Gdje će završiti 10 milijuna maraka koje će vlast oteti od građana za nove naljepnice?

Gdje će završiti 10 milijuna maraka koje će vlast oteti od građana za nove naljepnice?

Novi stickeri/naljepnice s čipom uskoro će zamijeniti one koje su do sada vozači u BiH lijepili na prednjim staklima svojih vozila prilikom svake registracije vozila. Ovog puta, primjenom RFID tehnologije, u pametnom čipu bit će sadržani svi podaci o vozilu, vlasniku i tehničkim pregledima, što će spriječiti bilo kakve zlouporabe. To je samo jedna od novina koja je predviđena novim Pravilnikom o registraciji vozila, kojeg je krajem prošlog mjeseca donio ministar komunikacija i prometa BiH Vojin Mitrović. Trenutno važeći Pravilnik donesen je prije 13 godina i omogućio je da sticker/naljepnica u vidu plastične folije sadrži samo jedan podatak – od kada do kada je vozilo registrirano.

Sprječavanje mogućnosti zlouporaba

“Nova naljepnica omogućit će provjeru autentičnosti vozila. Do sada se identifikacija, praktično, vršila samo na osnovu registarske tablice pa se tako dešavalo da se tablice stavi na drugo vozilo. RfID tehnologijom moguće je daljinski očitati i provjeriti podatke koji moraju odgovarati podacima na vozilu. Ova naljepnica ima svoju i fizičku i logičku zaštitu tako što je prilikom izrade zaštićen njen fizički identitet te je nemoguće izmijeniti njen jedinstveni tvornički kod, što znači da je nemoguće da postoje dvije iste naljepnice RFID tehnologije“, precizirao je ministar Mitrović u izjavi za Srnu.

Јoš važnije je što će pomoću te naljepnice na vozilu biti omogućeno vršiti i kontrolu ispravnosti vozila. Naime, u samom čipu memorizirat će se podatke s bilo kojeg redovnog ili vanrednog tehničkog pregleda, što će spriječiti bilo kakve fiktivno obavljene kontrole. Sukladno najboljoj europskoj praksi, RFID stiker pomaže i prilikom kontrola u prometu. “Ako MUP postavi infrastrukturu, bit će moguće daljinski pratiti lokaciju vozila, pravac kretanja i provjeru registracije vozila bez fizičkog prisustva. RFID tehnologija predstavlja praktično uspostavu jedinstvene digitalne platforme za vozila, što daje široku lepezu mogućnosti, a prije svega omogućava analizu prometa s podacima koji su značajni, recimo, za policiju, autoputeve, lokalne zajednice“, naveo je Mitrović.

Novim Pravilnikom, koji stupa na snagu 1. tujna, riješeno je i pitanje izdavanja registarskih tablica za oldtimere

Takva vozila imat će oznaku OT i šestoznamenkasti broj na registraciji, koja neće biti vremenski ograničena.
Osim što eliminira mogućnost postojanja neosiguranih vozila, kod osiguranja od štete prilikom proglašenja totalne štete osiguravajuća društva štetu mogu isplatiti, ali istodobno moraju o tome izvijestiti organ unutarnjih poslova, čime se praktično eliminira mogućnost da totalno uništeno vozilo kasnije sudjeluje u prometu. Pravilnikom je riješen i postupak prilikom uništavanja iskorištenih tablica.

Skretanje novca u privatne ruke?

Međutim, Centar za istraživačko novinarstvo nedavno je objavio da ovaj potez ministra Mitrovića omogućava da novac od naplate spomenutih stickera umjesto u državnu kasu sada ode u ruke privatnika. Do sada su vozači ova sredstva uplaćivali u proračun BiH, a novim Pravilnikom o registraciji je određeno da bi ih od početka rujna mogli uplaćivati privatnoj firmi, tzv. stručnoj instituciji s kojom Ministarstvo prometa i komunikacija bude sklopilo ugovor. Ta firma bi od vozača godišnje naplaćivala najmanje 10 milijuna maraka.
Suradnici ministra Vojina Mitrovića tvrde da je on potpisao promjenu pravila registracije ne poštujući zakone i utvrđene procedure.

U Bosni i Hercegovini se prosječno godišnje registrira 1,2 milijuna vozila. Svako vozilo prilikom registracije dobija naljepnicu koja je od 2009. godine koštala 5 KM. Tako je proračun BiH svake godine dobijao oko šest milijuna maraka koji su se raspoređivali nadležnim institucijama za osiguranje radne snage, opreme i drugih troškova za potrebe izdavanja dokumenata za registraciju vozila. Novi pravilnik nije propisao namjenu sredstava od naplate stikera.

Agencija za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) BiH je nadležna za nabavku naljepnica i već je nabavila zalihe za naredne četiri godine.

Oni ukazuju da je nova odredba, koja predviđa davanje poslova privatnoj firmi, nezakonita jer se samo institucijama s javnim ovlaštenjima može povjeriti obavljanje upravnih i stručnih poslova iz nadležnosti Ministarstva te da se to uređuje samo zakonom.
“U konkretnom slučaju, Ministarstvo poslove vezano za stikere pokušava urediti odredbama pravilnika a koji je akt niže pravne snage”, objasnili su iz Agencije i upozorili Ministarstvo da će Pravilnik biti neprimjenjiv i nezakonit ukoliko bude sadržavao odredbe o dodjeli posla privatnoj firmi.
No, iz Ministarstva nisu reagovali na dopise, a zanemarili su i njihovo mišljenje o donošenju Pravilnika.

Firme u vlasništvu ljudi iz stranke

CIN je već pisao o nametima koji se uvode bh. vozačima, a kojima su povećani profiti privatnika. Novinari su otkrili da je federalni ministar prometa Denis Lasić uvođenjem nove cijene ekotesta u Federaciji BiH zaobišao zakonska pravila i procedure, omogućivši veliku zaradu stanicama tehničkog pregleda i privatnim firmama koje vrše nadzor nad radom stanica. Među njima su i firme u vlasništvu članova stranke kojoj pripada i federalni ministar.

Vlasnici vozila u Federaciji BiH su za četiri godine platili najmanje 74 milijuna KM za ekotestove, od čega je najveći dio – 72,5 milijuna KM – završio u rukama privatnika. Proračunima entiteta i kantona je proslijeđeno 1,5 milijuna KM čiji utrošak nije poznat.

Nakon pisanja CIN-a Ured za reviziju institucija u Federaciji BiH je uputio Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija preporuku da razmotri visinu cijene za ekotest, ali to još nije učinjeno.

Biti će iznimno zanimljivo pratiti daljni razvoj situacije oko ovog posla, pogotovo što uvjete za njega nakon promjene pravilnika, imaju neke tvrtke koje su prozivane za blisku povezanost sa određenim stranačkim šefovima poput banjalučkog „Prointera“.

/Izvor: Dnevni.ba/

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar