Cijene nafte u svijetu padaju, ali ne i u BiH
Počela je podjela dizelskog goriva poljoprivrednicima u Federaciji BiH iz postojećih federalnih robnih rezervi, što predstavlja hitnu intervenciju Vlade FBiH nakon rasta cijene energenata. Inače, posljednjih dana cijene nafte u svijetu padaju, ali u BiH su još nepromijenjene. Bh. naftaši objašnjavaju da je razlog taj što se mi opskrbljujemo iz ruskih izvora, a ne s Londonske ili Njujorške burze.
Situaciju dodatno kompliciraju i povećavaju cijenu zemlje okruženja od kojih BiH uvozi naftu
“Činjenica je da je došlo do pada cijena sirove nafte na Londonskoj i Njujorškoj burzi, ali smo toliko puta objašnjavali da one nisu relevantne za nas jer smo mi vezani za burzu u Genovi, koja kreira cijene na Mediteranu. Svi naši dobavljači iz regije upućeni su na preradu ruske sirove nafte i to se na nas odražava. Bitno je reći: da bismo osjetili efekte burze, mi smo zatražili od Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH da nam ukine carine jer smo i sada osuđeni na naftu iz EU-a i zemalja sa kojima BiH ima sporazum o posebnim odnosima – zemljama CEFTA-e”, navodi pojašnjenje Milenka Boškovića, predsjednika Udruženja prometnika naftnih derivata FBiH, FTV.
Iz Federalnog ministarstva trgovine podsjećaju da su mjere neposredne kontrole cijena i propisane marže u veleprodaji i maloprodaji donijete prije godinu dana još na snazi. Iz tog Ministarstva napominju da je prosječna maloprodajna cijena u FBiH na dan 12.4.2022. godine za benzin 95 iznosila 2,86 KM/l a za dizel 3,13 KM/l.
“Niti imamo rafineriju, niti rezerve nafte, pa ne čudi da ovisimo o uvozu naftnih derivata. Ne samo cjenovno, već i količinski”, ukazuje Bošković i dodaje da se treba pribojavati da će zemlje regije, zbog sankcija ili povećane potrošnje u turističkoj sezoni, prvo osigurati svoja tržišta. Ekonomisti ne sumnjaju da će se pad cijena nafte i naftnih derivata na svjetskom odraziti i na naše, ali je upitno u kolikoj mjeri. Sve dok ne unaprijedi konkurenciju, veleprodavci nafte drže monopol. (FTV)