UNIS Kalesija – ili kako je moglo biti: UNIS Prozor – Rama

UNIS Kalesija – ili kako je moglo biti: UNIS Prozor – Rama

UNIS – Tvornica pogonsko kočionih sistema Prozor bila je jedna od tvornica koja je prije domovinskog rata upošljavala oko 400 naših sugrađana. Iako u početnim godinama poslovanja financijski rezultat nije bio pozitivan – riječ je bila o mladoj tvornici izgrađenoj i opremljenoj u velikoj mjeri inozemnim kreditima – bio je to uzoran gospodarski subjekt u kojemu su redovno isplaćivane plaće radnicima i poštivani svi standardi zapadne industrijske kulture. No, najvažnije je bilo to da je tvornica za budućnost bila opremljena najsuvremenijom strojevima i postrojenjima, a radnici na njima postali su dobri, čak vrhunski stručnjaci. Nove, suvremene tehnologije primjenjivane su u proizvodnji pogonsko kočionog sustava za bicikla, ali i otkivaka za ležajeve, za lančanike, matice za željeznicu i uslužne radnje termičke obrade, površinske zaštite i slično.

Pred rat je tvornica stala sa proizvodnjom, a u ratu je služila za potrebe Brigade Rama. Unatoč teškim vremenima, sva oprema sačuvana je upravo pažnjom i trudom HVO-a i Brigade Rama, i nakon rata je prepuštena civilnim vlastima kako bi služila na dobrobit narodu Rame.

Ali – desilo se suprotno! U privatizacijskom postupku tvornica je prepoznata kao mjesto čijom bi se imovinom mogli omastiti brojni probuđeni (u ratu uspavani i zaklonjeni) političari – biznismeni. U tvornicu je doveden mladi „investitor“, izrečene su mu instrukcije i on je otpočeo sa „radom“: u pogone je uveo nekoliko majstora, zatvorena su vrata pogona na nekoliko mjeseci, a iznutra su danonoćno odjekivali zvuci brušenja, rezanja, lupanja…  A onda su otvorili velika tvornička vrata i u tvornicu uveli – šlepere. Dobro ste pročitali – šlepere na koje su dizalice precizno podizale i poslagale postrojenja iz UNIS-a. Oprema vrijedna desetak milijuna maraka – najmoćnije postrojenje za toplo i hladno kovanje čelika „Nacional“, dvije šestotonske prese Komatsu, drugi kovački strojevi, peći za žarenje Aichelin, linije za niklovanje i cinkovanje, linije za fosfatiranje, vrijedni alatni strojevi, šestovreteni automati, strojevi za zavarivanje trenjem, montažne linije – sve to je bilo nepotrebno novim „investitorima“. Odglumljena je prodaja za staro željezo, a zapravo su postrojenja za dobre novce otpremljena u pravcu Kalesije, Knina, Valjeva, Donjeg Vakufa…

Što je bilo dalje sa „investicijom“ i „investitorima“ nije toliko ni važno. Nije toliko ni važno dodatno odobravanje kredita od 400.000,00 KM tim biznismenima koji novac naravno nisu vratili već je ostatak tvornice zbog tada upisane hipoteke postao vlasništvom banke. Mladi investitor također nije najvažnija osoba u projektu –  on sve ovo nije radio samo svojom vještinom,  više je nego očito da je imao nalogodavce i pomagače, da je dio novca od izvršene pljačke naroda (jer je odmah bilo jasno da se radi upravo o pljački ramskog naroda) otišao upravo njima.

Važno je, i to i danas osjećamo, da smo ostali bez mogućnosti da se na iznimno vrijednim postrojenjima UNIS-a zaposle naši sugrađani.

Važno je da smo poraženi i opustošeni upravo od onih koji su nas trebali zastupati i pomagati kao načelnici općine, kao članovi Nadzornog odbora Agencije za privatizaciju, kao glavne političke osobe i predstavnici Rame u političkim središtima u Mostaru ili Sarajevu. To je naša žalosna ali i vrlo poučna nedavna povijest.

Zaključak se nameće sam od sebe: Moglo je bit: UNIS Prozor – Rama. Moglo je biti naših 200 radnih mjesta u metalskoj industriji. No, neki su bili protiv.

Da je moglo biti drugačije, pokazuje članak koji je ovih dana objavljen na poslovnom portalu e-Kapija, koji bez preinaka prenosimo u cijelosti:
Unis-Tok: Kvalitet proizvoda i zadovoljstvo kupca kao cilj i mjera uspjeha
Izvor: e-Kapija.ba, 3.7.2015 13:00:04

Tvornica otkivaka i odbojno-vlačnih naprava UNIS TOK Kalesija osnovana je 1984. godine, u okviru sistema UNIS Sarajevo i već u prvim godinama rada afirmisala se kao vodeći proizvođač odbojno-vlačnih naprava na području jugoistočne Evrope.
Ratna razaranja 1992.-1995. godine i raspad jugoslovenskog tržišta imali su izuzetno teške posljedice za UNIS TOK. Ipak, nakon poslijeratne obnove i privatizacije, UNIS TOK se prilagodio zahtjevima evropskog i svjetskog tržišta i danas je poznat kao proizvođač koji je pred najzahtjevnijim kupcima dokazao kvalitet, sposobnost i pouzdanost, te dugoročnim poslovnim aranžmanima obezbijedio svoje mjesto među dobavljačima za svjetsku automobilsku industriju.

Proizvodi UNIS TOK-a izvoze se u Austriju, Njemačku, Srbiju, Crnu Goru, Francusku, Mađarsku, Italiju, Hrvatsku i Tursku.
Tvornica je 100 % u privatnom vlasništvu i trenutno zapošljava 220 radnika. Ključne karakteristike poslovne politike su stalna ulaganja u cilju podizanja proizvodnih mogućnosti na još veći nivo, te kvalitet proizvoda i zadovoljstvo kupca kao cilj i mjera uspjeha poslodavca i svih zaposlenih.

Kao jedna od malobrojnih tvornica iz ovog sistema, koja je obnovljena nakon razaranja tokom rata 1992.-1995., i promjenom vlasničke strukture iz društvenog u privatno usvojen je novi proizvodni program obzirom da je tvornica radila odbojno vlačne naprave raspadom željeznica potražnja za tim proizvodima je smanjena.

Preduzeće sa novim proizvodnim programom prstenovi za ležajeve dobijeni tehnologijom kovanja sa valjanjem ušlo je na nova tržišta u automobilskoj industriji, te se danas prstenovi Unis-Toka-a nalaze u teretnim motornim vozilima marke Mercedes, Volvo, Man, Scania i DAF kao i u velikom broju građevinskih mašina. Takođe je zadržan i raniji proizvodni program Odbojno – vlačnih naprava za šinska vozila.

Cilj Unis-Tok-a je da na evropskom i svjetskom tržištu izbore dugoročno stabilnu poziciju kao pouzdan i kooperativan isporučilac proizvoda, čiji će se kvalitet dokazivati primjenom u najzahtjevnijim mašinskim  sklopovima.

Ostvarujući ovaj cilj, žele doprinijeti ukupnom razvoju bosanskohercegovačkog društva i afirmaciji njene privrede u svijetu, posebno u oblasti prerade metala i mašinske industrije, a u lokalnoj sredini biti primjer uspješne, stabilne i perspektivne organizacije, u kojoj i sa kojom je zadovoljstvo raditi.

Interakcija ključnih faktora – proizvodnih mogućnosti, osiguranog kvaliteta, obezbijeđenog tržišta, stručnih, kreativnih i motivisanih zaposlenika i opšteg ugleda Društva – temelj je na kojem počiva trajna razvojna perspektiva UNIS TOK-a.
Proizvodi Unis-Tok:

  • Otkivci za autoindustriju
  • Proizvodi za šinska vozila
  • Ostali proizvodi

Otkivci za autoindustriju

Osnovni proizvodni program danas predstavlja proizvodnja raznih vrsta otkivaka težine 0,5 – 11 kg, za klizne, zglobne i kotrljajuće ležaje, čaura različitih gravura, glavčina za različite namjene, prirubnica i drugih diskastih oblika. Specifičnost kovačke proizvodnje UNIS TOK-a, a ujedno i njena konkurentska prednost, jeste tehnološki postupak kovanja sa valjanjem, što odgovara zahtjevima za ležajne prstenove, koji se primjenjuju u najsloženijim mašinskim sklopovima. Posljednjih godina UNIS TOK se profilira kao proizvođač, čija su specijalnost srednjevolumenski prstenovi, koji se ugrađuju u ležajeve za najveća vozila marki Mercedes, Volvo, Dajmler-Krajsler, Daf, Man i dr.

Tvornica posjeduje kovačke kapacitete projektovane za oko 3 miliona otkivaka godišnje ili 7.600 tona godišnje prerade čelika, sa trendom stalnih ulaganja i povećanja kapaciteta.

Svi proizvodni procesi strogo se kontrolišu po posebnim procedurama, usklađenim sa zahtjevima kupaca, kojima se pružaju maksimalne garancije kvaliteta proizvoda i kompletan logistički servis, uključujući i isporuku na željenu adresu.
Izrada otkivaka (0,5 – 11 kg) visine do 125 mm i prečnika max. 300 mm:

  1. Unutarnji prsteni koničnih i kugličnih ležajeva
  2. Vanjski prsteni ležajeva
  3. Zatvarači klapne

Proizvodi za šinska vozila
Uz proizvodnju za automobilsku industriju, UNIS TOK proizvodi čauraste odbojnike, vučne uređaje i prstenaste opruge klase " A" i "B" za putničke i teretne vagone, lokomotive i cisterne, i u ovom programu duže od dvije decenije drži poziciju tržišnog lidera u širem regionu.
Izrada odbojno-vlačnih naprava sa prstenastom oprugom za željeznička vozila:

  1. Prstenaste opruge za putničke i teretne vagone
  2. Uređaj čeonog tegljenika sa prstenastom oprugom
  3. Čaurasti odbojnici sa prstenastom oprugom

Ostali proizvodi
1. Otkivci:

  • glavčine za različite namjene
  • prirubnice
  • usadnici za plinske boce
  • diskovi
  • čaure različitih gravura
  • zupčanici

Kao dio strateškog planiranja razvoja preduzeća i zahtjeva tržišta za strugarskom obradom, formiran je i pogon strugarske obrade. Uz strojeve sa savremenim numeričkim upravljanjem, formirana je i laboratorija za kontrolu kvaliteta sa svom potrebnom opremom, uključujuci i konturograf za najpreciznija mjerenja i ispise rezultata.
2. Strugarska obrada na CNC strugovima

  • osovinice
  • usadnici za plinske boce
  • diskovi

Proces kovanja

  • Proces kovanja u UNIS TOK-u obuhvata:
  • prijem materijala, metalografsko ispitivanje materijala, praćenje šarže i interni transport
  • konstruisanje i izradu kovačkih alata za otkivke
  • izrada pripremaka za kovanje postupkom smicanja ili rezanja na tračnim pilama
  • zagrijavanje komada u indukcionim pećima na temperaturu kovanja 850-1200 °C
  • kovanje na presama u tri faze
  • valjanje otkivaka u dvije faze na potrebnu visinu i prečnik
  • kalibrisanje otkivaka po vanjskom ili unutarnjem prečniku
  • 100 % vizuelna i dimenzionalna međufazna kontrolna
  • termička obrada žarenje otkivaka i kaljenje opružnih prstena
  • pjeskarenje
  • mašinska obrada
Gotovi otkivci se pripremaju za isporuku, ili se, u zavisnosti od vrste proizvoda i zahtjeva kupaca, vrši dalja strugarska obrada, te montaža opruga i odbojnika.

To je UNIS TOK Kalesija. A moglo je jednostavno biti: UNIS Prozor – Rama, 200 naših radnih mjesta u metalskoj industriji.
 
 

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar