EDUKATIVNA SRIJEDA: Razvoj djeteta u prvoj godini života

EDUKATIVNA SRIJEDA: Razvoj djeteta u prvoj godini života

Razvoj djeteta u prvoj godini života tema je još jedne Edukativne srijede iz Centra za prevenciju, rehabilitaciju i edukaciju općine Prozor-Rama. Informacije o tijeku razvoja djece kroz prvih 12 mjeseci pripremila je Anđa Šarčević, mag. rehab. edu.
Svako dijete je individua za sebe i ima svoj specifični tijek razvoja. Neće svako dijete puzati, neće svako dijete prohodati u istoj dobi. Važno je naglasiti da se dijete neće razviti jednako brzo u svim sustavima, neko dijete će prije prohodati, neko prije propričati i sl. Nije od koristi sposobnosti djeteta mjeriti sa sposobnostima druge djece, jer se može bespotrebno dobiti stav da nešto nije uredu s njime i da kasni u razvoju („Susjedin sin prohodao je s 10 mjeseci, a moja djevojčica od 14 mjeseci još nije.“). Međutim postoje neke generalne karakteristike i dijete bi se „okvirno“ trebalo uklapati u iste, uz manja odstupanja. Ako se primijete veća odstupanja u jednom sustavu ili manja odstupanja u više različitih sustava bilo bi korisno potražiti savjet stručnjaka.
U nastavku dajemo kratak pregled razvoja djeteta po mjesecima od rođenja do prvog rođendana, kao i neke savjete za poticanje razvoja:
1. mjesec
Prvih 28 dana u životu bebe je novorođenački period. Predstavlja razdoblje prilagodbe djeteta na vanjski svijet i obitelji na novog člana.Tu može doći do čestih frustracija radi umora i iscrpljenosti. Važno je što više se emocionalno povezati s djetetom kroz priču, pjesmu, maženje. Nije istina da se dijete na taj način može razmaziti, kao što okolina to često savjetuje (“Nemoj ga puno nositi, naučit ćeš ga na ruke”). Bebi su šake stisnute, ležeći na trbuhu dijete odiže glavu. Kratko promatra lica i predmete. Na jače zvukove mijenja aktivnost, a na svjetlost trepće. Povremeno se oglašuje grlenim glasovima. Spava oko 20 sati. Prestaje plakati kada mu se približite i ima sve zadovoljene potrebe.
2. mjesec
Zadatak roditelja je da u prva tri mjeseca djetetova života, dok glavica nije čvrsta, djetetu osigura položaj nalik fetusu ili tzv. gnijezdo (Babyhandling). Bebica se sad već snažno povezala s primarnim skrbnikom, odnosno majkom. Ojačala je i sve je aktivnija. Želi sve vidjeti, sve je pokretnija. Sve više uzvraća u komunikaciji. Odiže glavu i ramena od podloge. Pogledom prati predmet koji se pomjera u stranu. Očima prati osobu koja se kreće. Oglašuje se samoglasnicima. Ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dijete kada plače.
3. mjesec
Tromjesečna beba mnogo je okretnija, čvršća i pokazuje potrebu za kretanjem. U ovoj dobi beba je već dovoljno snažna za određene pokrete; može se okrenuti i otkotrljati na stranu. Počinje dohvaćati predmete. Zato je izrazito važno biti oprezan kako se bebica ne bi dovela u opasnost! Ležeći na trbuhu oslanja se na podlaktice i zadržava predmet stavljen u ruku. Igra se rukama i promatra ih. Usmjerava ruku u pravcu predmeta. Okreće glavu prema izvoru zvuka. Guče izmjenjujući samoglasnike i suglasnike. Spava oko 18 sati. Različito plače kada je gladno, kada ga nešto boli i kada mu je neudobno.
4. mjesec
S četiri mjeseca života dijete se priviknulo na nove uvjete života. Postalo je stabilno, ima kontrolu glave. Dovoljno je sazrelo da se može kretati i krevet mu postaje poligon na kojem nesmetano radi što želi. Važno je dijete okružiti igračkama kako bi počelo hvatati i igrati se s ručicama i igračkama u svim smjerovima. Naime, stavljanje predmeta u usta prvi je način istraživanja okoline, tzv. oralno istraživanje. Važno je obratiti pažnju da je predmet kojim se dijete igra: dovoljno velik da se ne može progutati, da nema oštrih rubova, da nije obojen toksičnim bojama ili napravljen od toksičnih materijala i da nije lomljiv. Dijete navlači pelenu na lice, podiže glavicu kada ga pridižemo. Razgleda i trese predmet stavljen u ruku. Primjećuje sitne predmete na stolu. Na govor majke reagira gukanjem i klicanjnem. Glasno se smije i pogledom traži majku koja ga zove.
5. mjesec
Od petog mjeseca beba počinje jače micati tijelom, dohvaća predmete, okreće se i kotrlja. Između petog i šestog mjeseca javlja se strah od nepoznatih odraslih osoba pa djetetu u tim trenucima, kad plače ili se osjeća nesigurno, treba pružiti potporu. Spušteno na podlogu odupire se vrhovima prstiju. Uzima zvečku koja je nadohvat ruci. Razgleda okolinu i okretanjem glave traži izvor zvuka. Istražuje svijet oralno, tako što sve stavlja u usta. Vokalizira dva glasa ili više njih.
6. mjesec
Kada se počinje okretati s trbuha na leđa i s leđa na trbuh dijete traži više prostora za kretanje. Ako još nije na podu, sada je krajnje vrijeme da ga se stavi na pod. Dijete treba imati prostora za kretanje, rotiranje i mogućnost da se polako počinje samo iz bočnog položaja podizati u sjedeći položaj. Uskoro će početi i puzati. Važno je znati da se pri puzanju djetetu razvija stabilnost trupa, koordinacija pokreta, ravnoteža, motorička spretnost. Dijete istražuje samo sebe u prostoru, tj. promjene položaja svoga tijela u prostoru i upoznaje okolinu. Važno je da će se dijete samo sjesti i nema potrebe da netko drugi to radi umjesto njega. Kada ga držimo uspravno odupire se nogama. Kada leži potrbuške prevrće se u leđni položaj. Ležeći na leđima skida pelenu s lica. Hvata cijelim dlanom i ispuženim palcem. Prebacuje igračke iz ruke u ruku. Obraća pažnju na govor drugih. U svakoj ruci drži jednu kocku i gleda treću. Modulira glas tonovima kao da pjeva. Spava oko 16 sati. Razlikuje poznate od nepoznatih. Ljuti se kada mu se oduzme igračka.
7. Mjesec
Dijete ne smije biti često u sjedalicama, ležaljkama ili u vrtiću. Treba mu omogućiti kretanje, najbolje na podu, gdje će se osjećati nesputano. Bebica istražuje i uči o svijetu oko sebe. Sve više je privlače igračke i različiti predmeti, zabavlja se s njima.
Između šestog i osmog mjeseca vješto se okreće s trbuha na leđa te s leđa na trbuh.
Sjedi nakratko bez oslonca. Doseže i hvata predmete nadohvat ruke. Grabi svakom rukom po jednu kocku. Promatra i dodiruje svoj lik u ogledalu. Očima prati loptu koja se kotrlja. Izgovara više određenih slogova uz promjenu jačine i visine tona.
8. mjesec
Na pitanje gdje je mama traži je pogledom, a sigurno već iskazuje oduševljenje kad s njome igra igrice poput skrivanja (kuku!), prekivanja lica maramom, skrivanja i pronalaženja predmeta. Sa sedam do devet mjeseci dijete počinje gmizati; migolji se na trbuhu prema naprijed, puže vojnički. Najprije koristi samo ruke, a potom i noge. Važan korak prema uspravnom hodu čini podizanje s podloge na dlanove i koljena. Neka se djeca u tom položaju kratko vrijeme ljuljaju naprijed-nazad bez kretanja.
Vrlo brzo uslijedit će i pokušaji pravog puzanja, obično najprije unatraške, pa prema naprijed.Dijete predmete uzima prstima i palcem. Sve baca na pod i na taj način se igra.
9. mjesec
Beba postaje sve zanimljivija i traži načine kako da se igra, plješće rukama, sjedi uspravnih leđa, a možda već i puže, diže se na noge i stoji. Razumije i sve više shvaća značenje riječi. Vrlo vjerojatno već oponaša zvukove, stvara buku i glasove da bi privuka pažnju, istražuje sve oko sebe – na primjer, trese igračkama kako bi svirale, baca kockice, pronalazi skrivene predmete. Dovodi se samo u sjedeći položaj. Počinje puzati. Hvata sitne predmete palcem i kažiprstom. Pravilno lokalizira izvor zvuka. Traži netom sakriveni predmet. Privlači predmet pomoću vrpce. Brblja i glasno udvostručuje slogove bez značenja. Razumije jednu riječ. Spava oko 15 sati. Reagira na svoje ime. Oponaša radnju mahanja pa-pa. Pruža ruke kako bi ga se podiglo. Plače kada ga se odvoji od majke.
10. mjesec
Svako je dijete jedinstveno i ima svoj ritam razvoja. Ono će samostalno prohodati, bez tuđe pomoći kada bude spremno na to. Samostalno se podiže u stojeći položaj. Namjerno ispušta predmet u kutiju. Ispituje kažiprstom detalje predmeta. Prepoznaje mnoge predmete iz svoje okoline. Razumije nekoliko riječi. Na nalog okreće glavu prema poznatoj osobi ili predmetu (Gdje je tata? Gdje je medo?) Sluša i oponaša zvukove iz okoline. Oponaša nekoliko glasova. Pije iz šalice uz pomoć odraslog. Pruža igračku, ali je ne ispušta.
11. mjesec
Djeca u ovoj dobi sve više izražavaju znatiželju i uče iz svega što ih okružuje. Potrebno im je što više toga pokazati i objasniti, a ne samo zabranjivati. Roditelji moraju biti jako strpljivi. Kažiprstom istražuje detalje na predmetima. Ovo je razdoblje kada dijete izgovara prvu riječ svjesno sa značenjem (mama-tata..). Vole glazbu, kratke pjesmice, pa pođu pljeskati rukama već na prve taktove poznate pjesme. Dijete jasno razumije u ovom periodu što znači NE i odmah će prekinuti aktivnost kada dođe do zabrane.
12. Mjesec
Dijete hoda uz držanje za jednu ruku. Uz pridržavanje se saginje kako bi dobavilo predmet. Hvata sitne predmete držeći prst nasuprot kažiprstu – kliješta hvat. Ubacuje sitnije predmete u posude – UZ NADZOR – kako ne bi progutalo predmet. Oponaša šaranje olovkom po papiru. Predmet koji je sakriven npr. ispod marame pronalazi vješto. Daje predmete na zahtjev („Daj loptu“). Izvršava jednostavne naloge: Daj, nemoj, pij.. Spava od 13 do 15 sati. Samostalno prinosi hranu ustima. Imitira jednostavne radnje ljudi u okruženju (kašlje, plazi jezik, žmirka). Može do određene mjere pomoći u oblačenju. Pokazuje prstom u željenom smjeru.

 

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar