Danas je Svjetski dan bicikla
Povodom 3. lipnja, Svjetskog dana bicikla, udruženja iz Bosne i Hercegovine koja se bave zagovaranjem unaprjeđenja biciklističkog prometa, Centar za životnu sredinu i Giro di Sarajevo, ističu da se na polju urbane mobilnosti u BiH, uprkos preporukama koje su prošle godine na današnji dan poslali svim domaćim i međunarodnim institucijama i organizacijama, ništa nije promijenilo.
Zajedničko pismo pod nazivom ,”Budućnost urbane mobilnosti – institucije su na potezu’” poslano je nakon početka pandemije COVID 19 koja je, uslijed preporuka za ograničenjem fizičkih kontakata, značajno promijenila načine kretanja i svakodnevnih putovanja građana. Promet privatnim automobilima naglo se smanjio u jednom trenutku, a javni prijevoz privremeno je bio obustavljen, dok se sve više ljudi opredijelilo za bicikle i pješačenje.
Prometni stručnjaci iz cijelog svijeta prepoznali su da je hitno potrebna nova preraspodjela prostora na gradskim prometnicama, zasnovana na reciprocitetu sudionika u prometu. Od početka pandemije do danas, metropole zemalja poput Njemačke, Austrije, Italije, Belgije, Kolumbije, Španije i Mađarske implementirale su privremena rješenja biciklističke infrastrukture kao jednu od mjera u suzbijanju pandemije.
Ista su, većim dijelom postala stalna. Ponuđena rješenja bila su jednostavna, kreativna i njihova realizacija nije bila vremenski niti financijski zahtjevna, a podrazumijevala su, kao i danas, više prostora i bolje uvjete za kretanje pješaka i biciklista, kao i korisnika mikromobilnosti.
Berlin i Budimpešta pretvarali su dijelove kolnika u biciklističke trake, dok je Beč proširio zone smirenog prometa i unutar naselja
Bruxelles je širom centra grada prvobitno uveo ograničenje brzine od 20km/č i dao apsolutnu prednost pješacima, a zatim i uveo ograničenje brzine od 30km/č na području čitavog grada. Češka i Australija uvele su bočni razmak od 1,5m kao obavezan pri zaobilaženju biciklista (Španjolska, Francuska, Belgija, Portugal, 26 američkih saveznih država i par provincija u Kanadi su uveli ovo pravilo još mnogo prije). U Bosni i Hercegovini, ponuđenih rješenja u jeku pandemije nije bilo.
Postavlja se pitanje da li smo propustili još jednu šansu i još jedan korak za svijetom?
Korištenje privatnih automobila u gradovima i općinama u Bosni i Hercegovini, od početka zime bilo je u porastu, te se taj trend nastavlja. Upotreba javnog prijevoza u značajnom je padu, a njegovim dugonajavljivanim poboljšanjima nadaju se samo još najoptimističniji građani. Također, oporavak međugradskog autobusnog prometa, a pogotovo željezničkog, nije u naznakama. Povratak na dobru staru i isprobanu stranputicu, jači je nego ikad. Generalna skupština Organizacije ujedinjenih nacija je u travnju 2018. godine proglasila 3. lipanj Svjetskim danom bicikla. Rezolucija Svjetskog dana bicikla ističe ,”originalnost, dugovječnost i višenamjenost bicikla, koji je u uporabi dva stoljeća, a krase ga jednostavnost, pristupačnost, pouzdanost te predstavlja po životnu sredinu prihvatljiv vid prijevoza”, priopćeno je.
Izvor: bljesak.info