Hoće li biti išta od procesa godine i zašto neće

Hoće li biti išta od procesa godine i zašto neće

Fikretu Hodžiću je uz pomoć Asima Sarajlića omogućeno da krene sa nabavkom respiratora i prije nego je FUCZ pokrenula proces javne nabavke. Iako se hvalio da ima poslovne partnere u Kini, nabavku respiratora je ustvari dogovorio preko Kristijana Marića iz Mostara. Cijena povećana kako bi Sanja Lekić iz Crne Gore mogla namiriti dug prema srbijanskom “Sinofarmu”, piše Žurnal.

“Selam gospodine Novaliću, Fikret Hodžić je. Asim mi je rekao da Vam se javim u vezi respiratora, pa kada budete imali minutu, javite se”.

Preporuka Asima Sarajlića, dužnosnika SDA i bliskog suradnika lidera te stranke Bakira Izetbegovića, omogućila je vlasniku “Srebrene maline”, koji je također član te stranke, da krene sa nabavkom respiratora i prije nego je Federalna uprava Civilne zaštite pokrenula proces javne nabavke.

Hodžićev partner iz Kine zapravo mladić iz Mostara

SMS poruka koju je Novalić primio 29. ožujka 2020., bila je uvod u aferu o nabavci 100 kineskih respiratora plaćenih 10,5 milijuna KM. Da je dobavljač, za kojeg se znalo da nema dozvolu za uvoz medicinske opreme i sredstava, dogovoren unaprijed dokazuje i poruka koju je Hodžić već 30. ožujka uputio Adnanu Garčeviću, uposleniku Privredne banke u kojoj je imao račun. Obavještava ga da će na račun “Srebrene maline” stići veći priliv novca, a kasnije ga upoznaje s tim da će mu “država uplatiti novac za nabavku respiratora”.

Iako se hvalio s poslovnim vezama u Kini, Hodžićev posrednik u nabavci respiratora bio je ustvari Kristijan Marić, vlasnik tvrtke Promotion i osnivač Mreže mladih poduzetnika iz Mostara, s kojim je stupio u kontakt 31. ožujka.

Marić je informacije o ponudama za respiratore razmjenjivao sa Bornom Cicerom, vlasnikom firme “Exotrade” iz Rijeke i izvjesnim Dušanom iz Srbije. Dokumente s ponudom respiratora dalje je slao Hodžiću, a ovaj Kabinetu premijera.

“Exotrade” je napravio kupoprodajni ugovor sa “Srebrenom malinom” za 100 respiratora HCV 003 po cijeni od 39.000 eura bez PDV-a, te dodanih 300.000 eura za prevoz iz Kine

Kada je ta nabavka propala, Hodžića su spojili sa Sanjom Lekić, vlasnicom tvrtke “BTL Medical Montenegro” iz Crne Gore, koja je ranije nabavljala ACM 812 A za potrebe Srbije, ali po daleko nižoj cijeni.

To je bio ključni trenutak zbog kojeg je došlo do lažiranja cijene tih respiratora za FBiH: stvarna cijena 100 respiratora ACM 812 A bila je 1,5 milijuna eura, ali je sa dobavljačima iz Kine dogovoreno da se napravi lažna faktura na iznos od 3,9 milijuna eura. Pregovore s Kinezima obavio je Sanjin suradnik Samir Cerić iz Londona, koji je za tu uslugu trebao dobiti 100.000 eura.

Sve ovo je bio plan Cicera i Lekićeve da bi s razlikom od 2,4 milijuna eura (za koliko je podignuta cijena respiratora) pokrila svoj dug prema srbijanskom “Sinofarmu” koji je odbio od nje preuzeti naručenih 200 respiratora zbog problema s rokovima isporuke.

Marić je tokom svjedočenja u Sudu BiH kazao da je Fikret bio suglasan s planom da će dobiti dio.

Dokumentacija retroaktivno nabavljana

Isti dan (31. ožujak) kada je stupio u kontakt sa Marićem, Hodžić porukom obavještava Novalića da je dobio ponudu iz Kine. Odluka o izdvajanju sedam milijuna KM za medicinsku opremu i sredstva donesena je na telefonskoj sjednici Vlade FBiH održane 1. travnja. Saslušani svjedoci potvrdili su da u materijalima za sjednicu nije bilo ni riječi o respiratorima.

Prvi dan travnja, Novalićeva tajnnica Bahra Džaka uputila je na Kabinet direktorice KCUS-a Sebije Izetbegović mail u kojem se spominju “Srebrena malina” i isporuka respiratora (druge marke). Na suđenju je rekla da je “radost zbog nabavke respiratora htjela i s njima podijeliti”.

Tek nakon što je krenuo u proces nabavke respiratora, Hodžić koji je prije toga imao samo iskustvo kao TV voditelj i u poslovima s malinama, retroaktivno je počeo nabavljati potrebnu dokumentaciju.

Premijerovoj tajnici obratio se 2. travnja tražeći pismo namjere da može ići na “kinesko tržište”, a sam joj je poslao primjer iz Vlada Srbije

Taj dan u FUCZ stiže ponuda “Srebrene maline”, a već 3. travnja napravljen je ugovor o kupovini 100 respiratora iz Kine i na račun “Srebrene maline” uplaćeno je 10,5 milijuna KM.

Isti dan je bivši šef premijerovog Kabineta Hasan Ganibegović dobio poruku od izvjesnog Edvina Kučukovića u kojoj je upozoren da se “respiratora na stanju treba čuvati jer na njima pacijenti umiru”. Zamolio ga je da tu poruku proslijedi premijeru, što je Ganibegović i učinio.

Desetak dana nakon toga, u Uredu premijera napravljeno je drugo pismo namjere dok se u ugovoru oznaka HCV E003 zamjenjuje sa ACM812 A, s tim da cijena ostaje ista.

“Premijeru, trebao bi mi samo Solak dati aneks ugovora oko one situacije sa promjenom proizvođača i kašnjenjem koje nije do nas”, napisao je Hodžić 14. travnja premijeru, a sljedeći dan je dobio odgovor da je to urađeno.

Hodžić je, uz pomoć Ureda premijera, retroaktivno nabavio i dozvolu za uvoz medicinske opreme i sredstava. I to 27. travnja, dva dana nakon što je prva tura od 80 respiratora stigla u Sarajevo.

Sve pripremano mnogo ranije

Da je sve pripremano danima prije nego je stigla preporuka od Asima dokazuju poruke koje su u viber grupi Gensek razmjenjivali premijer, Ganibegović i tajnica Vlade Edita Kalajdžić, a koje su se ticale smjene Kriznog stožera 24. ožujka.

Na poruku u kojoj piše: “Sebija: Solak će morati preuzeti vlast, respiratori i testovi moraju umiriti stanovništvo. Ovo se zamahuje”, Kalajdžić je odgovorila: “Moramo mi preuzeti. Dati Solaku krila i izmijeniti Štožer Civilne zaštite”.

“Srebrena malina” izabrana i prije nego je FUCZ pokrenula proces javne nabavke 

Sad već je jasno da je u sve bila involvirana i sama direktorica KCUS-a Sebija Izetbegović, čije ime je u nekoliko navrata spomenuto na suđenju.

Kalajdžić je Novaliću još 18. marta pisala: “Šefe, čujte se vi direktno sa Sebijom oko cijene respiratora”.

Iz svega navedenog i više je nego očigledno da ova sporna nabavka počinje i završava sa SDA perjanicama, zaključuje Žurnal.

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar

Marketing