FOTO: Kolumbove lađe na Ustirami
Nakon početne nevjerice i čuđenja otkud lađe najslavnijih pomoraca u povijesti na Ustirami shvatio sam da tu zapravo nema ništa čudno i nevjerojatno jer su zbog dva jezera odavno povezani Ramljaci i lađe i čamci.
Starijim je naraštajima poznato, a mlađe podsjećam da život, od potopa najvećeg dijela Donje Rame na Jablaničkom jezeru, nije bio vezan samo čamcima i lađama već je izravno ovisio o njima. Bez namjere za umanjivanjem patnje drugih žitelja stradalih nastankom jezera, ističem da na Ustirami jednostavno nije bio moguć život bez čamaca. Zato je razumljivo da se i najviše znanja, truda i sredstava za izradu čamaca i lađa ulagalo upravo na Ustirami.
Do izgradnje mosta (33 godine nakon potopa) na Ustirami je svako domaćinstvo bilo prisiljeno imati čamac. Po umijeću i prednosti u izradi čamaca i inovacijama nadaleko je bio poznat pokojni Pero Antunović-Perkan, poznat i kao Gluvo. Čamci koje je on radio, ili kako ih je on nazivao-njegova djeca, plovili su ne samo na Jablaničkom jezeru od Konjica do Marine pećine, nego i na Ramskom jezeru, ali i na drugim vodama izvan naših prostora.
Zadivljen lađama-maketama koje su još u izradi, pomislio sam da ih vrijedi i drugima pokazati prije nego „otplove“ naručiteljima (neke završene su već otišle).
Pogledajte slike lađa koje su još u radionici: tri lađe najčuvenijeg svjetskog moreplovca Kristofora Kolumba, Santa Maria (zapovjedni brod), Nina i Pinta te brod Endeavour Jamesa Coocka i Dubrovačka karaka.
Nadamo se da ćemo ih vidjeti i u punom sjaju kad budu završene i spremne na „putovanje“. Tada će biti predstavljeni i izrađivači.
Na fotografijama su prikazana i priručna kolica koja služe za upredanje konopa za jedra i njihovo bojanje orahom.
Jure Džalto