U rodno selo Klanac Marko privlači brojne turiste od Amerike do Hong Konga
Ljudi traže mir. I to mir nerijetko izgubljen u trčanju kroz život – za svakodnevnim poslovima, obavezama, u suočavanju s brojnim problemima.. Upravo mir i odmak od svakodnevnice dovoljni su razlozi za prelaske tisuće i tisuće kilometara, kako bi nekoliko dana živjeli i osjećali se drugačije.
Piše: Maja Pašalić
Iz Kanade, Argentine, Velike Britanije, Kine i brojnih drugih svjetskih i europskih zemalja, zbog takvih razloga, grupe ljudi posljednjih godina posjećuju malu bosanskohercegovačku općinu Prozor-Ramu. I to zahvaljujući mladom i poduzetnom čovjeku Marku Pavličeviću koji je odrastao u nadi kako će sve ono što je njega osobno kroz djetinjstvo ispunjavalo, jednoga dana ispuniti i ljude diljem svijeta.
Ljudi se sve više okreću miru
Njegova maštanja, danas kada ima 29 godina, su stvarnost i to pune tri godine koliko u svoju Ramu, točnije malo rodno selo Klanac, privlači brojne turiste i na dlanu im pruža sve ramske ljepote, piše ABC portal.
„Oduvijek sam smatrao kako naš kraj ima što za ponuditi. Rama je idealna za odmor duha i tijela, osobito ljudi koji žive u velikim sredinama i vode ubrzan način života. U posljednje vrijeme sve se više okreću prirodi i miru koji ista pruža, a priroda ovog kraja je, kažu nakon posjeta, ono za čim su tragali“, započinje Marko svoju priču.
Internet marketing je važan
No, sve te turiste u Ramu je trebalo dovesti. Markova ideja zahtijevala je vrijeme, trud i rad te financijska ulaganja, a sa sobom nosila ogroman rizik. Kao mali, veliki dio vremena provodio je s djedom od kojega je na koncu naslijedio i kuću. Želja mu je bila istu obnoviti i od nje stvoriti privremeni dom ljudima iz različitih krajeva, a u svom Klancu nadomak Ramskog jezera kroz Eko „Klanac“ Rama napraviti priču o ruralnom turizmu.
„U Mostaru sam upisao i završio studij Turizam i zaštita okoliša gdje sam stekao teorijska znanja, a po praktična sam otišao prvo u Dubrovnik, zatim u Makarsku gdje sam radio u ugostiteljstvu. Svakodnevno sam bio u susretu s turistima iz inozemstva te na taj način usavršio engleski jezik, ali i zaradio određena sredstva koja su mi bila potrebna za realiziranje ideje”, dodaje Marko.
2017. godine Marko je započeo s obnovom djedove kuće, a godinu kasnije u njoj su već boravili turisti iz Kanade kojima je to ujedno bio i prvi posjet BiH. Internet marketing, odnosno kvalitetna promocija na društvenim mrežama te dobre recenzije na Booking-u odradile su glavni dio posla, a potencijalni gosti sve su se više javljali.
Zadovoljan gost je najbolja reklama
„Cilj je bio prikupiti dobre početne recenzije prema kojima ljudi inače rezerviraju smještaj te cijene uskladiti s očekivanjima, a onda je sve krenulo samo od sebe. Nakon prvih gostiju iz Kanade nastavilo se s gostima iz Hrvatske, Slovačke, Mađarske, Slovenije da bi kasnije pristizali iz Amerike, Velike Britanije, Francuske pa i Hong Konga“, prisjeća se Marko.
No, dobar glas, odnosno zadovoljan gost, ipak je najbolja reklama. Oduševljeni, pomalo za turiste neobičnom ponudom i smještajem u selu daleko od stvarnosti, gosti su sa sobom nosili pozitivna iskustva i vraćali se dovodeći i druge prijatelje. Raslo je tako i širilo se zanimanje za uživanje u ramskoj prirodi, na prvom mjestu Ramskom jezeru.
„Trenutačno imamo kapacitete od 3 apartmana koja mogu istovremeno primiti 15 gostiju, a iste planiramo širiti. Naša ponuda, između ostalog, uključuje smještaj s doručkom od domaćih proizvoda, a po želji i ručkom koji samostalno pripremam, vožnju Ramskim jezerom i posjet muzeju na Šćitu”, pojašnjava Marko.
Ljudi ovdje uglavnom dolaze po mir, odmaraju, i druže se istražujući naš kraj. Veliku ulogu igra i blizina većih gradova poput Splita, Mostara ili Sarajeva“, ističe Marko te napominje kako je ovo tek početak priče koja će, nada se, rasti ka još višoj razini.
Koncept temeljen na prirodnome
„Planiram proširiti ponudu, odnosno uvesti biciklizam, streljaštvo, lov i ribolov te vožnju Off-road vozilima oko Rame. Također, nabavit ćemo i životinje koje bi našim gostima mogle biti zanimljive. Sve to svakako zahtijeva i veća ulaganja, a s vremenom, nadam se i zapošljavanju određenog broja ljudi“, govori nam Pavličević.
Za sada mu pomažu supruga, ostatak obitelji te prijatelji bez kojih, ističe, ništa i ne bi bilo moguće. Pa je tako, budući da svoj koncept temelji na prirodi i prirodnim proizvodima, u pomoć priskočila i teta koja živi na obližnjoj planini, a od koje nabavlja domaće proizvode poput jaja, mlijeka, sira, masla i jogurta.
Agro udruga za uzgoj hrane
Svi ti proizvodi dočekaju goste u njihovim apartmanima, a po želji Marko im pripremi i domaće pite ili druga jela ispod sača, roštilj ili kuhana jela. Među dodatnim aktivnostima za goste je i rad u vrtu, što je priča nam Marko, osobito oduševilo goste iz Argentine.
„Nismo znali da su vegeterijanci. Kada sam ih uputio u naš vrt oduševili su se mirisom i okusom domaćeg povrća. Tada sam zapravo i uvidio koliki je naša hrana, zapravo potencijal. Zajedno s još nekoliko prijatelja pokrenuli smo agro zadrugu koja se bavi uzgojem hrane, pa smo tako ove godine uzgojili oko 4 tone krompira, 500 kg cikle i 300 kg mrkve i kupusa, što ne nudimo samo gostima, nego prodajemo i ljudima za kućne potrebe“, kaže Marko.
Iako su im ciljani gosti stranci, ove godine zbog pandemije koronavirusa ljudi su se okrenuli domaćem turizmu u kojemu su prepoznali i Eko „Klanac“ Rama, što je i spasilo ovogodišnju turističku sezonu. „Mišljenja sam kako je prvo potrebno posjetiti i istražiti zanimljivosti u vlastitoj zemlji, pa tek onda ići dalje.”
Sami smo zapravo svoj najveći potencijal, samo ukoliko ga želimo koristiti”
A zbog takvog stava nikada nije ni razmišljao o odlasku iz rodnog kraja jer je, kako kaže, imao viziju čime se u životu želi baviti. Za sada mu se ista i ostvarila, što najbolje potvrđuju povratne informacije turista te zadovoljstvo koje se u glasu osjeti dok priča o svom ostvarenju. Neka tako i ostane.