Čarobnjačko Stvaranje kazališta na Školjiću
Tijekom osmodnevnog učenja s redateljicom Ninom Kleflin usvojene su razne scenske vještine te pojedina nedostajuća znanja o hrvatskom glumištu
Hrvatska matica iseljenika u suradnji s istaknutom zagrebačkom kazališnom redateljicom Ninom Kleflin i ove godine priredila je srpanjski seminar za voditelje kazališnih i dramskih grupa koje djeluju izvan Hrvatske. Na otočiću Galovac/Školjić tako je od 8. do 16. srpnja pristiglo petnaestak polaznika iz sedam zemalja. Među aktivnijim sudionicima seminara Stvaranje kazališta isticali su se Josipa Kloštranec iz Kanade i Franjo Oreški iz našeg Međimurja. Predanost dramskom činu i procesu stvaralaštva pokazali su Karla i Anto Bilić te Mirjana Bešker, Ana Markunović, Monika Maros i Nikola Lujić iz Bosne i Hercegovine. Polaznici Jolika Raić iz Vojvodine, Michele Quici iz talijanske pokrajine Molise te Branislav Mikulić iz Nizozemske ocijenili su seminar veoma korisnim, otišavši s uvjerenjem da će stečene vještine moći koristiti u radu s učenicima i mladima u višejezičnom okruženju.
Učiteljica Mirjana Bešker smatra da „kazalište djeci gradi samopouzdanje i kreativnost“. Voditeljica kazališne grupe iz Njemačke Gordana Bečirević ocjenjuje kako „kazalište kao svojevrsna sinteza svih umjetnosti na sebi svojstven način nudi čovjeku mogućnost za razumijevanje života i oblikovanje identiteta, kako kulturnoga tako i osobnoga pogotovo u višekulturnim i višejezičnim odredištima hrvatskih migranata.
Dramsko stvaralaštvo u svakodnevici izvrsno služi u učenju i poučavanju jezika i kulture, razvoju kreativnosti, ali i osobnom rastu u jezičnom osjećaju – ponuđeno kao izvannastavni ili izvanškolski oblik rada s mladima rođenim u tuđini. Stvaranje kazališta u metodološkom postupku redateljice Nine Kleflin omogućuje mladom čovjeku polifoni dijalog: sa samim dramskim djelom u nastajanju, s ostalim sudionicima dramskoga čina, s publikom kao sukreatorom igre, s društvom u kojem živi, s umjetnošću i sa životom“, naglašava iskusna histrionka s njemačkom adresom Bečirević.
„Pojmimo li seminar Stvaranje kazališta kao oblik poučavanja kroz dramsko iskustvo, pri čemu se kao specifičan medij rabi dramski izraz onda je suština dramskog izraza igra kao stvaralački čin“, kaže sudionik Matičina seminara višegodišnji istraživač vanjskih migracija i spisatelj s nizozemskom adresom Branislav Mikulić.
U tijeku osmodnevnog učenja, stvaranja i druženja polaznici su apsolvirali mnoštvo korisnih savjeta i usvojili praktična znanja koja će moći primijeniti u budućem radu. Program je bio podijeljen u prijepodnevni teoretski dio s audio-vizualnim materijalima i poslijepodnevni praktični dio. U razgovorima s redateljicom i umjetničkom voditeljicom seminara nastojalo se stvoriti pozitivno ozračje i pokazati da mračne tendencije s pretežito neverbalnim predstavama, koje govore o nasilju, u današnjim kazalištima diljem svijeta – nisu uspjele istisnuti općeljudske vrednote za koje se zalaže dramsko kazalište, stoljećima oblikovano u dijalogu i jeziku.
Seminar je završio 15. srpnja izvođenjem predstave „Čarobnjak iz Oza“ pred domaćom publikom i turistima Preka. Osobita nam je čast bila da je javni sat s posebnim zanimanjem pratio nadbiskup zadarski uzoriti Želimir Puljić u društvu s našim dragim fra Božom, gvardijanom samostana Sv. Petra i Pavla i subraćom velečasnim Ivicom i Gabrijelom koji su služili u hrvatskim katoličkim misijama od SAD-a do Njemačke.
Kroz predstavu „Čarobnjak iz Oza“ autora Lymana Franka Bauma, u dramatizaciji redateljice Nine Kleflin, uprizorene su razne zgode na više lokacija u atriju i dvorištu inspirativnog samostana Sv. Petra i Pavla, kolijevke mediteranske kulture. Kao što je poznato „Čarobnjak iz Oza” poticajna je priča, a sam autor svrstao ju je u modernu bajku. Kada je onodobno pisao tu bajku, autor je prije stotinu godina smatrao da novije vrijeme traži neke nove čudesne priče koje će razveseljavati djecu i u kojima neće biti duhova, vila, niti bilo kojih drugih strašnih događaja. Htio je zabaviti djecu te u njoj cijelo vrijeme zadržati radost, a izostaviti tugu. U svojoj modernoj bajci, autor je slijedio vlastitu ideju i u nju je unio obilje poetičnosti i veselja te izostavio okrutnost i sumornost koje su se mogle vidjeti u tradicionalnim bajkama pa su kazalištarci iz hrvatskoga iseljeništva uživali u pustolovinama glavnih figura ove moderne bajke. Tako su u svojoj friško postavljenoj predstavi „Čarobnjaka iz Oza” polaznici seminara imali prilike upoznati se s vješticama, točnije sa Zlom vješticom od Istoka i Zlom vješticom od Zapada. No, one nikako nisu strašne, više komične i smiješne. Izvedbu predstave tj. javni pokazni sat pred publikom su obilježili pozitivni likovi i vjerojatno će dječica koja su gledala izvedbu pamtiti glavnog lika, djevojčicu Dorothy i njezinu pratnju na putu – Plašljivog Lava, Limenog Drvosječu i Strašilo. Te ključne figure utjelovljuju tri vrlo vrijedne ljudske osobine kao što su hrabrost, mudrost i osjećajnost. Djecu u publici su posebno oduševile vještice i to one dobre koje predstavljaju sile Dobra dok su za zle, koje su predvodnice sila Zla – čak i dovikivali iz publike da ih treba kazniti i politi vodom da nestanu iz naših života.
Gledajući ovu predivnu predstavu u vidu javnog sata saznali smo pojedinosti o svakom liku, njihovim željama i kako su ih na putu do njihova ostvarenja susresti s brojnim teškoćama ponekad obeshrabrivali do te mjere da su pomislili i odustati od njih na svom putu do cilja. Iako je redateljica poput autora odabranog tekstualnog predloška prvenstveno htjela da se izvođači zabave u kreativnoj radionici, posve je očito da „Čarobnjak iz Oza“ ostavlja u našoj duši i poučnu poruku. „Sve ono čemu se divimo možemo pronaći u sebi, samo to moramo znati prepoznati, a važna je i upornost, osobito u stvaranju umjetničkog čina na sceni“, zaključila je redateljica Nina Kleflin.
Redateljica i Matičine djelatnice voditeljica projekta Nives Antoljak i predavačica Vesna Kukavica prenose ovim seminarom i poruku da svatko od nas svakodnevno može činiti čuda, bila to i ona najmanja jer od malih stvari se život i sastoji. Uz sve to važno je i ne biti sebičan već misliti i na druge jer samo se u zajedništvu i slozi s drugima može pronaći istinski smisao života kao što ga je pronašla Dorothy s ekipom u odabranom dramskom predlošku na Matičinu seminaru „Stvaranje kazališta“.
Organizator projekta je Hrvatska matica iseljenika. Umjetnička voditeljica seminara je Nina Kleflin, a voditeljica projekta Nives Antoljak. Matičinu timu, koji devetnaest godina priređuje ovu poticajnu kazališnu radionicu najveći obol je dao Anto Bilić – koji je nakon prvog seminara izgradio zgradu i utemeljio kazališnu grupu u Novoj Bili u Travniku u BiH, čiji kazalištarci godinama kreiraju kulturni život svoga zavičaja. Na kraju izvedbe uz čestitke, sudionicima seminara podijeljene su potvrde i priznanja o apsolviranom programu Seminara Stvarane kazališta.
Tekst: Vesna Kukavica