednu blokovsku cjelinu. Ostaje za vidjeti kako će na te svojevrsne političke provokacije reagirati temperamentni Željko Komšić koji je i inače prepoznatljiv po "kratkom fitilju".
Podjela vlasti
Inače, u javnom mnijenju dominira pretpostavka da će se Vijeće ministara puno lakše formirati od Vlade FBiH. Na državnoj razini je i manje ministarstava. Tu je i Savez za promjene tako da ne bi trebalo biti nekih nepremostivih prepreka. S obzirom da se entitetska i državna vlast praktično prave u paketu, posve je jasno da sve ovisi o dogovoru u FBiH. Ako se SDA, HDZ BiH i DF dogovore oko federalne Vlade, isti model će se po svoj prilici primijeniti i na Vijeće ministara BiH. Javnost s velikim zanimanjem očekuje prve službene stavove i efekte oko pregovora Izetbegovića, Čovića i Komšića. Iako strah od blokada naravno postoji, svi bi željeli da se vlast brzo formira i započnu najavljeni reformski potezi. Kad god se kalkulira s mogućim incidentnim situacijama za pregovaračkim stolom, broj i kvaliteta ministarskih fotelja je nezaobilazna kapsula. Politički analitičari u svojim raščlambama pokušavaju neopterećeno odgonetnuti što bi kojoj stranci bilo u interesu poklopiti od ponuđenih resora, koja od sastavnica nove parlamentarne većine može više, a koja manje povući na reformskome putu. Jednostavno, niti politički kapacitet svake stranke ponaosob nije istoga dometa. I baš se pozicija DF-a nametnula kao najzanimljivija. To je mlada stranka koja nema breme prošlosti i krivnje za sve surogate koje su uglavnom fabricirale najjače nacionalne stranke u zemlji. Upravo s toga, smatraju mnogi analitičari, Željko Komšić se ne bi trebao previše upinjati i zamarati brojem ministarstava. Vodeći se gorkim iskustvom SD-a, lider DF-a bi se komotno trebao zadovoljit "laganijim" pa i manjim brojem, ali financijski izdašnijim ministarstvima, svu težinu i odgovornost džentlmenski prepustiti SDA i HDZ-u. Narod im je dao povjerenje pa neka izvole. Ministarstvo turizma, energetike ili prometa i veza pa dakako i poljoprivrede su resori za koje se vrijedi boriti. Socijalu, branitelje, umirovljenike i glomaznu državnu aparaturu su nacionalne stranke i dovele u bijedu i dužničko ropstvo pa je logično da se o njima i brinu. S druge strane, nije mali broj političkih aktera i promatrača koji ne dvoji niti sekunde da Komšić neće dugo moći ustrajati u partnerstvu sa Izetbegovićem i Čovićem. Pa, ako je i on osobno toga možda već sada makar malo svjestan, i politički isplativije mu je da procese pomalo podupire i promatra sa strane, a da se već sada sve većim kapacitetom okreće prema svojoj prirodnoj socijaldemokratskoj opciji. Novi vođa SDP-a Nermin Nikšić mu je nedavno bacio rukavicu pomirenja i otvorio vrata korektne suradnje, potporom kandidatu DF-a za potpredsjednika FBiH. Koliko god "patriotski" želio i koliko god ga svijest i reformski nagoni opsjedali Željko Komšić mora znati da sve što nije prirodno i ne može dugo trajati. Uz to, jako je važno također imati na umu da su SDA i HDZ BH tradicionalno strateško-interesni partneri i da će, kada osjete trenutak, vrlo lako pronaći način kako ga eutanazirati.