Tko koga laže? Novalić jedno, a neke banke drugo i već telefonski pritišću klijente za plaćanje kredita

Tko koga laže? Novalić jedno, a neke banke drugo i već telefonski pritišću klijente za plaćanje kredita

Nakon sastanka s predstavnicima banaka, Udruženjem poslodavaca FBiH i Agencijom za bankarstvo FBiH, o poduzimanju mjera za ublažavanje ekonomskih posljedica od posljedica pandemije koronavirusa, federalni premijer Fadil Novali izvjestio kako će fizičkim i pravnim licima banke omogućiti moratorij, odnosno, odgodu plaćanja kreditnih obveza minimalno tri mjeseca.

Ovo je mnoge kreditno obvezne građane obradovalo, no njihova nada je, kako se ispostavlja, kratkog vijeka. Naime, mnoge korisnike kredita već telefonski pozivaju službenici banaka podsjećajući, pa čak dajući i ultimatume, o plaćanju kreditnih obroka ili će, kako im navode biti obračunate zatezne kamate. Posebno agresivni su pozivi, kako nam javljaju čitatelji, iz mikrokreditnih banaka.

Tako prvobitne informacije o ‘zaleđivanju’ otplate kredita, ionako financijski preopterećene građane zbivanjima oko pandemije koronavirusa i pojačanom kupnjom živežnim namirnicama, primili su kao “hladan tuš” i još jedan udar na ionako stanjene kućne budžete.

Banke mogu, ali ne moraju odggoditi naplatu kredita

Naime, nakon što je Vlada Federacije BiH zadužila Agenciju za bankarstvo u poduzimanju privremenih mjera banaka i nedepozitnih financijskih institucija za ublažavanje negativnih ekonomskih posljedica prouzročenim virusnim oboljenjem COVID-19, ista nije donijela obvezujuće odluke već je bankama dana mogućnost da same odlučuju po ovom pitanju.

“Odlukama, banke i nedepozitne financijske institucije mogu odobriti klijentima posebne mjere kao što su: moratorij, odnosno, zastoj u otplati kredita, koji može trajati najmanje do objave prekida vanredne situacije prouzročene pojavom virusa COVID-19, uvođenje grace perioda za otplatu glavnice kreditnih obveza na period od najduže 6 mjeseci, odobravanje dodatnog iznosa izloženosti za potrebe prevazilaženja njegovih trenutnih poteškoća sa likvidnošću, te druge mjere s ciljem olakšavanja izmirivanja kreditnih obveza klijenta i održavanja poslovanja klijenta”, navode iz Agencije za bankarstvo FBiH.

Također, kod mjera koje se odnose na pravna lica, očekuje se donošenje odluka banaka i nedepozitnih financijskih institucija na osnovu dostupnih informacija i komunikacije između banke i klijenta.

Kada je u pitanju, građanstvo, fizička lica, navodi se da će “banke i nedepozitne financijske institucije postupati po osnovu vlastite procjene, dokumentacije i informacija o ugroženosti pojedinačnih klijenata i grupa klijenata koje imaju zajednička obilježja “primejrice, zaposlenici u jednom pravnom licu)”.

Agencija bankama prepustila procjenu

Ove odluke Agencije za bankarstvo znače da moratorij o odgodi naplate kreditnih potraživanja neće vrijediti za svakoga, iako su zbivanja i okolnosti pandemije pogodili svakog građanina i cjelokupnu ekonomiju svijeta, pa tako i BiH, odnosno Federaciju i da će mogućnost moratorija imati samo oni građani i pravna lica za koje banka odluči da su ugroženi.

Tu se vraćamo na početak i obećanje federalnog premijera da će moratorij o odgodi plaćanja vrijediti za sve dok se, s druge strane, banke stavljaju u položaj da, sukladno svjim interesima, određuju o (ne)ugroženosti svojih klijenata.

Podsjetimo i na činjenicu da, prema članku 4. stavku ‘e’, Zakona o Agenciji za bankarstvo FBiH, o nadležnostima ove bankarske institucije, propisano je “donošenje podzakonskih akata kojima se regulira rad banaka, mikrokreditnih organizacija i lizing društava”. Ovom zakonskom odredbom Agencija za bankarstvo FBiH mogla je donijeti odluku o moratoriju i odgodi naplate kreditnih obveza, ali je sa sebe skinula tu odgovornost i izašala u susret bankama, ne građanima, dajući upravo bankama mogućnost procjene i pristupa ovoj problematici u izvanrednom stanju onako kako bankama odgovara.

Pandemijom pogođeni svi

Slične se događa i u susjednoj Hrvatskoj no, kako se čini, hrvatska vlada po ovom pitanju prema bankama uskoro namjerava donijeti oštrije mjere.

No, u susjednoj Srbiji je ovo pitanje jasno – bankama je propisana obveza da dužnicima ponudi zastoj u otplati kredita i da na svojim internet stranicama objave ponudu o zastoju otplate nakon čega dužnici imaju deset dana da istu odbiju ili prihvate.

U pandemiji koronavirusom i nakon proglašenja izvanrednih mjera i u BiH je blokirana ekonomija, mnogi građani su potpuno izgubili prihode ili su im ista znatno smanjena, a istodobno se bilježi porast u nabavci živežnih namirnica, gomilaju se računi za režije, struju, vodu, telefon. Iako su telekom operateri i nadležne elektroprivrede najavile da njihovi korisnici neće biti isključeni sa usluga, ti računi vrlo skoro doći će na naplatu ionako osiromašenom i preplašenom građanstvu i zasigurno nema nikoga tko nije izravno ili neizravno pogođen podsljedicama pandemije.

No, o tome će, kako izgleda, odlučivati – banke. Prvenstveno, očekivano, čuvajući svoje interese, piše Dnevni list.

 

Podijelite svoje mišljenje sa nama i ostavite komentar