USTIRAMA: Na poseban način obilježen Svjetski dan osoba s Down sindromom
Osnovna škola “Ivan Mažuranić” Gračac s područnom školom u Ustirami na jedan je poseban način obilježila Svjetski dan osoba s Down sindromom.
U ovoj školskoj godini u prvi razred je upisana učenica s Down sindromom, Marsela Džalto Maša, a kako je njena učiteljica kazala, njoj u čast su učenici i učitelji na jedan poseban način obilježili ovaj njen dan. Uz pregršt aktivnosti, središnji dio današnjeg obilježavanja je radionica organizirana u suradnji škole i Centra za prevenciju, rehabilitaciju i edukaciju općine Prozor-Rama.
Centar se draga srca odazvao na poziv škole
Radionicu o Down sindromu s naglaskom na pojam različitosti ispred Centra je održala logopedica Daria Pavlović. “Iz škole su nam poslali jedan poziv, na koji smo se naravno draga srca odazvali kako bismo obilježili današnji dan, jer u ovoj školi imamo jednu preslatku djevojčicu s Downovim sindromom. Radionica je bila uspješna, djeca su odlično surađivala. Drago mi je što smo dobili taj poziv i što smo imali priliku tu doći”, kazala je logopedica Daria.
Nekada je dovoljno pridržati ih za ruku
“Na jedan prilagođen način smo prenijeli djeci važnost prepoznavanja i pomaganja djeci s Downovim sindromom. Koja je to razlika, po čemu su to oni drugačiji od nas, a po čemu su posebni. Istaknula bih važnost i educirala okoliku o tome da je jako bitno pomagati djeci i odraslima s Downovim sindromom, jer su oni se od nas razlikuju za samo jedan kromosom ili jednu lego kockicu kako sam to na jedan simboličan način objasnila djeci. Nekad je dovoljno samo ih pridržati malo za ruku i učinili bismo jedno dobro djelo. Time pomažemo osobi da bude jednako dobra u stvarima koje vole raditi, isto kao i mi, a da to čine na jedan uspješan način”, kazala je logopedica Daria Pavlović.
Pitanje koje se često postavlja, jest upravo to što poručiti roditeljima koji kod djece primjete određene nedostatke i slično. Logopedica Daria kaže: “Ukoliko roditelj primjeti da njegovo dijete ima neka određena odstupanja u razvoju, savjet je da se u što skorijem vremenu jave kod logopeda kako bi se obavila dijagnostika i savjetovanje. Prije svega bih naglasila da je jako bitna suradnja roditelja i djece. Vrijeme koje dijete provede kod mene na tretmanu ili terapiji je jako malo, koliko vremena provedu s roditeljima. Bitna je ta suradnja, učenje i podrška. Svakako, naglasak, centar i cilj tog našeg rada jest dijete. Da mu olakšamo razvoj i da bude jednako kao njegovi vršnjaci.”
Od papirića s porukama, oslikavanja plakata s dlanovima do šarenih čarapica
Magdalena Jeličić, učiteljica u područnoj školi nam je kazala nešto više o današnjim aktivnostima u školi: “U školi radim već deset godina, a ovo je prvi put da na ovaj način obilježavamo Svjetski dan osoba s Down sindromom. Povod toga je i učenica u prvom razredu, Marsela Džalto. Njoj u čast smo na poseban način obilježili njen dan, kroz razne aktivnosti. Jutros kada smo došli, učenicima sam dala zadatak da na jedan papirić napišu što misle o Maši, kakva je Maša djevojčica. Papiriće smo zatim izložili na ploči, a kroz to smo onda pojasnili pojam i smisao različitosti. Djeca su najviše koristila riječ dobra, dobra djevojčica, zatim zanimljiva, nestašna, čak ima i pojmova nemirna i razigrana.”
Motiv koji se proteže tijekom obilježavanja Svjetskog dana osoba s Down sindromom jesu boje i njihova šarolikost. Tako su učenici jedan dio današnjih aktivnosti posvetili upravo i tome, imajući na umu prije svega da Maša obožava slikati dlanovima.
Kad si sretan pljesni tada dlan o dlan
“Nakon ispisivanja poruka na papirićima smo izradili plakat koji smo oslikavali dlanovima u različitim bojama. Zatim smo dogovorili da svi učenici i učitelji obuju različite čarape u različitim bojama. Poslije toga nam je logopedica Daria Pavlović pripremila jednu prezentaciju o Downovom sindromu, a nakon toga smo odigrali igru u kojoj je istaknuta različitost boja. Cijeli dan se temelji upravo na tom pojmu. Po završetku smo otpjevali dvije pjesme, “Kad si sretan”, a druga “Proljeće u srcu”, kako nam je stiglo proljeće”, kazala je učiteljica Magdalena.
“Prvi put smo se kao škola susreli s tim izazovom, da imamo jednu učenicu, svi smo u tome početnici i na neki način se snalazimo da pomognemo, učiteljici i asistentici, a sve s ciljem da učenica dobije što kvalitetnije obrazovanje i odgoj u našoj školi. Nije lako, ali se snalazimo. Učenica je što se tiče škole prihvaćena, gdje imamo zajedničke školske priredbe u kojima ona redovno sudjeluje, uključena je u sve vidove rada u školi. Budući da je Marsela bila uključena u predškolsku ustanovu, dosta je socijalizirana. U neku ruku nije bilo teško proći to razdoblje prilagodne. Što se tiče uspostavljanja suradnje na općinskoj, županijskoj ili višoj razini, pokušavamo uspostaviti suradnju s nadležnim institucijama da bismo na neki način što uspješnije mogli raditi”, kazala je ravnateljica škole Lidija Zadrić za Ramski Vjesnik.
Down Syndrom International službeno je odredio 21. ožujak kao Svjetski dan osoba s Down sindromom
Taj datum odabran je kako bi označio jedinstvenost Downova sindroma u potrostručenju (trisomiji) 21. kromosoma. Osobe s Downovim sindromom su tople, dobrodušne, vedre, vesele, komunikativne, kreativne, no većini njih je čitav život potrebna podrška, njega i pomoć. Osim kroz javne institucije, integriranje redovnu nastavu odgojno-obrazovnih ustanova uz podršku pomoćnika u nastavi, podršku im pružaju i brojne udruge s područja naše županije. Podržimo ih noseći na njihov dan simbolične šarene čarape.
O Marseli i njenoj asistentici u nastavi smo pisali nešto ranije, kada su nam iz škole i najavili ovaj događaj povodom Svjetskog dana osoba s Down sindromom. Tekst pročitajte u nastavku:
ASISTENTICA U NASTAVI: “Mašu sam znala ranije i već tada se rodila ljubav”